Bovag als marketinginstrument
Auteur Bericht
Joined : 03-apr-2008
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 03-apr-2008 17:26:27
Onderwerp : Bovag als marketinginstrument

5 maanden geleden heb ik een saab 9.3 gekocht bij een occasiondealer in Harmelen (garage *****) met bovag garantie. Na een proefrit de auto aangeschaft, echter op de rit naar huis sloeg de motor al af. De volgende dag was de accu leeg. dit was slechts een slecht voorteken. Na de eerste 2x keer bij deze dealer ***** te zijn geweest, maar naar de saab dealer gegaan omdat de garage ***** niet kundig overkwam en bovendien met een slecht (of selectief) geheugen. Uiteindelijk is het defect redelijk verholpen door uitstekende service van de saab dealer te naarden, maar af en toe slaat de saab nog steeds af. Reden voor ons om hem weg te doen met flink veel verlies (ca. €3000). Nog garage ***** te Harmelen gebeld wat we er aan konden doen om de schade te beperken, maar dan krijg je zoals verwacht nul op rekest, zijn buit is binnen. Voortaan zal ik alleen een 2e hands bij de merkdealer zelf kopen. Deze occasion dealer gebruikt de bovag alleen als marketing instrument om makkelijk te verkopen. eenmaal verkocht zijn ze zeer afhoudend en passief door de ernst van het defect af te zwakken en te vergeten wie je ook alweer bent. Vervolgens laten ze wel hun trots blijken over hoeveel auto's ze per week verkopen. Bijna surrealistisch. Ik ben er zelf mee in het schip gegaan, diegene die dit leest wees gewaarschuwd voor deze dealer!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 03-apr-2008 20:16:32

Hallo Martijn,


Dit zijn natuurlijk vervelende en dure zaken om mee te maken. Maar als het echt allemaal zo slecht was, waarom heb je dan geen contact opgenomen met de Bovag!? De Bovag is echt niet alleen een marketing instrument voor de autobedrijven. Wanneer de dealer je niet wil of kan helpen binnen de garantieperiode dan is de Bovag dé organisatie om contact mee op te nemen. Deze zal bemiddelen tussen u en de Bovagdealer en voor uw belangen opkomen.


Dit zijn namelijk nu juist de verhalen die de Bovag niet op internet wil hebben en dus voor strijd. Wanneer niemand klaagt en voor zijn rechten opkomt blijft zo'n dealer lid van de Bovag. Stel dat dit geregeld bij bijvoorbeeld deze dealer voorkomt en er wordt aan de bel getrokken... dan was dit u bespaard gebleven.


Ik zou zeker bij de Bovag uw verhaal neerleggen. Waarschijnlijk kunnen zij nu niets meer voor u doen, maar dit wordt wel gebruikt bij volgende zaken.

Jaap
Joined : 11-apr-2008
Berichten : 7
Other Topics
Geplaatst : 11-apr-2008 23:45:36

Helaas is het nog steeds zo dat Bovag, niet-Bovag, merk-dealers , allround-garages en eigenlijk alle aut-bedrijven `mindere auto`s kunnen verkopen. Je kan ook nog gewoon pech hebben gehad.

Beloftes en mooie praatjes ten overvloede voordat je de auto koopt, minder mooie praatjes nadat je eigenaar bent van de auto en een probleem hebt..... als: sja, dan had je een nieuwe moeten kopen; er mankeert helemaal niets aan, dit hoort bij deze auto; dit valt niet onder de garantie helaas....

Mijn advies is en blijft als je zelf geen verstand van zaken hebt een auto te laten keuren voordat je tot aanschaf overgaat. Dit kan natuurlijk bij de ANWB, de Dekra, maar als de verkoper niet een eind met de auto op pad wil ( of jou de auto wil meegeven) dan kunnen de mensen van auto-kennis.nl op locatie van de verkoper de auto komen keuren. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Voor nog geen €100, - weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en of je een barrel koopt of een goede auto!

