OccasionAdvies Handboek

Opmerking: Wanneer u een nieuw publicatietype aanmaakt, zal de 'artikelen' module automatisch de templates 'user-display-[publicatietypenaam].xd' en 'user-summary-[publicatietypenaam].xd' gaan gebruiken. Als deze templates niet bestaan wanneer u een voorbeeld opvraagt of een weergave van een nieuw artikel, krijgt u deze waarschuwing. Please place your own templates in themes/yourtheme/modules/articles . The templates will get the extension .xt there.

Titel: Recht

Auteur: webmaster

Datum: 01 november 2009 14:51:42 of zo, 01 november 2009 14:51:42

Samenvatting: 

De Nederlandse rechtspraak is sterk afhankelijk van ingebracht bewijs, argumentatie en jurisprudentie. Met andere woorden, geen rechtszaak is gelijk. Iedere zaak zal daarom van geval tot geval worden behandeld, waardoor het nooit vooraf vaststaat wie gelijk zal krijgen. Afhankelijk van één enkel detail kan er gewonnen of verloren worden.

'Body': 

 

Zoekt u op internet naar consumentenbescherming of een soort van wettelijke garantie dan kunt u in de rechtszaal nog voor verrassingen komen te staan. Heeft u een gebrekkige tweedehands auto gekocht zonder garantie of blijkt achteraf dat de kilometerstand niet klopt? Dan is een rechtszaak vaak de enige manier om de verkoper tot de orde te roepen, maar weet u wel zeker dat u het recht aan uw zijde heeft?

De website: www.rechtspraak.nl, bevat een database met rechtszaken. De argumentatie van zowel de eiser als de gedaagde en de uitspraken van de rechter staan hier per zaak beschreven. Wie de moeite neemt om zaken door te nemen die betrekking hebben op geschillen in de autohandel, krijgt een goed beeld van de haalbaarheid van een rechtszaak.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


In de volgende paragrafen van dit artikel wordt op basis van een greep uit deze database besproken wat de doorslag heeft gegeven in verschillende rechtszaken. Het betreffen voornamelijk zaken tussen consumenten en autobedrijven zonder keurmerk. De garantie die geboden wordt is minimaal, de gebreken zijn ernstig.

De volledig uitgeschreven tekst van een rechtszaak is gelinkt aan het zaaknummer.

 

Aan het einde van dit artikel treft u de conclusies die ik aan de hand van de besproken zaken heb getrokken. Deze conclusies bevatten ook uitleg van het vakjargon die in de stukken wordt gebruikt.

Zaaknummer LJN: BG1461

Deze zaak betreft een taxibedrijf die een gebruikte auto gekocht heeft bij een autobedrijf zonder keurmerk.

Voertuig: Citroën C5, 5 jaar oud met 175.000km op de teller.

Gebrek: Defect aan de automatische versnellingsbak.

Garantie: 6 maanden op motor en versnellingsbak, exclusief arbeidsloon.


De auto is afgeleverd op 6 juni 2007. Na ruim een maand is de eiser (taxibedrijf) stil komen te staan. Na tussenkomst van de rechtsbijstand is de auto begin augustus 2007 door de gedaagde (autobedrijf) gerepareerd. Kort na de reparatie vertoonde de versnellingsbak dezelfde klachten, echter, nu wil de verkoper geen hulp meer bieden.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


De eiser heeft zijn auto laten onderzoeken door de DEKRA, met als uitkomst dat bij een revisiebedrijf een nieuwe versnellingsbak is gemonteerd.


De rechter stelt vraagtekens bij de kwaliteit die men mag verwachten van een auto van deze leeftijd en kilometrage gekocht bij een autobedrijf zonder keurmerk. Daarbovenop heeft de eiser het nagelaten om de auto voor de aankoop onafhankelijk te laten keuren. Dit wordt de eiser sterk aangerekend, echter, het koopcontract bevat de vermelding: 6 maanden garantie op motor en versnellingsbak excl. arbeidsloon.

