Aanschaf Alfa-Romeo 156
Auteur Bericht
Joined : 09-feb-2009
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 09-feb-2009 16:59:34
Onderwerp : Aanschaf Alfa-Romeo 156

Ik ben opzoek naar een nieuwe auto. Nou heb ik een Alfa Romeo 156 1.9 JTD en een Alfa Romeo 156 2.4 JTD gevonden op marktplaats.


Dit is de 156 1.9 JTD


Vraagprijs: 2.450
Bouwjaar: 1999
Brandstof: Diesel
Kilometerstand: 249.500 km
Carrosserie: Sedan (2/4-deurs)
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 1910 cc


Dit is de 156 2.4 JTD


Vraagprijs: 3.450
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Diesel
Kilometerstand: 244.000 km
Carrosserie: Sedan (2/4-deurs)
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 2387 cc


Bij de 2.4 maakt de verkoper nog een vage opmerking namelijk 'Trekt als een speer tot 3500 toeren, daarna turbo-afblaas probleempje'


Wat zou dit probleem in kunnen houden?


Maar nu is mijn vraag is het die 1000 euro waard om voor de 2.4JTD te gaan. En zijn de km standen niet te hoog. En is de prijsklasse in verhouding goed?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 09-feb-2009 17:09:07

Wat een turbo afblaasprobleempje is weet ik niet, dat kun je bij een Alfa dealer navragen.


Ik heb zelf het genoegen gehad om in de 2.4JTD 156 en 159 te mogen rijden en moet zeggen dat de acceleratie een genot is. Nodig heb je het niet, want de 1.9 JTD is ook een fantastische motor.


Het zijn wel auto's van 10 jaar oud, dus let op alle technische onderdelen zoals beschreven in het OccasionAdvies Handboek


Wat betreft de prijs, een paar duizend euro voor een auto is niet duur, pas wanneer u extra kosten moet gaan maken (en die kans is aanwezig) dan wordt het pas duur. Bekijk de auto's zelf, neem het onderhoud door en neem degene waar uw voorkeur naar uitgaat mee naar de Alfa dealer. Laat deze APK keuren en geef te kennen dat u deze auto bij een goed resultaat wil kopen. Waarschijnlijk mag u meelopen tijdens de keuring en krijgt u te horen wat de staat van de auto is.
Doet u dit bij een dealer waar u de auto laat onderhouden dan verloopt de hulp natuurlijk soepeler.


Succes!

E. Donkers
Joined : 09-feb-2009
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 09-feb-2009 17:17:34

Maar u vind de km-standen niet te hoog? Daar twijfel ik namelijk zelf nog over.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 09-feb-2009 18:13:18

Het zijn zeker auto's met flinke kilometerstanden. Dit betekent alleen dat je de auto's heel goed moet onderzoeken en niet overhaast tot een aankoop moet overgaan.


Je zal waarschijnlijk een nieuwe distributieriem nodig hebben rond deze standen. Ga dit na bij de dealer en verkoper. Een auto kan heel lang meegaan, zolang deze goed wordt onderhouden en met beleid gereden.


Ik ben geen expert op het gebied van JTD diesels, maar over het algemeen zijn diesels duurzame motoren die bij 250.000km nog lang niet op zijn. Bij hoge kilometerstanden moet je vooral letten op de wielophanging en versnellingsbak. Deze slijten harder dan het blok.


De kilometerstand is vooral een indicatie van slijtage van de auto en niet alleen het motorblok. Zolang je met deze wijsheid de auto's gaat bekijken komt het wel goed.


Succes!