In jouw geval probeerde ik het nog via de Bovag, maar het zal moeilijk worden. De Bovag zal haar leden beschermen tenzij jij kan aantonen dat ze echt in gebreke zijn gebleven. De auto heb je niet meer en kan inmiddels hersteld zijn zodat de huidige staat niet meer representatief is. Het wordt helaas dan vaak een beetje `hun` verhaal tegen het `jouwe`, waarbij `ons`, `ons` beschermt tenzij echt overduidelijk andersom aangetoond.

Een lege accu zal een defecte dynamo ( accu laadt niet meer bij ) zijn geweest? Het afslaan kan van alles zijn, maar de goede dealer in Naarden had dit toch ook moeten kunnen oplossen?

De auto uiteindelijk van de hand doen met een verlies van €3000 is pijnlijk, maar feitelijk had je bij ***** voordat je hem van de hand deed met dit verlies dit verhaal moeten neerleggen. Je had hen dan in de gelegenheid kunnen stellen op voorhand de schade te beperken. Bij een aannemelijk betaald bedrag voor de Saab had je er bepaalde verwachtingen van mogen hebben. De auto ( en *****) maakten deze niet waar . Hierdoor kan je de koop laten terugdraaien ( ongedaan laten maken ) en je geld terugeisen.

Nu sta je minder sterk doordat je ***** deze keuze niet hebt gegeven; de auto is er niet meer maar je zou dus graag schadeloos gesteld worden. ***** heeft dan in den beginne niet adequaat gehandeld en je problemen goed opgelost maar een kans daartoe heeft hij nu ook niet meer. Een andere oplossing dan jou je schade ( of gedeelte ) te betalen lijkt dan de enige voor jou bevredigende oplossing. Voor ***** ben je nu slechts een kostenpost en zal hij hier niet snel mee accoord gaan. Ik hoop dat het toch nog opgelost wordt voor je.

Jaap.

moniek
Joined : 05-apr-2008
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 14-apr-2008 21:23:47

Dit bericht is verwijderd

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-apr-2008 22:30:51

Hallo Jaap,

Leuk dat je ook je steentje bijdraagt, maar waarom moet dat ten koste gaan van de enige branchevereniging die de autokoper nog van dienst kan zijn?

Ik zie dat je een linkje heb geplaatst naar de website van je eigen bedrijf. Een aankoopkeuring is zeker iets om in overweging te nemen tijdens de aankoop van een auto. Echter, het mooie van het kopen van een occasion bij een Bovagbedrijf is dat deze achteraf bij bijvoorbeeld ANWB of DEKRA kan worden aangeboden voor een garantie-afloopkeuring waarna de dealer verplicht is om de geconstateerde mankementen aan de niet slijtende onderdelen te vervangen. Mocht deze niet mee willen werken, dan moet de Bovag op basis van haar eigen standaardvoorwaarden de handschoen oppakken en de zaken voor de klant regelen.

Ik zie jou bedrijf dan ook meer als instrument wanneer iemand een auto bij een particulier koopt. Echter, hoe wil je de aankoopkeuring ter plaatsen uitvoeren zonder brug? Zeker bij sportauto's is het lastig om onder de auto te kijken om zodoende een goed beeld te krijgen van de staat van de auto betreffende wielophanging, uitlaatsysteem, etc.

Wil je je bedrijf echter aanprijzen en klanten werven dan raad ik je aan om dit via advertenties te doen op OccasionAdvies.nl en niet op deze guerilla manier. Ik heb je link dan ook veranderd in een tekst, omdat ik niet de noodzaak zie om je direct te verwijderen.


Hallo Moniek!

Ik zie dat deze dealer nog een ontevreden klant achter zijn naam mag zetten. Helaas kun je niet blind op iemand vertrouwen en dat heb je dan ook niet gedaan, want je hebt 6 maanden Bovaggarantie! Ik ben echter wel benieuwd hoe de Bovag deze zaak uiteindelijk gaat afsluiten, wie krijgt er gelijk en is een Hyundai inderdaad geen Volvo. Dit laatste is echt lachwekkend, alsof een auto niet in orde hoeft te zijn omdat het geen ander merk is. Wat zegt hij tegen Volvo rijders: Tja, mevrouwtje... een Volvo is geen Mercedes, heh!