Omdat de verkoper zijn garantieverplichtingen niet naar behoren is nagekomen en het onderzoeksrapport van de DEKRA en het revisiebedrijf klare taal spreken, kan de verkoper niet onder zijn afspraken uit.


De verkoper is veroordeeld tot het betalen van het DEKRA onderzoek en de versnellingsbak exclusief arbeidsloon.

Zaaknummer LJN: BH0211

De zaak betreft een familie die een gebruikte auto gekocht hebben zonder garantie.

Voertuig: Ford Windstar, 8 jaar oud met 158.000km op de teller.

Gebrek: Niet concreet gemaakt.

Garantie: Geen garantie.


Na de aankoop is de auto voor controle naar een derde partij gebracht, gespecialiseerd in dit type voertuigen. De verkoper (gedaagde) is door de eiser in een e-mail wisseling op de hoogte gebracht dat er niks goed is aan de auto. Er moet voor duizenden euro's worden gerepareerd en onderhouden. De verkoper biedt geen oplossing en de eiser heeft een lening moeten afsluiten om de auto op te laten knappen.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


De eiser wil nu dat de verkoper de gemaakte kosten voor zijn rekening neemt.


Helaas voor de eiser, de zaak is niet gewonnen. Vanwege de volgende punten.


Quote:

Bij de koop van een tweedehands auto is het niet zo dat elke onvolkomenheid daaraan maakt dat het gekochte niet aan de overeenkomst beantwoordt. De koper van een tweedehands auto zal, afhankelijk van de ouderdom, het aantal gereden kilometers en de koopprijs, tot op zekere hoogte rekening moeten houden met het bestaan van mankementen.

Einde quote


Hiernaast heeft de eiser de lijst met herstelwerkzaamheden aangevoerd, opgesteld door het garagebedrijf waar de auto nu staat. De zogenaamde derde partij. De eiser heeft echter niet specifiek per onderdeel beargumenteerd waarom deze dermate ernstig waren dat zij niet aan de overeenkomst voldeden. De eiser had zijn zaak dus beter moeten onderbouwen met bewijsstukken.


De verkoper heeft zijn zaak wel goed voorbereid en heeft kunnen aantonen dat vergelijkbare voertuigen duurder werden aangeboden, waardoor de eiser niet meer kon verwachten van de auto dan normaal wordt geacht.


De verkoper (gedaagde) heeft de zaak gewonnen. De eiser draait op voor de kosten van de rechtsgang.

Zaaknummer LJN: BJ9791

De zaak betreft een dame die een auto gekocht heeft bij een autobedrijf zonder keurmerk.

Voertuig: Volkswagen Touareg, 5 jaar oud met ruim 200.000km op de teller.

Gebrek: Een kapotte koppakking.

Garantie: 1 week op de draaiende delen van de motor.


De auto is door de eiser op 22 mei 2009 gekocht inclusief een verse APK, gedateerd op 19 mei 2009. Binnen een week is de auto afgesleept naar een derde partij, een officiële Volkswagendealer. Hier is voor 2500 euro aan reparaties en onderhoud geconstateerd en een aantal dagen later ook nog eens een kapotte koppakking. De koppakking zal zo'n 3500 euro kosten om te repareren.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


De eiser heeft op 8 juni de verkoper (gedaagde) opgedragen de auto te repareren. Een week later heeft de eiser de overeenkomst ontbonden en de verkoper opgedragen de koopprijs terug te storten.

Een maand later, op 13 juli, heeft de advocaat van de eiser nogmaals de verkoper opgedragen om de koopprijs terug te storten.


Helaas voor de eiser, de verkoper werkte niet mee en de rechtszaak is verloren. Vanwege de volgende punten.


In de rechtszaak pleit de eiser: non-conformiteit. Dit betekent dat de auto niet voldoet aan wat men redelijkerwijs mocht verwachten. Met andere woorden dat de auto niet verkeersveilig is.

Deze eis wordt door de rechter niet toegekend, omdat het voertuig 3 dagen daarvoor APK gekeurd is. Deze keuring geeft aan dat het voertuig voldoet aan de minimale eisen voor verkeersveiligheid.


