OccasionAdvies Handboek

Opmerking: Wanneer u een nieuw publicatietype aanmaakt, zal de 'artikelen' module automatisch de templates 'user-display-[publicatietypenaam].xd' en 'user-summary-[publicatietypenaam].xd' gaan gebruiken. Als deze templates niet bestaan wanneer u een voorbeeld opvraagt of een weergave van een nieuw artikel, krijgt u deze waarschuwing. Please place your own templates in themes/yourtheme/modules/articles . The templates will get the extension .xt there.

Titel: Carrosserie

Auteur: webmaster

Datum: 17 november 2002 19:50:36 of zo, 17 november 2002 19:50:36

Samenvatting: 

Om de carrosserie (plaatwerk) van een auto te kunnen beoordelen moet u goed weten waar u op moet letten. De deukjes en krassen die in het plaatwerk zitten zijn gemakkelijk waar te nemen, maar over het algemeen verbergen deze oneffenheden geen grote schades. Vergeet ook niet dat u een gebruikte auto koopt en dat deze nooit helemaal gaaf kan zijn. In dit artikel zoeken we naar indicaties die erop wijzen dat de auto mogelijk een echt schadeverleden heeft.

'Body': 

Eerste indicatie

De carrosserie van een auto kan de eerste indicatie van een schadeverleden geven. Voor een goede beoordeling van de carrosserie, moet een simpele lakschade worden onderscheiden van een indicatie tot zware schade.

 

Kleine deukjes worden het gemakkelijkst waargenomen als de auto droog is in combinatie met goede belichting. Kijk onder deze omstandigheden schuin langs de auto op en alle deukjes komen naar voren. Zijn het kleine deukjes, dan is er een goede kans dat deze er nog gemakkelijk uit te halen zijn. De persoon die dit doet restyled de auto, wat in het kort neerkomt op uitdeuken zonder spuiten. Restylen is daarom een goedkope manier om een auto weer helemaal strak te krijgen.

Carrosserie

Lichte lakschade is ook goed te verhelpen. Diepe krassen en steenslag kunnen bijvoorbeeld met een lakstift weer op kleur gebracht worden. Haarkrasjes kunnen het beste door een professional gepolijst worden. Wanneer u zelf aan de slag gaat met een lakstift, let er dan op dat de ondergrond goed schoon is en zeker geen roest bevat. Dit voorkomt onaangename verrassingen, zoals roestvorming onder de bijgewerkte lak.

Probeer vooral niet om putjes en krasjes in één keer met een overvloedige hoeveelheid lak te bewerken. Vul lakschades geleidelijk op en wees behoudend met het gebruik van de lak.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden


Ziet de auto er op het eerste gezicht goed uit en zijn de meest in het oog springende oneffenheden te verhelpen? Dan is de tijd aangebroken om in het schadeverleden van de auto te duiken. Het onderzoeken van mogelijke schades kan door contact op te nemen met bedrijven waar de auto in onderhoud is geweest. Zeker over dealer onderhouden auto's is op deze manier veel informatie te krijgen. Maar u kunt ook zelf de auto onderzoeken. In de onderstaande paragrafen worden puntsgewijs de verschillende methoden beschreven.

Naden

Controleer de naden tussen de verschillende delen van de carrosserie, zoals: de portieren, kofferklep, motorkap en bumpers. Afhankelijk van de bouwkwaliteit hebben deze een gelijkmatige breedte, waardoor alle onderdelen netjes recht hangen. Op de onderstaande foto zijn de naden rond de linker en rechter achterlicht unit afgebeeld.

Carrosserie

Het is duidelijk te zien dat de naden rond de licht-units niet overal even breed zijn. Echter, de breedte van de naden tussen de linker en rechter unit zijn gelijk. Hoewel de algemene afwerking geen wereldklasse is, heeft deze auto zéker geen schade gehad. Symmetrie is tijdens deze check namelijk een belangrijke maatstaf.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden

Argwaan is op zijn plaats wanneer een naad, tussen bijvoorbeeld de kofferklep en de achterbumper, aan de linkerkant beduidend ruimer is dan aan de rechterkant. Dit kan er namelijk op wijzen dat de auto aan de achterkant in elkaar heeft gezeten.

Bij herstelwerkzaamheden die slecht worden uitgevoerd komt het vaak voor dat de nieuwe of herstelde onderdelen niet meer netjes terug worden geplaatst. Worden carrosseriedelen niet goed teruggeplaatst, dan is er ruimte voor lekkage. Vocht dat het interieur binnendringt kan schimmel en roestvorming veroorzaken. Of erger, het kan storingen in de elektra veroorzaken. Deze problemen komen vaak pas na verloop van tijd aan het licht en dan is de garantie al verlopen.

Kleurverschil

Aan kleurverschil kunt u ook ontdekken of een auto schade heeft gehad. U moet echter wel in het achterhoofd houden dat een auto die gespoten is net zo goed alleen erge lakschade gehad kan hebben. Het is dus puur een indicatie voor een mogelijk herstelde schade. Kleurverschil is dus alleen een aanleiding om verder onderzoek in te stellen. Heeft u spuitwerk ontdekt, dan is dit het gebied waar u de auto onderhuids verder moet controleren. Denk dan aan: het chassis, de wielophanging en de juiste montage van de carrosseriedelen.

