Weblog

Nieuwe OccasionAdvies is online!

webmaster, 04 november 2006

Het is eindelijk zo ver. De nieuwe OccasionAdvies website is klaar en beter dan ooit! Razz

 

Naast dit geheel nieuwe weblog kunt u bijvoorbeeld genieten van een beschrijving van alle merkgaranties die u krijgt tijdens de aankoop van een occasion bij een merkdealer!

Lees verder (geen reacties)

Occasions duurder?

webmaster, 25 november 2006

Het ziet er naar uit dat de tweedehands auto's vanaf 2007 duurder gaan worden. Dit is het gevolg van een maatregel vanuit de Europese Unie die Nederland oplegt om de BPM heffing bij de export van een occasion terug te betalen. Dit heeft als consequentie dat Nederlandse occasions populairder dan ooit worden in de export branche. Nederlandse auto's waren al geliefd, namelijk door de jaarlijkse APK keuring. Maar nu er nog een bedrag aan rest BPM terug te krijgen is en een auto dus in het buitenland onder de marktwaarde verkocht kan worden mét een dikke winst.

 

Tja, zegt u het maar... de export zal omhoog gaan en de prijzen dus ook, want de waarde van een auto is zo hoog als de vraag is.

Lees verder (3 reacties)

Omslagpunt, CO2 zuinig

webmaster, 28 december 2010
Sinds de overheid de wegenbelasting en BPM voor auto's met een lage CO2 uitstoot heeft afgeschaft, is het omslagpunt voor een nieuwe diesel of benzine auto aanmerkelijk veranderd. Alhoewel wij ons op deze website vooral richten op de markt van tweedehands auto's, kun je natuurlijk niet om deze zuinige auto's heen. Zeker nu de overheid deze belastingmaatregel handhaaft is het zelf een goed alternatief voor een gebruikte auto.

 

Spelregels:

Zodra een benzineauto minder dan 110 gram CO2 per km en een diesel minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot, valt deze in de speciale categorie: Personenauto CO2 zuinig.

Dit houdt in dat deze auto's BPM vrij zijn en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen.

 

Bijkomend voordeel is dat een auto met lage CO2 uitstoot ook zuinig omgaat met zijn brandstof. De uitstoot van CO2 is namelijk verbonden aan de verbranding van diesel of benzine. De minder er verbruikt (verbrand) wordt, des te minder CO2 er vrijkomt. Dit is goed voor het milieu én goed voor uw portemonnee!

Lees verder (geen reacties)

Oplichters!

webmaster, 22 september 2009

De laatste paar weken zie ik een opvallende stijging in het aantal forumberichten met hetzelfde onderwerp op deze website. Het betreft mensen die naar eigen zeggen benadeeld zijn door een autodealer. Of deze stijging komt door de economische malaise die de autohandel extra hard treft weet ik niet, maar: Het is oppassen geblazen!


De mensen die een berichtje hebben achtergelaten kochten voornamelijk een auto in de prijsklasse tot 4.500 euro. Deze prijsklasse valt onder de limiet van 4.500 euro, waarboven een Bovag bedrijf garantie geeft. Zoekt u een auto in deze prijsklasse? Dan bent u volgens deze personen overgeleverd aan de beloftes van de dealer, die achteraf niet waar gemaakt worden.


Is het werkelijk allemaal zo somber? Natuurlijk niet!

Lees verder (1 reactie)

Porsche Import

webmaster, 01 juni 2008

Sinds een aantal dagen is de bovenstaande reclame uiting op OccasionAdvies verschenen. De Porsche in deze banner komt niet zomaar ergens vandaan, deze heb ik namelijk ter voorbereiding aan een artikel over de 'auto import' uit Duitsland geïmporteerd.


De laatste tijd word je doodgegooid met reclames op internet van bedrijven die u willen helpen met het importeren van een auto. Het voordeel is zelfs zo groot dat televisieprogramma's, zoals Een Vandaag en Tros Radar u op de hoogte stellen met rekenvoorbeelden die er niet om liegen.


De vraag of dit echt allemaal zo gemakkelijk en financieel voordelig is komt dan al snel bij mij boven. Daarom heb ik de afgelopen maanden het hele traject van informatie verzamelen tot de uiteindelijke tenaamstelling in de praktijk gebracht met als eindresultaat de bovenstaande Porsche.


In de komende weken zal ik mijn ervaringen via dit weblog aan u kenbaar maken.

(geen reacties)

Slurp TAX

webmaster, 18 november 2007

Hét gezegde van 2008 zal bestaan uit deze twee woorden: Slurp TAX.


