Weblog

Auto Import (2)

webmaster, 22 juni 2008

Vorige week heb ik globaal beschreven dat je voorafgaande aan de import van een auto moet onderzoeken wat het prijsvoordeel is. Deze week zal ik beschrijven hoe ík dit onderzoek heb uitgevoerd.


Dat ik voor een Porsche 911 heb gekozen is niet toevallig. Het zijn kwalitatief goede auto's en vooral waardevast. Deze laatste factor was voor mij van doorslaggevende rol. Deze waardevastheid in combinatie met de vaste BPM afschrijving op basis van de BPM afschrijvingstabel zorgen ervoor dat er een aardig prijsvoordeel te behalen is.


De keuze voor het merk was dus gemaakt. Ik wilde geen al te oude auto importeren, dus werd het type een 996. Dit type Porsche 911 werd geproduceerd tussen 1999 en 2005. Nu moest ik nog een lijst met specificaties en belangrijke opties samenstellen, alvorens ik daadwerkelijk naar een auto ging zoeken.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (3)

webmaster, 30 juni 2008

Vorige week heb ik de specificaties beschreven waaraan de te importeren auto moest voldoen. Deze week zal ik beschrijven hoe ik een fantastische auto had gevonden en hem toch niet importeerde.


Na een uitgebreide voorbereiding was het nu tijd om de eerste Porsche uit te zoeken. Via websites, zoals Mobile.de en AutoScout24.de had ik al geruime tijd de automarkt in de gaten gehouden. Zodoende had ik alvast de kennis opgebouwd om te beoordelen of de aangeboden auto's markt conform geprijsd waren.

 

Ruim een week nadat ik begon met zoeken werd er een auto aangeboden die aan veel van mijn eisen voldeed. Donkerblauwe lak, zwart interieur, bouwjaar 2000, 64.000km en als klap op de vuurpijl: een jaar garantie. Gelijk mailen, hij was nog niet verkocht... ik had m'n auto gevonden! Direct een oprijwagen en een stapel cashgeld gereserveerd.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (4)

webmaster, 08 juli 2008

Vorige week heb ik beschreven hoe ik net misgreep tijdens het aankoopproces. Ik had echter al wel een oprijwagen gereserveerd voor de aankomende week. Het onmogelijke moest gebeuren, binnen één week een tweede auto vinden die aan mijn specificaties voldeed.


Met meer geluk dan wijsheid zag ik het aansluitende weekend dat een auto die ik tijdens mijn research was tegengekomen opnieuw werd aangeboden. De auto was nog steeds in handen van dezelfde eigenaar en omdat ik toen al onder de indruk was van de specificaties werd dit mijn belangrijkste kandidaat.


Het was een zwart metallic Porsche 996 met zwart lederen interieur. Met het bouwjaar 2001 en een kilometerstand van 81.000. De auto was voorzien van een tiptronic automaat, wat geen overbodige luxe is wanneer je bedenkt dat bij vol accelereren 300pk op de achterwielen wordt losgelaten. Dan kun je beide handen aan het stuur houden en desnoods door middel van knoppen op het stuur óók manueel nog schakelen tussen de versnellingen.


Maar ik dwaal af.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (5)

webmaster, 13 juli 2008
Vorige week heb ik beschreven dat tweemaal ook scheepsrecht kan zijn. Ik had een auto gevonden en stond op het punt om te vertrekken naar Miesenbach, een klein plaatsje nabij Kaiserslautern.


Het was half vijf in de ochtend en ter voorbereiding van de rit die mij zeker 6 uur zou gaan kosten had ik de volgende zaken klaargelegd: Een routebeschrijving, brood/drank, spanbanden en een paar stoeptegels voor het geval dat de hellingshoek van de oprijplaten te scherp is. Hiernaast het belangrijkste van alles: het geld, veilig opgeborgen... stel je voor dat je op locatie aankomt en niet kunt betalen.


Alle spullen ingeladen en de deur achter me dichtgetrokken. De oprijwagen ingeklommen en gáán!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (6)

webmaster, 27 juli 2008

De laatste keer beschreef ik hoe ik Duitsland in gereden ben. Echter, zonder gedegen voorbereiding had dit avontuur nooit zo goed uitgepakt. Het klinkt simpel: na een afspraak gemaakt te hebben voor de bezichtiging van een auto even een oprijwagen bestellen en gáán. Ik kan u verzekeren dat het bij mij echt niet zo nonchalant gegaan is.


Het is namelijk bijna onmogelijk om in de regio een oprijwagen te huren, zeker als je niet in de randstad woont. Autobedrijven lenen hun oprijwagen niet uit, omdat zij deze simpelweg zelf nodig hebben. Grote verhuurbedrijven willen wel, maar dan voor minimaal een week met alle kosten van dien. Wanneer ik dacht er één gevonden te hebben, mocht er alleen met een groot rijbewijs in gereden worden. Uiteindelijk heb ik in de buurt van Hilversum een bedrijf gevonden die een auto verhuurde die aan alle voorwaarden voldeed en ook nog verrassend betaalbaar was!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (7)

webmaster, 09 november 2008

In het vorige deel (6) was ik net uit mijn oprijwagen geklommen om de auto te bezichtigen. Nu komt het erop aan, was deze auto de 500km rijden waard geweest. Hij stond in ieder geval te glimmen onder een brede carport. De eigenaar was inmiddels ook naar buiten gekomen en heeft de auto van het slot gehaald. Het interieur zag er nog fantastisch uit, vooral de zwart lederen bekleding had nog niet veel geleden. Voor de verkoop is dit een belangrijk punt, want versleten bekleding is echt een afknapper bij dit type auto's.