Vergis u niet, het is zeker niet gemakkelijk om een licht kleurverschil te ontdekken. Beter kunt u letten op indicaties die wijzen op spuitwerk, deze zijn namelijk veel gemakkelijker waarneembaar. In de volgende punten worden deze indicatoren beschreven.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden

Raamrubbers

Op het moment dat een auto gespoten wordt kan de spuiter ervoor kiezen om de onderdelen die niet gespoten mogen worden af te plakken. Afplakken is goedkoper dan bijvoorbeeld een portier compleet uit elkaar halen. Door deze kostenoverweging blijven onderdelen, zoals deur- en raamrubbers gewoon zitten. Dit soort spuitwerk is gemakkelijk te ontdekken, door langs of onder de genoemde rubbers te kijken. U moet nu zoeken naar plekken waar de originele lak onder de overgespoten lak uitkomt.

In de onderstaande foto's is een linker portier afgebeeld. Deze is na een kleine schade uitzonderlijk slecht overgespoten. De rafelige rand van een paar millimeter breed laat overduidelijk zien hoe slecht het afplakken gedaan kan worden. Alhoewel er in principe niks mis is met de auto, is het geen gezicht en schrikt het toekomstige kopers af.

Carrosserie

In de volgende foto is nogmaals de slechte afwerking te zien. Hier is ook goed te zien dat het gebruikte afplakband een gedeelte van de nieuwe laklaag heeft meegenomen toen deze werd verwijderd.

Carrosserie

Natuurlijk is de afwerking van een overgespoten portier over het algemeen goed verzorgd. Dit voorbeeld zult u dan ook niet snel in de praktijk tegenkomen. Het geeft echter wel goed aan waar u moet kijken en goed moet letten op randjes die tegen of onder de rubbers liggen.

Ruitenkit

Ook ruitenkit geeft u een goede aanwijzing naar het gespoten zijn van een auto. Omdat de voor- en achterruit tijdens het spuiten in de auto blijven zitten kan er gekleurde lak tussen de ruit en carrosserie op de kit terecht komen. Is dit het geval dan is de auto gespoten.

Kunststof onderdelen

Een auto die een aanrijding heeft gehad, bevat vaak nog onderdelen die in takt gebleven zijn. Deze worden tijdens de reparatie dan ook weer teruggezet. Als occasionkoper geeft dit u een goede kans om kleurverschil in de lak waar te nemen. Is bijvoorbeeld het achterscherm (het plaatwerk achter het achterportier) van een auto gespoten. Dan springt het kleurverschil eruit op het moment dat het originele tankdopklepje weer teruggezet is.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden

Spiegeling

Staat de auto in de showroom dan is het goed om eens op de spiegeling van de TL-verlichting in de lak te letten. De structuur van de lak bepaald mede de spiegeling. Is een auto gedeeltelijk gespoten, dan zal er een verschil zijn in de mate waarop de TL-buizen weerspiegelen in de verschillende delen van de carrosserie.

Haarkrasjes

Wanneer een auto vaak door de wasstraat gereden wordt komen er oppervlakkig heel veel haarkrasjes. Deze krasjes worden veroorzaakt door de roterende borstels van de wasstraat en bedekken de gehele auto. Heeft u nu een aantal panelen ontdekt waar geen of beduidend minder krasjes op zitten dan zijn deze gespoten.

Kreukelzone

Let op! Wanneer een auto in elkaar heeft gezeten is de vanaf fabriek ingebouwde kreukelzone gebruikt en deze is maar één keer optimaal te gebruiken. Op het moment dat u met een herstelde auto een zware botsing krijgt zal de kreukelzone niet meer optimaal werken en is de kans groter dat u gewond raakt.

 

Ook is de kans groot dat het chassis (dragende constructie van de auto) vervormd is. Dit heeft tot gevolg dat de auto niet meer goed spoort, wat betekent dat de auto niet meer mooi rechtuit rijdt. Een vervelend gevolg van een krom chassis is het onvoordelig afslijten van de banden. Nu moet u niet denken dat op het moment dat u plaatschade of kleurverschil constateert dit gelijk wijst op een zware schade die is hersteld. Maar het betekent wel dat u nader onderzoek moet doen, om vast te stellen dat de auto in een goede conditie verkeert.

Foutmelding
Exception Icon

System Error

Template bestaat niet.

themes/print/blocks/default.xt

Uitleg:

Er is een poging gedaan een niet te vinden template te verwerken. De template kan zijn verwijderd, niet meer bestaan of de naam kan zijn gewijzigd.

Klik hier om een foutmelding (bug) te melden

Aantekeningen: 

Bekijk de auto kritisch, maar bedenk wel dat u een gebruikte auto koopt en dat deze nooit helemaal vrij kan zijn van butsjes en krasjes. U kunt beter op zoek gaan naar de aanwijzingen die er op duiden dat de auto een keer zware schade heeft gehad. Bent u niet overtuigd dat de auto schadevrij is dan kunt u altijd een keuringsstation van ANWB of Dekra raadplegen.

Meer velden kunnen via dynamicdata beschikbaar zijn ..