Weblog

CO2 zuinige auto 2012

webmaster, 19 maart 2012

Bent u in de markt voor een economisch/zuinige auto? Dan is dit waarschijnlijk het moment om uw beslissing te nemen. De regeling waarbij de zogenaamde schone auto's kunnen profiteren van een aanschafprijs zonder BPM en een wegenbelastingvrije periode tot 1 januari 2014, staat namelijk op het punt om aangescherpt te worden.

 

Vanaf 1 juli 2012 gaat de huidige CO2 uitstoot norm omlaag: voor diesels van 95 g/km naar 91 g/km en voor benzine van 110 g/km naar 102 g/km. Dit betekent dat er vanaf 1 juli 2012 voor de auto's die boven deze niuwe norm zitten gewoon BPM en wegenbelasting betaald moet worden.

Lees verder (geen reacties)

Dealer garantie

webmaster, 16 januari 2014

De laatste maanden ben ik druk in de weer geweest met het updaten van de merkgaranties. Zoals u weet bieden wij op deze website een compleet overzicht van de garanties die de merkdealers geven op de huisselectie occasions. Nu zijn er bij verscheidene automerken grote en kleine veranderingen doorgevoerd, zodat het loont om opnieuw het aanbod door te nemen.

Honda is bijvoorbeeld zo'n merk waar veel veranderd is. Zij bieden nu standaard twee jaar garantie welke tegen een kleine vergoeding nog met een jaar te verlengen is. Het beste van dit product is dat het niet alleen voor hele jonge occasions geld, maar ook voor auto's tot 9 jaar.

Lees verder (geen reacties)

Diesel, verleden tijd?

webmaster, 08 juni 2008

Met de almaar stijgende brandstofprijzen vond ik het tijd worden om het rekenvoorbeeld in het artikel Brandstof, omslagpunt naar de huidige prijzen aan te passen. Op zich niet interessant, de prijzen zijn immers allemaal omhoog gegaan... deze conclusie is ten delen juist, de uitkomst is namelijk interessanter dan u denkt.

 

Vorig jaar in juni 2007 waren de brandstofprijzen voor benzine en diesel namelijk nog respectievelijk 1,40 en 1,04 euro per liter. Zet je dit af tegen de huidige prijzen dan kom je erachter dat er een verhoging is van 14% per liter voor benzine en voor diesel een reusachtige 35%!

 

De afzichtelijke prijsstijging die diesel sinds begin dit jaar doormaakt heeft het omslagpunt tussen diesel en benzine helemaal uit zijn verband getrokken. Lag vorig jaar het omslagpunt nog op 20.000km per jaar. Nú moet u 37.500km per jaar rijden om voordeel te halen uit uw dieselauto. Het omslagpunt is dus bijna met 100% is gestegen. Was het in het verleden nog zo dat de woon-werk forens met een eigen auto best een tweedehands dieselauto kon aanschaffen. Tegenwoordig moet rijden wel haast je beroep zijn om nog voor een dieselauto te kiezen.

Lees verder (geen reacties)

Goedkope occasion?

webmaster, 04 november 2007

De laatste tijd komen er op het OccasionAdvies Forum verschillende klachten binnen van mensen die voor +/- 2000 euro een occasion hebben gekocht.


De klachten komen in principe allemaal op hetzelfde neer, de auto heeft na aanschaf 50 tot 100 procent van het aankoopbedrag extra gekost aan achterstallig onderhoud en reparaties. De betreffende personen vroegen zich af hoe de handelaren die deze auto's aan hun hadden verkocht hiermee weg konden komen.


Het antwoord is echter verrassend simpel. Deze handelaren verkopen auto's aan klanten die klaarblijkelijk geen verstand van auto's hebben en maken hier handig gebruik van. Heeft de klant uiteindelijk in de gaten dat de auto technisch in een slechte staat verkeert, dan is vaak de enige weg naar gerechtigheid via de rechter en tja... dat doe je toch ook weer niet zo snel voor die 750 euro die de reparaties dan vaak kosten.


Het einde van het verhaal...

Lees verder (geen reacties)

Kilometerheffing

webmaster, 29 november 2009

Ik ben helemaal voor de kilometerheffing, want de overheid geeft aan dat het alléén maar voordelen heeft én 60% van de automobilisten gaat er financieel op vooruit! Hoe kun je nu tegen zo'n goed plan zijn?


Maaruh, hoor ik ook bij die 60%? Ach dat zal toch wel, het is immers de meerderheid. Dus ik ga nu geen BPM en wegenbelasting meer betalen. In plaats daarvan betaalt iedereen een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu in een splinternieuwe Mercedes rijdt of een 15 jaar oude Volkswagen Golf.

Ok, in het begin zijn er natuurlijk scheve verhoudingen. De Golf heeft zijn BPM al lang afgeschreven en moet nu opnieuw betalen. Het kan natuurlijk niet voor iedereen goedkoper worden, we zijn immers gewaarschuwd dat we ook onder de 40% minderheid kunnen vallen. Nee, wat dat betreft is het prettig dat die manager en directeur door de “minderheid” geholpen worden om BPM vrij voor exact hetzelfde kilometertarief in alle luxe over de snelweg te kunnen zoeven.


Nu is er echter wel een groot probleem!

