LPG onderhoud/stellen van kleppen

Forum index » xarbb » OccasionAdvies Forum
Auteur Bericht
Joined: 17-jan-2009
Posts: 7
Andere onderwerpen
Posted 17-jan-2009 at 16:13:54
Subject: LPG onderhoud/stellen van kleppen

Hoi alle lezers en lezerinnetjes,

Gister heb ik met pijn in het hart afscheid moeten nemen van mijn trouwe viervoeter; mijn Opel Astra uit `95.

De tranen zijn gedroogd, de foto`s ingelijst dus tijd voor iets nieuws.

Ik rijd alleen voor mijn woon-werk verkeer al 12.000 km per jaar. Daarbij natuurlijk nog eens een flinke hoeveelheid privé. LPG G3 lijkt dan een verstandige keus en deze wil ik dan ook graag maken. Op deze website heb ik inmiddels het een en ander gelezen over de onderhoud die meer is dan bij benzine en dat het ook verstandig is om voor de koop rond te maken het een en ander na te laten kijken door iemand die daar verstand van heeft.

Maar nou blijf ik met een vraag zitten. Er wordt op de site vermeld dat er om de 10.000 km even naar de kleppen gekeken moet worden. Ik ben best handig maar heb weinig verstand van auto`s dus dit zal ik moeten uitbesteden. Wat houdt het stellen precies in en wat kost dat zo ongeveer. (we praten toch over 2 á 3 keer per jaar)

En als we dan toch met vragen aan het smijten zijn; ik heb niet al te veel budget dus een auto met veel km op de teller lijkt onvermijdelijk. Is LPG dan nog steeds een keuze die winst op kan leveren, kijkend naar het verschil met benzine?!

Alvast heel erg bedankt,

Erik

Naam : Anoniem

lastreplyname : Anoniem

Terug naar boven Profiel E-mail
webmaster
Joined 07-aug-2006
Posts: 523

Andere onderwerpen
Geplaatst: 17-jan-2009 17:48:02

Hallo Erik!


Het stellen van de kleppen is inderdaad een werkje voor een monteur of bedreven klusser. Als je er geen verstand van hebt vooral niet doen, want hobbyen kan je een motor kosten.


Het stellen van de kleppen is noodzakelijk, omdat de hetere verbranding van LPG ten opzichte van benzine snel en volledig afgevoerd moet worden door de uitlaatkleppen in de cilinder. Worden de kleppen niet meer optimaal geopend, dan begint de slijtage van de cilinderkop.


Nu is er wel een manier om onder het vele kleppenstellen uit te komen en dat doe je door een auto met hydraulische (zelfstellende) klepstoters te kopen. Niet alle merken hebben deze soort kleppen, dus het is handig om hierover vooraf informatie in te winnen bij de merkdealer.


De kosten van het kleppenstellen zit voornamelijk in uren van de monteur. Zeg, dat ze 2 uur nodig hebben voor het totale kleppenstelproces, dan kost het ex BTW zo'n 150 euro... afhankelijk van het werkplaatstarief.


De LPG auto's met veel kilometers zijn vaak leaseauto's. Tegenwoordig zijn er veel leasebedrijven die zelf de occasions aanbieden via een website. Zoek daarom eens via google op ex lease auto's en dan specifiek naar aanbieders die onderdeel zijn van een grote lease onderneming.


Succes.

Terug naar boven Profiel E-mail
Erik
Joined 17-jan-2009
Posts: 7

Andere onderwerpen
Geplaatst: 18-jan-2009 10:44:34

Hoi Marnix,

dank je wel voor je tip, ik zal dit zeker mee nemen in mijn zoektocht/beslissing.

Is het mogelijk om aan een motor (merkje, letter, naam...) te zien of je te maken hebt met zelfstellende kleppen? En zijn deze ook terug te vinden in de wat oudere types of is dit iets van de laatste jaren?

Nogmaals dank!

Terug naar boven Profiel E-mail
webmaster
Joined 07-aug-2006
Posts: 523

Andere onderwerpen
Geplaatst: 18-jan-2009 11:55:28

Nee, het is niet te zien aan een bepaald type motor of er zelfstellende kleppen inzitten, dit is echt afhankelijk per motor.


Maar, je kunt eens kijken naar een Volvo V40. Deze heeft dit soort kleppen. Het is dus niet zo dat alleen hele jonge auto's kunnen beschikken over zelfstellende kleppen.

Terug naar boven Profiel E-mail
Erik
Joined 17-jan-2009
Posts: 7

Andere onderwerpen
Geplaatst: 22-jan-2009 22:00:40

Laat dat nou net een auto zijn die ik heel graag zou willen rijden.
Maar nou komt er het volgende;

ik ben in Ede vlak bij mijn werk even langs geweest bij een garage die ook lpg doet. Deze man zei dat als je een auto hebt die de kleppen zelf stelt er niks aan te regelen is. Gaat het dan een keer mis dan is het ook goed mis.

Het budget ligt inmiddels rond de 2000 euro. Daar kun je niet echt een V40 voor krijgen die nog een acceptabel kilometer verleden heeft.

Best lastig, zo`n keuze! :-)

De site is in iedergeval een welkome steun in de rug!

Terug naar boven Profiel E-mail
Erik
Joined 17-jan-2009
Posts: 7

Andere onderwerpen
Geplaatst: 10-feb-2009 19:25:29

Hoi Marnix en alle andere.

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver; ik werd de trotse eigenaar van een Volvo V40.
Hopelijk heb ik er een mazzeltje mee en kan deze wagen mij in ieder geval de aankomende 2 jaar braaf naar mijn werk brengen.

Het gaat om een model uit het jaar 1998, juni van dat jaar.
Hij heeft 250.000 km op de teller en loopt op LPG (LPi om precies te zijn)
Er moeten nieuwe bandjes onder en de distributie riem is toe aan vervanging binnen nu en 2000 km.
Hij is zwart metallic (zwart tot grijs, niet diepzwart)
Ondanks de bandjes is hij 4 feb nog zonder problemen door de APK gekomen bij de oude eigenaar.

Ik hoop dat het een goede keus is geweest en anders was het het risico waard!

Prijs die ik betaald heb: 2300 kleine ribbetjes uit mijn lijf!

Groeten,

Erik

oja, climate control, half leder bekleding die er goed uit ziet, radio/cd, en carkit voorbereiding in de hoofdsteun zijn de extra`tjes!

Terug naar boven Profiel E-mail
Forum index » xarbb » OccasionAdvies Forum