Het wordt de eiser ook sterk toegerekend dat de auto met minimale garantie gekocht is, zonder ook maar een minimale inspectie te laten uitvoeren voor de aankoop. Hiernaast was de onderhoudshistorie ook niet bekend, wat door de verkoper is medegedeeld. Dit laatste is niet weersproken door de eiser.


Tenslotte is de leeftijd en de kilometrage van het voertuig dermate hoog, dat er ook bij normaal gebruik een mate van slijtage optreed, waardoor de kans op mankementen ook groter is. Deze wetenschap is verwerkt in de lagere prijs van een gebruikte auto ten opzichte van een nieuwe. De koopprijs was ook niet dermate hoger dan de marktwaarde, dat de eiser meer had mogen verwachten.


De verkoper (gedaagde) heeft de zaak gewonnen. De eiser draait op voor de kosten van de rechtsgang.

Zaaknummer LJN: BL6041

De zaak betreft de aankoop van een auto bij een autobedrijf zonder keurmerk.

Voertuig: Smart, 11 jaar oud en een onbekend aantal kilometers op de teller.

Gebrek: Storingen en niet functioneren van het voertuig.

Garantie: Geen vermelding, maar autobedrijf biedt 3 tot 6 maanden.


Nadat het voertuig tot twee maal toe is weggesleept, heeft de eiser geen vertrouwen meer in de auto en het autobedrijf. De eiser heeft maar één dag plezier kunnen hebben van de auto.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


De rechter oordeelt dat er bij een auto van 11 jaar oud eerder sprake mag zijn van gebreken, dit is namelijk afgezet tegen het voordeel van een lagere aanschafprijs. Echter, de eiser hoeft niet bedacht te zijn op mankementen binnen 2 dagen na de aankoop. De verkoper heeft de kans gehad om de auto te repareren, maar heeft dit niet voor elkaar gekregen.

De eiser heeft daarom voldoende aannemelijk gemaakt dat de auto niet de eigenschappen bezit die zij mocht verwachten. De eiser is dus gerechtigd om de koopovereenkomst te ontbinden.


De verkoper is veroordeeld tot het terugnemen van de auto en terugbetalen van het volledige aankoopbedrag.

Onjuiste kilometerstand

Een onjuiste kilometerstand die voorafgaande aan de koop niet door de verkoper gemeld is, komt helaas nog al te vaak voor. Gelukkig heeft de koper in het bezit van een uitdraai van de Nationale AutoPas een sterke positie in de rechtszaal. Is het bewezen dat de kilometerstand onjuist is, dan zal de verkoper moeten aantonen dat deze de koper duidelijk geïnformeerd heeft van de onjuistheid van de kilometerstand. In de onderstaande zaken komt duidelijk naar voren dat de rechter niet snel door de verkoper te overtuigen is en in hoge mate verantwoordelijk is voor geknoei aan de kilometerteller.


Zaaknummer LJN: AO5859

Dit betreft een Peugeot 106 van 8 jaar oud, waarvan de teller ruim 60.000km is teruggezet. De verkoper heeft niet kunnen aantonen dat de klant hiervan voorafgaande aan de koop op de hoogte is gesteld.

De verkoper moet de auto terugnemen en de aankoopprijs terugstorten.

 

Zaaknummer LJN: AX6836

Het betreft een Mercedes Vito waarvan de teller in ieder geval 25.000km is teruggezet. Hoewel de verkoper zegt hier geen weet van te hebben gehad, blijkt het uit de Nationale AutoPas dat de teller is teruggezet. De rechter kent de eis van de koper tot ontbinding van de koopovereenkomst toe.

De verkoper moet de auto terugnemen en de aankoopprijs terugstorten.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


Zaaknummer LJN: AY4103

Dit betreft een BMW van 5 jaar oud, waarvan de teller ruim 150.000km is teruggezet. De koper is achter de onjuistheid van de kilometerstand gekomen, nadat de motor kapot gegaan is. Hoewel de verkoper op het contract heeft gezet dat de kilometerstand onlogisch was, had hij (als professionele handelaar) verder onderzoek moeten doen. Hij voldoet dus niet aan zijn mededelingsplicht.

