Ik had niet verwacht dat je zo bedonderd kon worden.
Auteur Bericht
Joined : 15-apr-2023
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 15-apr-2023 9:36:26
Onderwerp : Ik had niet verwacht dat je zo bedonderd kon worden.

Begin jaren 80 kocht ik een occasion bij autobedrijf Gielen in Heythuysen. Goedkoop en ik heb er jaren plezier van gehad zonder extra kosten.
Ongeveer een jaar geleden werd mijn auto in de prak gereden. Omdat de dader zegt geen schuld te hebben ben ik al een jaar op mijn geld aan het wachten. Een hoopextra kosten voor de maatschappij en ellende voor mij. Dit is het verschil tussen Allrisk en WA extra.
Ik heb nogal wat medische foutjes in mijn body dus ben ik grotendeels afhankelijk van een auto. Zonder auto is het moeilijk om een arts te bezoeken, vrijwilligerswerk te doen en mijn hobby uit te oefenen.
Dus ging ik op zoek naar een occasion. Ik heb weinig kennis en mij adviseerde een Toyota. Zelfs de wegenwacht zei later: ”Toyota kom ik normaal alleen bij geen benzine of een lege accu.”
U las het al een Toyota Yaris bij de kleinzoons van opa Gielen in Heythuysen. Mijn budget was € 5000,- omdat ik geen lening wilde. Een occasion voor € 4000,- ,er kwam nog bij € 250,- voor het rij klaar (?) maken.
Ik was weer mobiel en kon mijn vrijwilligers werk weer hervatten, met mijn hobby aan de gang en makkelijk mijn artsen bezoeken.
Na 2 weken zette ik mijn tas op de vloer aan de bestuurders kant en doe de deur dicht. Ik dacht: “Wat hoor ik.” Ik loop naar de bestuurderskant en zie dat de raam in duizend stukjes is gevallen. Ik naar de garage vraag of dit onder de garantie valt maar nee hoor. Raam laten repareren, leenauto en weer op pad. Ik een beetje dom want ik was hier voor verzekerd. Wel voor de raam maar niet voor de leenauto omdat ik dit niet gemeld had. Ik weer op pad.
Loop ik naar de auto toen ik klaar was met vrijwilligerswerk vraagt er iemand aan mij of ik weet dat ik 2 verschillende nummerplaten heb. Ik lachen, grapje natuurlijk, maar toch even kijken. En jawel hoor 2 verschillende nummerplaten. Achteraf vond ik het begrijpelijk dat ik het nummerplaat niet in mijn geheugen kreeg. Ik dacht misschien ouderdom maar het bleek dus 2 verkeerde kentekenplaten.
Goed ik weer op pad na dit malheur. Op naar het volgende.
De auto haperde en later wilde ie (hij of zij) niet meer starten terwijl ik op pad moest. Wegenwacht gebeld en zij kwamen redelijk snel. Foutcode ben ik vergeten. Er was een luchtfilter niet in orde en deze werd later in de garage vervangen ook werd er voor de zekerheid een Marteralarm ingebouwd. Dit deed de garage gratis. Alarm zelf gekocht. Leenauto was niet gratis.
Volgende malheur. Omdat ik beleefd en snel aan de kant wilde gaan voor zo’n bestelbus en de bezorger niet wilde hinderen week ik iets te ver uit en een duik in het voorste spatscherm omdat er in de bocht enkele paaltjes stonden waarvan ik de laatste over het hoofd zag. Kosten nieuw spatscherm. Ik was inmiddels overgestapt naar een andere garage omdat mijn partner er goede ervaring mee had en ik de verkopers niet meer vertrouwde. Ik kon weer op pad.
Toen kwam de foutcode P1349. Weer naar de garage en op Bank 1 was een zuiger defect. Weer onkosten maar ik kon weer rijden.
Ik rij naar huis en moest enkele stoplichten passeren. Had ik onderweg al een vreemd gevoel bij het remmen. Nu had ik geluk dat ik vooraan kwam te staan want de remweg was abnormaal lang. Ik reed op de linker baan iets langzamer. Dit kon omdat er weinig verkeer achter mij reed. Naar rechts tussen de auto’s vond ik te riskant.. Hup weer naar de garage. Remmen schoongemaakt daar waar nodig herstelt en weer verdere onkosten
Vervolg. De Cardioloog vond het nodig voor een fietstest vanwege de slechte conditie. Ik naar de fietstest maar bracht deze niet tot een goed einde. Nu moest ik gisteren naar een Myocard onderzoek. Dit onderzoek gebeurd met behulp van Adenosine. Het onderzoek ging goed maar de Cardioloog vond het nodig een vervolg onderzoek maar dan in rust.
“Ik dus vandaag om 14.00 uur naar LZR voor het onderzoek. ” :dacht ik. De Toyota Yaris start niet. Moet ik erbij vertellen dat toen ik gisteren thuis kwam met de auto(?) de buurvrouw aan belde en zei dat ik de lichten had branden. Ik naar de auto lichten uit en voor de zekerheid een stukje gereden. Toen ik de auto weer parkeerde goed gekeken of de lichten uit waren.
Dus op de fiets naar LZR. Het is ongeveer een kwartiertje maar gezien mijn conditie was dit pittig en ik kwam buiten adem aan. Na even uitgerust te hebben bij de ingang ging ik naar het onderzoek. Omdat ik te vermoeid was moest ik 2 andere kandidaten voor laten gaan. De uitslag is nog niet bekend.
Wegenwacht gebeld auto gestart en de lichten waren aan. Dat was dus de reden van de lege accu. Ik probeerde de lichten uit te zetten maar helaas de schakelaar kapot. Een half uur gereden om de accu op te laden, sleutel 10 gezocht en accuklem los gekoppeld dat ik binnenkort weer naar de garage kan.
BLIJ DAT IK RIJ!
Nadat ik een herinnering kreeg voor de jaarlijkse keuring heb ik gevraag om mij te verwijderen uit hun archief. Zo kreeg ik van Toyota een verontschuldiging en ter compensatie van de bijna € 2000,- kon ik naar een museum in Den Haag (vanuit Limburg). Maar bij het zeggen van deze woorden slikte de persoon de helft vlug in. En hij zou het verder uitzoeken hoe dit kon gebeuren.
Ook kreeg ik van Autobedrijf Gielen uit Heythuysen een melding dat mijn auto gekeurd moest worden. Ook hier heb ik gereageerd met het verzoek mij uit te schrijven uit het archief. Dit hebben ze waarschijnlijk gedaan want ik heb niks meer van hen gehoord.