Na kort de werking van alle belangrijke zaken gecontroleerd te hebben (airco, stoelverwarming, radio, etc.) heb ik eerst onder de motorkap gekeken. De kap is een klein luikje die de achterin geplaatste boxermotor eigenlijk niet zichtbaar maakt. Omdat ik dus geen direct zicht had op de motor ben ik afgegaan op zaken die een indicatie kunnen geven van motorschade.

 

De vuldop van de motorolie is zo'n indicator. Wanneer deze gevuld is met bruine smeer dan is de motorolie vervuild. Een vervuiler kan koelvloeistof zijn en wanneer deze twee vloeistoffen mixen zit er een lek in het blok. Andersom kun je ook aan de kleur van de koelvloeistof zien of er motorolie mee is vermengd.


Bij mijn Porsche bleek dit beide niet het geval en dus tijd om de motor te starten!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (8)

webmaster, 24 november 2008

In het vorige deel (7) heb ik daadwerkelijk de auto aangeschaft. Ik had al wel een redelijk beeld van de auto, maar de echte proef op de som wat kwaliteit betreft krijg je tijdens een aankoopkeuring bij een dealer of merkspecialist. Voorafgaande aan de invoerkeuring heb ik de auto dus eerst laten keuren, om zodoende erachter te komen of ik niet stiekem belazerd ben.


De Duitse wetten zijn namelijk zo geregeld dat de verkopende partij (zeker eerste eigenaar) moet weten en mededelen of en wat er mankeert aan de auto. Kom je erachter dat bepaalde zaken niet kloppen, zoals een schadeverleden en kilometerstand, dan kun je de auto weer terugbrengen. In theorie krijg je dan je geld weer terug, maar reken er maar niet op dat de praktijk ook zo gemakkelijk werkt.


De aankoopkeuring leverde een aantal kleinigheden op, trillende remschijven en een tweetal keerringen. Oja, de sleuteldop voor de slotbouten van de velgen had ik niet. Een tip voor iedereen die een auto wil importeren met dure velgen, niet vergeten! Maar met wat kunst en vliegwerk zijn deze verwijderd en er is een nieuw setje voor in de plaats gekomen.


Tijd voor de daadwerkelijke invoer.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (9)

webmaster, 15 maart 2009

Het vorige artikel Auto Import 8 ben ik geëindigd op het punt dat de moed me in de schoenen zakte, omdat ik geen enkele medewerking kreeg van de douane tijdens de invoer van mijn auto. Je zou je afvragen waarom? Want ik kom met een gebruikte auto waarover nog een deel BPM betaald moet worden.


Ik ben helemaal geen voorstander van privatisering, niet van de belastingdienst en al helemaal niet van een combinatie van beide. Echter, als concurrentie nodig is om enige klantvriendelijkheid en behulpzaamheid te krijgen. Zodat ik in mijn geval het luttele bedrag van 5.500 euro af kon dragen... tja, dan moet dat maar.


De grafstemming die op het douanekantoor heerste waar ik langs ben geweest is hopelijk niet de standaard, maar ik hoor graag uw ervaringen.


In het nu volgende deel vertel ik hoe het me uiteindelijk toch gelukt is een bijna onzichtbare glimlach te krijgen op het gezicht van een douanebeambte en hoe het zover heeft kunnen komen dat ik juichend de BPM overmaakte.

Lees verder (1 reactie)

Auto importeren

webmaster, 13 januari 2007

Vrijdag (12 januari). Na het eten kijk ik nog even naar het programma EénVandaag, want er wordt aandacht besteed aan auto's importeren. Volgens de presentator: "Kun je duizenden euro's besparen door in Duitsland een auto te gaan kopen."

 

Het item gaat verder met twee mannen die een auto in Duitsland hebben gekocht. Zij pochen over het geld dat zij bespaard hebben en hoe gemakkelijk het allemaal toch ging.

 

Natuurlijk komt er ook nog een "expert" aan het woord die vertelt dat sinds de grote auto-zoek-sites op internet de hele handel veranderd is. De expert die zelf een website heeft gerelateerd aan de auto import zegt dat de consument tegenwoordig precies de auto koopt zoals hij of zij die in gedachte heeft en dat een eindje reizen tegenwoordig heel normaal is.

 

Hoewel ik deze succesverhalen persoonlijk allemaal nogal eenzijdig vind klopt het in principe allemaal wel. Maar op het moment dat de expert vertelt dat: Van kopen buiten je eigen streek naar een auto kopen buiten je eigen land, maar een kleine stap is... krijg ik toch mijn bedenkingen.

Lees verder (9 reacties)

Auto importeren (2)

webmaster, 22 juli 2007

Het was deze week weer uitgebreid in het nieuws: Vorig jaar zijn er 50% meer auto's geïmporteerd dan het jaar daarvoor.

 

Dit is natuurlijk geen nieuws, want aan het begin van dit jaar was de toename in de autoimport ook al in het nieuws. Wat wel interessant is dat de criminaliteit in de internationale autohandel net zo hard toeneemt als de import/export.


De mannen uit Oost Europa en Nigeria zien namelijk ook hier kans om een slaatje te slaan uit huisvaders die hun geluk zoeken en hebberige autohandelaren. Want juist op het punt waar de zoektocht naar een occasion uit bijvoorbeeld Duitsland begint hebben de criminelen hun hinderlaag gelegd: het internet.


Iedereen die via internet naar een “premium” auto heeft gezocht in Duitsland is het volgende model wel eens tegengekomen. Het is de rijk uitgeruste auto met opvallend lage kilometerstand in een courante kleur. In tegenstelling tot uw verwachting ligt de prijs lager dan de andere auto's en de keuze is dus snel gemaakt.


Dit is de eerste fout.

Lees verder (geen reacties)
Alle A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ander

Sorteer op Datum Titel Hits