Lees verder (geen reacties)

Kilometerheffing (2)

webmaster, 13 december 2009

Vanwege de kilometerheffing verdwijnt de BPM (Belasting Personen- en Motorrijtuigen) stapsgewijs tot deze op 2013 in zijn geheel verdwenen is. Vergis u echter niet, de belasting op de aanschaf van een auto is zeker niet helemaal uit beeld. De BPM wordt namelijk gedeeltelijk vervangen door een milieubelasting. Het vaste percentage dat de BPM beslaat wordt nu vervangen door een variabele belasting. Dit betekent dat zodra er geld nodig is er aan alle kanten aanscherpingen komen om zogenaamd het milieu te beschermen en de schatkist te vullen.


Maar wat is het effect van de nieuwe BPM-percentages tot 2013?


Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met de belastingen die gedurende het afbouwen van de BPM en de invoering van de kilometerheffing betaald moeten gaan worden. Wat u in deze tabel kunt zien is de versnelde afbouw van de BPM en de verhoging van de CO2 belastingen tot 2013. Zo worden vervuilende auto's de komende jaren een flink stuk duurder en de kleine relatief schone auto's voor rondom de deur iets goedkoper.

Lees verder (2 reacties)

Kilometerstand Fraude

webmaster, 05 oktober 2008

Bij het zoeken naar een occasion is naast het merk, model en motorisering vooral het bouwjaar en de kilometerstand een bepalende factor.

In de autohandel is de menselijke psyche dusdanig van invloed, dat auto's met meer dan de 100 of 200 duizend kilometer moeilijker te verkopen zijn. Dit houdt in dat zo'n occasion onevenredig veel lager geprijsd moeten worden in verhouding tot een auto die net onder een psychologische grens valt.


Voor de autohandelaar die het niet zo nauw neemt met de regels is het dus verleidelijk om de kilometerstand terug te zetten. De klant krijgt een auto met zogenaamd een lage kilometerstand en de dealer kan zijn auto gemakkelijker kwijt voor een hogere prijs. Omdat het vooralsnog niet illegaal is om een teller terug te draaien blijft dit in de meeste gevallen nog ongestraft ook.


Gelukkig is er een instantie genaamd: Nationale Auto Pas. Deze organisatie verzamelt kilometerstanden van zoveel mogelijk auto's, zo frequent mogelijk. Aangesloten autobedrijven voeren bij het afmelden van de APK automatisch de kilometerstand in en als ze professioneel zijn ook bij iedere beurt. Zodoende wordt er per auto een kilometerhistorie aangelegd. Deze historie is dus zo betrouwbaar als de frequentie waarmee deze is bijgehouden.


Laat ik een voorbeeld geven...

Lees verder (1 reactie)

Kilometerteller terugdraaien?

webmaster, 19 oktober 2008

Dan denk je al snel aan louche handelaren die 's avonds na sluitingstijd hun praktijken ten toon spreiden. Echter, niets is minder waar!


Want na een hele korte zoektocht op internet, om precies te zijn:


google.nl -> 'kilometerstand correctie'


vond ik meerdere aanbieders die met advertenties over elkaar duikelen om klanten binnen te halen. Deze bedrijfjes komen bij u thuis om uw kilometerteller op de door u gewenste stand te zetten, klaar terwijl u wacht!


Maar waarom zou ik überhaupt mijn kilometerstand willen corrigeren?

Lees verder (geen reacties)

LPG

webmaster, 29 september 2008

Met de huidige hoge brandstofprijzen wordt LPG met de dag populairder. Klanten voor nieuwe installaties moeten weken tot maanden wachten alvorens zij aan de beurt zijn. Voor ons occasionkopers is zo'n auto op LPG dan ook een buitenkansje om aan de hoge brandstofprijzen te ontsnappen. Hier zijn jammer genoeg de autodealers ook van op de hoogte, dus de tijd dat je lekker goedkoop een ex-leaseauto op gas kon kopen is verleden tijd.


Toch geven deze ex-leasers het meeste aanbod van LPG op de markt. Mocht u dus actief opzoek zijn naar een auto op LPG kijk dan ook eens op de websites van leasemaatschappijen. Ze zijn gemakkelijk te vinden, vul in een willekeurige zoekmachine de woorden: ex lease auto in en het aanbod wordt tentoongespreid.


Nu is er ook nog de optie om gewoon een benzineauto te kopen en dan achteraf een LPG-installatie in te bouwen. Dit geeft echter wel een heleboel obstakels die eerst weldoordacht genomen moeten worden!

Lees verder (geen reacties)

MRB Klassiekers

webmaster, 04 juli 2011

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor de zogenaamde oldtimer auto's van 25 jaar en ouder gaat eind dit jaar (31 dec. 2011) op de schop. Wees gerust, wanneer u nu met een auto van minimaal 25 jaar oud rijdt, dan verandert er niets.

 

Echter, wilt u met het naderende einde van de MRB vrijstelling voor zuinige auto's overstappen op een oude auto? Dan moet u er rekening mee houden dat de vrijstelling van wegenbelasting voor klassieke auto's bevroren wordt. Dit betekent dat auto's met een oorspronkelijk datum van toelating van na 31 december 1987 niet meer gevrijwaard zijn van het betalen van belasting.

 

Koopt u dus een klassieker, dan moet u er zeker van zijn dat deze op de juiste datum zijn toelating gehad heeft. Deze eerste tenaamstelling mag in Nederland of in het buitenland geweest zijn, belangrijk is dat u deze datum op de officiële documenten heeft staan.

 

Bron: Belastingdienst.nl

(2 reacties)
Alle A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ander

Sorteer op Datum Titel Hits