Volgens de Bovag moet een auto (welk merk dan ook) zover in orde zijn dat alles wat affabriek op de auto zit gedurende de garantieperiode niet kapot mag gaan. Dus versnellingsbak, wielophanging, airconditioning... noem maar op. Mocht de dealer een onderdeel niet willen vervangen dan zal hij moeten aantonen dat het defect uw eigen schuld is.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt! Mocht Martijn niet meer reageren, dan kan ik altijd nog een mailtje naar hem sturen. Je zegt het maar. Succes!

moniek
Joined : 05-apr-2008
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 15-apr-2008 19:55:04

Dit bericht is verwijderd

Jaap
Joined : 11-apr-2008
Berichten : 7
Other Topics
Geplaatst : 14-mei-2008 19:31:16

Hallo Marnix,

Helaas is Auto-Kennis.nl niet mijn eigen bedrijf maar is de inititatiefneemster en eigenaresse een vrouw! Ik kom wel uit de branche, ben overdag's 3 dagen per week werkzaam bij een jawel......een BOVAG-dealer en keur daarnaast free-lance ook nog voor Auto-Kennis.nl. (Keuren op locatie doen wij overigens of letterlijk onder de auto liggend, of op één van de bruggen van het dichtsbijzijnde garagebedrijf binnen onze netwerken)

Ik ken de praktijk dus vanuit beide kanten. Eerst eens terug naar de BOVAG; op zich een prima organisatie, die wat mij betreft vooral politiek best een rol mag spelen. Het autorijden mogelijk laten blijven en de soms zo anti-auto-ideeën van dit kabinet een beetje terugfluiten op zijn tijd.

BOVAG is vooral en begrip; en dat is waar ze naar mijn idee het ook vooral nog van moeten hebben. Als je eens goed bekijkt waar de BOVAG zijn gelden voornamelijk vandaan haalt? Juist, van haar leden. En je leden zijn in principe je vrienden. En bij een geschil behandel je je vrienden mogelijk net iets beter dan de andere partij?
Waar moet je aan voldoen om BOVAG-lid te kunnen worden als auto-bedrijf? Onbesproken gedrag? Zakelijk en privé? Wel, ik kan je vertellen dat er bij mij in de regio 4 jaar geleden de eigenaars/ directeuren van 3 grote auto-bedrijven van hun bed zijn gelicht i.v.m. zeer grootschalige belastingsfraude. Ook geldt voor alle 3 dat ze buiten de belastingsfraude een omvangrijk strafblad hebben, niet zo dik als de zaterdag-Telegraaf maar toch indrukwekkend genoeg. Alle 3 zijn tot op de dag van vandaag nog steeds BOVAG-lid.
Dat er bij deze 3 bedrijven wel eens mensen zijn benadeeld ( lees maar gerust belazerd ) moge duidelijk zijn. De BOVAG is een prima instituut maar in mijn ogen vooral een `papieren tijger` die een stuk schijnveiligheid naar de koper toe creëert.

Elk werkelijk goed auto-bedrijf kijkt bij de inkoop van zijn gebruikte auto`s en de verkoopprijs naar een gezonde marge, waarbij het risico van een garantie-claim gewoon inzit. In een goed bedrijf wordt een klant behandeld zoals de eigenaar van dat bedrijf zelf behandeld zou willen worden. En gelukkig gaat het in zeer veel bedrijven heel goed; BOVAG of geen BOVAG. Alles valt en staat met de bedrijfscultuur en mentaliteit.

Wat betreft een geschil met de verkopende garage: De wetgever is hierin heel duidelijk sinds kort! De verkopende professionele partij wordt geacht te weten wat hij verkoopt, de niet professionele klant zou op zijn kennis moeten kunnen afgaan, zeker bij een zo complex iets als een auto.
Gaat die auto binnen een termijn kapot waarbij je dat redelijkerwijs niet had mogen verwachten ( bij dit alles de relatie van de prijs van de auto in relatie tot de geleverde kwaliteit ) dan is de verkoper aansprakelijk als dit een professional is voor de totale of een gedeelte van de onkosten.

Een onafhankelijke keuring en rapportage en een gang naar de kantonrechter zijn dan vaak nog goedkoper en een zwaarder pressie-middel dan de BOVAG in te schakelen. Ik spreek uit ervaring bij garantie-afloop-keuringen.