Deze vorm van belasting roept in eerste instantie de gedachte aan belasting op brandstof verbruik op, maar niets is minder waar. Het gaat hier juist om de uitstoot! Dus geen geslurp, maar belasting op het uitbraken van CO2.


Het grappige is dat de echte Slurp Tax allang bestaat in de vorm van accijns. De bijvoorbeeld steeds duurder wordende benzineprijs bestaat immers voor ruim de helft uit accijns en tel daar ook nog maar even 19% BTW bij op! Als dat geen Slurp TAX is dan weet ik het niet meer.


De gedachte achter deze belasting is dat de vervuiler betaald. Koopt u dus aankomend jaar een nieuwe auto dan kan de keuze voor die net wat pittigere motor een dure grap worden. Want er zijn grenzen gesteld aan de hoeveelheid gram CO2 per kilometer die u mag uitstoten. Gaat u hier overheen, dan kost het u 110 euro per gram. Ja, CO2 kost meer per gram dan de duurste drug!

Lees verder (geen reacties)

Slurp TAX (2)

webmaster, 27 december 2007

Nu we op de rand van 2008 staan komen de veranderingen in de belasting op automobielen angstig dichtbij. Dit leidt tot veel speculaties over de invulling en daarmee ook de nadelen van dit nieuwe stelsel.

Om maar gelijk occasionrijdend Nederland gerust te stellen: De nieuwe regelingen treffen vooral de kopers van nieuwe auto's. Echter, parallel met het afschaffen van de BPM gaat ieder jaar de wegenbelasting omhoog... dus uiteindelijk betaalt iedereen de prijs Sad


Nu volgt een opsomming van de veranderingen die de komende maanden gaan plaatsvinden.


Vanaf 1 februari 2008 gaat de BPM op de aanschafprijs van de nieuwe auto's met 2,9 procent omlaag naar 42,3 procent. Deze lichte daling zal worden gecompenseerd met een hogere wegenbelasting én de zogenaamde Slurp Tax.

Echter, de lat van waaraf deze CO2 belasting wordt geheven ligt dermate hoog dat de koper van een gemiddelde gezinsauto met 4 cilinders hier gemakkelijk onderduikt.

Lees verder (2 reacties)

Tweedehands Hybride

webmaster, 09 januari 2011

De markt voor hybride auto's ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Er hoeft geen BPM en wegenbelasting betaald te worden en voor de leaserijders onder ons, u hoeft maar 14% bijtelling af te dragen.

 

Natuurlijk hoef je geen hybride te nemen om deze voordelen te hebben, echter zonder hulp van een elektromotor blijft u steken in de compacte klasse. De hybride combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor maakt het mogelijk om in een middenklasse auto te rijden en toch alle belastingvoordelen te hebben.

 

Nu is dit allemaal leuk als u een nieuwe auto koopt, maar in de tweedehands markt is het altijd maar afwachten of deze relatief nieuwe technologie blijft presteren, de vraag is: Wanneer komen de serieuze kosten!?

Lees verder (1 reactie)

Verbod km-teller manipulatie

webmaster, 24 juli 2011
Het is vreemd, maar tot op de dag van vandaag is het niet verboden om de kilometerstand van een auto terug te draaien. Omdat een auto met een lage kilometerstand meer waard is dan een gelijkwaardig model met een veel hogere stand, is het financieel interessant om de km-stand terug te zetten. We noemen dat ookwel oplichting.

 

Ben je hier het slachtoffer van, dan is het heel lastig om je gelijk te krijgen. Ten eerste omdat het manipuleren van kilometertellers wettelijk niet verboden is. Ten tweede moet je de gang naar de rechter maken, waar je dan weer duidelijk moet kunnen maken hoeveel je precies teveel hebt betaald.

 

Nu is er echter een wet in de maak die hier verandering in gaat brengen!

Lees verder (geen reacties)

Verkopen occasions dalen!

webmaster, 06 januari 2007

De hoeveelheid occasions die jaarlijks worden verhandeld is de laatste 7 jaar gedaald van 1,2 miljoen eind jaren negentig tot ruim een miljoen nú. Hoewel deze daling met de algemene trend van de afgenomen autoverkopen meeloopt, zijn het vooral de merkdealers die hebben ingeleverd.

 

Maar waarom juist de merkdealers? Zoals u in het artikel merkgaranties kunt lezen doen deze er over het algemeen alles aan om een auto zo verzorgt mogelijk aan te bieden. Garanties van meer dan een jaar en mobiliteitsgarantie is eerder regel dan uitzondering. Uit de cijfers blijkt echter dat een lage verkoopprijs de mensen toch naar de autohandel trekken en steeds meer mensen besluiten om een auto particulier te kopen/verkopen.

Lees verder (geen reacties)
Alle A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ander

Sorteer op Datum Titel Hits