Weblog

Auto importeren (3)

webmaster, 05 augustus 2007

Dit is nu alweer het derde artikel dat ik in korte tijd schrijf over de tweedehands autoimport. Het lijkt wel alsof de media iedere paar weken weer iets nieuws uitgevonden hebben.


De krantenkoppen schreeuwen het uit: de importbedrijven prepareren de auto's om deze zo goedkoop mogelijk de grens over te krijgen. Tja, wat had je anders verwacht... dit gebeurt al jaren! Het is een spel tussen de importeur en de douane.


Nieuwe regelgeving vanuit Europa heeft echter de huidige manier waarop de douane werkt teniet gedaan, waardoor deze de grip op de import heeft verloren. Waar de douanier tot voor kort met eigen tabellen de rest-BPM mocht bepalen, zet nu het taxatierapport van de importeur de toon. Is de douanier het niet met de prijsbepaling eens, dan zal hij of zij moeten bewijzen dat het taxatierapport niet klopt. En hier ligt nu net het probleem, doordat de douane onderbemenst is zal de douanier door tijdsdruk de waarde van het taxatierapport snel accepteren.


Nu denk u waarschijnlijk: Hey, bij wie kan ik zo'n goedkope import auto kopen? of: Ok, wat moet ik met deze info?

Lees verder (1 reactie)

Auto Klonen

webmaster, 15 januari 2008

Vanavond was er in het televisieprogramma TROS Opgelicht aandacht voor de nieuwste manier van mensen belazeren: Auto Klonen.


De zogenaamde Autokloon is in werkelijkheid een gestolen auto die wordt voorzien van hetzelfde chassisnummer dat een gelijkwaardige (niet gestolen) auto voert. Om het hele verhaal geloofwaardig te maken wordt de onderhoudshistorie óók gekopieerd en zodra de deal gesloten is en de auto op naam van een argeloze koper staat komt de politie aan de deur om de auto in beslag te nemen.

Het is namelijk nogal vreemd wanneer er twee auto's met hetzelfde kenteken en chassisnummer worden geregistreerd.


De vraag is nu: Hoe zorg je ervoor dat je niet op deze manier wordt belazerd?

Lees verder (1 reactie)

Auto kloon herkennen

webmaster, 10 maart 2010

Woensdag 10 maart jl. was er een interessant televisie programma op de BBC: Fake Britain. Het is een programma dat oplichterij onder de aandacht brengt en de aflevering die ik gezien heb was gericht op criminaliteit in de automobielhandel.


Het programma zelf was informatief en het gaf een aantal goede tips. Het onderwerp dat ik in dit weblog wil behandelen is de zogenaamde auto kloon. Over auto klonen heb ik al eens een stukje geschreven, echter in dit programma van de BBC hebben ze aan de hand van een in beslag genomen kloon laten zien hoe je een gekloonde auto kunt herkennen.


Het is niet gemakkelijk, maar wel zeker mogelijk!

Lees verder (geen reacties)

Autokennis toch voldoende!

webmaster, 09 april 2007

Readers Digest... bekent van haar irritante reclames op televisie heeft nu een onderzoek laten uitvoeren op het gebied van autokennis van de gemiddelde Nederlander. In dit onderzoek werden 600 mannen en vrouwen geënquêteerd aan de hand van een lijst met 40 vragen opgesteld door een autojournalist. De uitkomst is dat zowel mannen als vrouwen onvoldoende scoren en totaal op een 4,7 uitkomen.


De vragen zijn naast technische kennis ook gericht op het milieu en maandelijkse kosten. Ik heb natuurlijk zelf het lijstje ook doorlopen en kom op een score van 8,75. Het had een tien kunnen zijn ware het niet dat er vragen tussen staan die meer met statistiek dan technische kennis te maken hebben...

Lees verder (geen reacties)

Autoveiling

webmaster, 01 mei 2010

Een online autoveiling is op het eerste gezicht een aantrekkelijke manier om snel van je auto af te komen. Het aanbieden van een auto is geheel vrijblijvend, dus je maakt een paar foto's, noteert de sterke en zwakke punten en met een beetje geluk heb je in een paar dagen de auto voor een goede prijs verkocht.


Het aanbod aan veilingsites is groot, wat u de mogelijkheid geeft om de beste dienst tegen de meest gunstige prijs uit te zoeken. Zo zijn er veilingsites die zonder commissie werken of deze door de koper laten betalen. De drempel om in te stappen is laag en dat is alleen maar toe te juichen. Maar dit is niet het hele verhaal.


De valkuilen zitten namelijk verborgen in de algemene voorwaarden en komen pas na de verkoop tevoorschijn.