Een niet willend BOVAG-lid die alle bemiddelingen en adviezen van de BOVAG naast zich neerlegt resulteert ook in een gang naar de rechter als je het uit wilt strijden.

Het probleem is echter dat de goedgelovende particulier vaak geen verstand van auto`s heeft, maar wel indirect wordt opgezadeld met een soort van bewijslast. Als tegenpartij heeft hij een expert ( de verkoper ).

Zolang er nog steeds malafide Auto-handelaren zijn, en de BOVAG niet onafhankelijk is blijft het helaas nodig dat `derden` zich blijven bemoeien met de kwaliteit van de gekochte ( of aan te kopen ) auto!

Ik wens Moniek en Martijn alle succes met hun strijd en zou het leuk vinden het vervolg hier nog eens te kunnen lezen!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-mei-2008 21:18:57

Aha, dus zo zit de vork in steel wat betreft autokennis...


Ik ben me natuurlijk ook bewust dat de macht van de Bovag grenzen heeft. Wat ik de organisatie kwalijk neem is dat er niet hard genoeg wordt opgetreden tegen leden die het niet waard zijn lid te zijn en bedrijven die zonder lidmaatschap het Bovag merk gebruiken.
Wat ik wel goed vind zijn de standaard garantievoorwaarden die iedere Bovagdealer hanteert, namelijk alle onderdelen die standaard af fabriek op de auto zitten moeten gedurende 6 maanden naar behoren werken. Zodoende kun je als consument op basis van dezelfde voorwaarden een auto kopen bij verschillende dealers. Tref je nu net een dealer die het allemaal niet zo nou neemt en de bemiddeling van de Bovag helpt niet, dan kun je ook nog naar de geschillencommissie Auto alvorens een advocaat/kantonrechter in te schakelen.


Ik heb zelf nog nooit de genoemde stappen doorlopen, dus ik ben benieuwd in hoeverre een gedupeerde consument met deze Bovagbemiddeling en geschillencommissie geholpen is.


Tenslotte klopt het dat de Bovag gefinancierd wordt door autobedrijven. Of de rotte appels tussen deze bedrijven de voorkeur van de Bovag genieten bij een geschil durf ik te betwijfelen.

Maar ik ben het zeker met u eens dat de Bovag de regels eens moet aanscherpen en sneller leden moet royeren. Anders blijven ze een ons-kent-ons autodealerclub met consumentenbond-achtige neigingen.

moniek
Joined : 05-apr-2008
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 01-jun-2008 15:40:53

Dit bericht is verwijderd

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 01-jun-2008 16:26:11

Hallo Moniek!


Je had dus niet het gevoel dat de bemiddelaar van de geschillencommissie op de hand van de dealer was. Dat is in ieder fijn om te horen. Maar goed, je bent nog niet klaar... ik zie de uitkomst dan ook met belangstelling tegemoet.
Mocht je uiteindelijk tevreden zijn of juist helemaal niet dan is dat een aardig begin om een graadmeter op te zetten betreffende de zin van het kopen bij een Bovagdealer.


Succes met het voorkomen bij de geschillencommissie! Ik ben blij dat je ons op de hoogte houdt.

moniek
Joined : 05-apr-2008
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 18-aug-2008 20:47:59

Dit bericht is verwijderd

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 18-aug-2008 21:18:19

Hallo Monique,


Ik maak hieruit op dat hij moet zorgen dat je de versnellingsbak weer naar behoren moet kunnen ontkoppelen. Of hij dit nu linksom of rechtsom repareert is hier niet van belang.


Ik neem echter wel aan dat je garantie op de reparatie krijgt? Volgens de Bovag standaardvoorwaarden krijg je volgens mij een 3 maanden garantie op een raparatie...


Quote:

Hoe lang heb ik BOVAG-garantie op reparatie- en onderhoudswerkzaamheden?
Bij auto’s: 3 maanden


(zie: Bovag.nl )


Ik weet niet of dit ook geld voor garantie werkzaamheden, vraag dit dus nog even na!


Ik ben blij dat de uitspraak er nu ligt, nu nog hopen dat dhr. ***** netjes zijn plichten vervuld.