De verkoper moet de auto terugnemen en de aankoopprijs terugstorten.

Wie de rechtszaken doorneemt ontdekt dat er een lijn zit in de uitspraken. Echter, een 100% zekerheid is er niet. Dit zijn de conclusies die ik persoonlijk trek.

 

Non-conformiteit. Dit betekent dat het voertuig niet voldoet aan de verwachte eisen ofwel dat het voertuig niet veilig genoeg is om ermee aan het verkeer deel te nemen. Wanneer een auto wordt afgeleverd met een nieuwe APK, dan wordt dit als bewijs gezien van het verkeersveilig zijn van de auto. Bij achterstallig onderhoud of dure reparaties na de aankoop, wordt een beroep op non-conformiteit afgewezen op basis van een verse APK.

Garantie. De rechter neemt de afspraken over die op het koopcontract staan.

Mankementen. Blijkt de auto gebreken te vertonen die niet in de garantie afspraken zijn gedekt, dan is het moeilijk om de reparatiekosten op de verkoper te verhalen. Er wordt gesteld dat tegen het voordeel dat een gebruikte auto minder kost dan een nieuwe auto, het nadeel is dat er een verhoogde kans op mankementen is, welke u op de koop moet toenemen. Een mankement aan een gebruikte auto wordt al snel onder normale slijtage geschaard of het risico dat aan een gebruikte auto kleeft.

Onafhankelijke inspectie. Het wordt de koper van een gebruikte auto zonder garantie zwaar aangerekend als deze geen onafhankelijke keuring heeft laten uitvoeren voorafgaande aan de aankoop. Zeker in combinatie met het ontbreken van de onderhoudshistorie moet een koper bedacht zijn op het risico dat er wordt genomen. Een aankoopkering kan bij instanties als de DEKRA en ANWB, maar ook bij de merkdealer worden uitgevoerd.

Verweer. Voert u verweer, dan moet dit goed onderbouwd zijn en met bewijs worden aangetoond. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan via een keuringsrapport van een autoriteit, zoals de ANWB of DEKRA.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden

Vervangen van de auto. Een dealer wil als het even kan een ondeugdelijke auto vervangen met een andere auto. Echter, een tweedehands auto is een zogenaamde specieszaak, dit betekent dat er geen identieke vervanging voor is.
Ten tweede is het contact tussen koper en verkoper na een geschil vaak al zover verslechterd, dat een nieuwe deal niet aan te raden is. De verkoper zal het aankoopbedrag moeten terugbetalen.

Onderzoeksplicht. Deze plicht heeft iedere koper van een gebruikte auto. Hoe risicovoller de aankoop is, des te zwaarder de onderzoeksplicht geld. Koopt u een auto zonder garantie of onderhoudshistorie, dan rekent de rechter de beslissing om het niet laten uitvoeren van een onafhankelijke aankoopkeuring de koper zwaar aan.

Mededelingsplicht. Deze plicht heeft de verkoper van een gebruikte auto. Deze moet de klant op de hoogte stellen van alle gebreken die een eenvoudige consument niet kan waarnemen van buitenaf. De mededelingsplicht weegt zwaar, zeker bij de onjuistheid van de kilometerstand. Echter, bij mankementen die voortkomen uit normale slijtage, dan wordt dit al snel gezien als het risico dat kleeft aan een tweedehands auto.

Aantekeningen: 

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van rechts-uitspraken, echter zonder tussenkomst van een jurist. Het is dus puur informatief en u kunt er dan ook geen rechten aan ontlenen. De gebruikte uitspraken kunt u wellicht als jurisprudentie gebruiken. Neem echter altijd contact op met instanties als het Juridisch Loket, JuroFoon of rechtsbijstand.

Meer velden kunnen via dynamicdata beschikbaar zijn ..