Lees verder (geen reacties)

Bovag royeert leden?

webmaster, 02 december 2007

Op zoek naar een onderwerp voor deze nieuwe aflevering kom ik op verschillende websites het bericht tegen dat de Bovag 13 leden heeft geroyeerd.


Om dit bericht te verifiëren surf ik naar de website van de Bovag, maar hier is niets te vinden over het royement. Merkwaardig, omdat op Automotive-online (een gerespecteerde website binnen de automotive branche) een quote staat van ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over dit onderwerp.


In het kort is er het volgende aan de hand. De Bovag is de laatste vier jaar druk bezig geweest om de kwaliteit van haar leden naar een hoger plan te tillen. De leden die onder de maat presteren hebben handvatten van de Bovag gekregen die zij konden gebruiken om op het gewenste niveau te komen.


Uiteindelijk waren er 13 leden die niet konden of wilden voldoen aan de gestelde eisen van de Bovag, waardoor deze uit de club gezet zijn.

Lees verder (geen reacties)

BOVAG Zakelijk

webmaster, 02 september 2011

Bent u op zoek naar een gebruikte personenauto? En wilt u zekerheid en garantie? Dan is een auto met Bovaggarantie een prima manier om dit te verkrijgen. Deze garantie dekt gedurende 6 maanden alle mogelijke defecten aan de auto. Zo'n uitgebreide garantie kost meestal wat extra, maar dan ben je helemaal ingedekt. Mocht er toch een geschil ontstaan, dan biedt de Bovag u zelfs bemiddeling aan.

 

Helemaal goed, zou je denken. Koop je echter als ZZP'er of kleine ondernemer een personenauto bij een Bovag gecertificeerde dealer, dan is deze uitgebreide garantie met bemiddeling tijdens geschillen helemaal niet vanzelfsprekend. Een zakelijke klant valt namelijk niet onder de wettelijke consumentenbescherming. Omdat de Bovag in haar garantie de Nederlandse wet volgt is er een strikte scheiding tussen de garantievoorwaarden van een particuliere- en een zakelijk aankoop.

 

Koopt u zakelijk een occasion, dan moet u het volgende weten.

Lees verder (geen reacties)

BPM

webmaster, 22 oktober 2007

Na alle geruchten vóór Prinsjesdag en de weken daarna waarin alle fouten verbeterd moesten worden lijkt het erop dat het beleid voor de komende jaren is gezet.


Het belangrijkste nieuws is de afschaffing van de BPM. Niet in één keer natuurlijk, want dan zou de gehele occasionhandel de nekslag krijgen. Nee, de BPM wordt in gelijkmatige stappen verminderd. Het is nog niet zeker, maar de officiële instanties gaan uit van een BPM verlaging van 45,2% naar 42,3% vanaf 1 februari 2008.


Reken dus niet op een sterke verlaging in de verkoopprijzen volgend jaar. Want krap 3% minder BPM betekend in werkelijkheid dat de verkoopprijs een kleine 1% omlaag gaat. Dit percentage is zo laag dat de markt van zowel nieuwe als gebruikte auto's niet beïnvloed zal worden.


Kortom geen reden om uw aankoop uit te stellen of juist te versnellen. Echter, de verlaging van de BPM wordt gecompenseerd door een hogere wegenbelasting.

De vraag is: Is het met het oog op de wegenbelasting gunstiger om nú of na 1 februari 2008 een auto aan te schaffen?

Lees verder (geen reacties)

BPM korting bij export

webmaster, 23 december 2006

Het ziet er naar dat de BPM korting bij export het komende jaar (jaren) nog niet veel zal opleveren voor uw eigen auto. Omdat de BPM teruggaaf alleen geld voor auto vanaf 16 oktober 2006 zal het logischerwijs nog wel een aantal jaar duren voordat de eerste auto's ingeruild worden en op de markt komen voor een prijs die interessant genoeg is om te gaan exporteren.

 

De vraag is: "Hoe lucratief is de export, hoeveel winst is er te behalen?"

 

Wanneer deze vraag beantwoord is zal blijken of de export zal toenemen, waardoor de prijzen in Nederland omhoog gaan met als gevolg dat uw auto meer waard wordt.

Lees verder (geen reacties)

Brandstof prijzen dalen!

webmaster, 14 september 2006
De brandstof prijzen zitten in de lift en we gaan naar beneden. Na maanden van stijgingen en liters benzine van 1,50 en meer is de prijs van benzine en diesel nu gezakt naar 1,35 en 1,07

 

Maar we zijn er nog niet, want weet u nog... vroeger in 2002!? Toen waren de prijzen voor benzine en diesel nog 1,18 euro en 80 cent. Ja, dat waren nog eens tijden, een liter diesel voor 80 cent!

Lees verder (2 reacties)
Alle A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ander

Sorteer op Datum Titel Hits