LPG G3 Alfa of BMW
Auteur Bericht
Joined : 08-mei-2008
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 08-mei-2008 23:50:14
Onderwerp : LPG G3 Alfa of BMW

Zoals velen onder u overweeg ik momenteel ook om een 'nieuwe-gebruikte' auto aan te schaffen. Gezien de kilometers die ik jaarlijks rijd (40.000+) heb ik voor mezelf in ieder geval besloten dat het een auto wordt op LPG G3.


Nu ben ik inmiddels al heel veel auto's tegengekomen, maar ik ben er bijna uit. Of het wordt een Alfa 147 1.6 16V TS(2002, 125.000 km, dealeronderhouden) of een BMW 316TI Compact (2001, 120.000km, dealeronderhouden). Als ik in mijn directe omgeving naar advies vraag, verklaren ze me direct al voor gek omdat ik op gas wil gaan rijden.


Ik hoop op dit forum toch een beetje advies te krijgen om een verstandige keuze te maken. Inmiddels weet ik van beide auto's iets meer dan alleen bovenstaande info, namelijk:
- BMW heeft +- jaar stil gestaan (is dit extra nadelig ivm lpg??)
- Alfa is in 10-2007 distr.riem, spanrollen, waterpomp, multiriem en 8x bougie vervangen, maar ook de koppakking... (duidt dit op een probleem, te warm geworden? te sportieve rijstijl?)


Qua aanschafwaarde scheelt het niet zoveel, qua onderhoud ben ik niet op de hoogte of er een groot verschil is tussen beide merken/typen auto's.


Wie kan mij hier in adviseren en/of eventueel wat extra uitleg over geven?


Alvast bedankt voor de reactie(s)!


Gr. Marcel

Jaap
Joined : 11-apr-2008
Berichten : 7
Other Topics
Geplaatst : 14-mei-2008 23:37:31

Ondanks dat mijn persoonlijke voorkeur bij de Italiaan ligt moet je overwegen dat de distributie van de 147 elke 60.000 km vervangen moet worden, met jawel, alle spanrollen en eventueel waterpomp als je op 'save wilt gaan'.

De koppakking kan op verschillende manieren eruit gaan zoals je zelf al stelt; echt diep onderzoek zou moeten aantonen wat en of er eventuele `gevolgschade ` is door de mogelijke oorzaak. ( koud trappen is voor elk blok slecht, te warm worden ook mar er zijn er zat die alsnog heel oud worden! )

De 316 is gewoon een goede auto.

Voor beide auto`s geldt dat ze over een goede cilinderkop beschikken die indien er een goede gas-installatie inzit die de zaak niet te arm laat lopen hier geen problemen mee heeft. De tijd dat je alleen op gas moest koken is verleden tijd!

Een jaar stil staan is voor geen enkele auto goed ( binnen of buiten?) maar hoeft ook geen echt negatieve consequenties te hebben. Mits de auto weer netjes tot leven is gewekt en gangbaar is gemaakt voor zover al nodig ( eventueel hangende remmen, koppeling, inleren van de ecu bij langdurig lege accu enz. ) .

Ga in eerste instantie op je hart af welke auto je het meest aanspreekt, maar kijk ook kritisch naar de techniek, en als je hier zelf de kennis niet voor hebt laat dan de auto gewoon onafhankelijk keuren.