Renault Megane 8 of 16 klepper
Auteur Bericht
Joined : 17-sep-2008
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 17-sep-2008 22:16:51
Onderwerp : Renault Megane 8 of 16 klepper

Ik ben van plan om een occasion Renault Megane aan te schaffen in de prijsklasse van 2500 a 3500 euro. Nu heb ik van een collega die een 8 klepper heeft gehoord dat deze motorisch nogal eens problemen geven en deze problemen bij de 16 klepper veel minder voorkomen.
Klopt dit? Iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank,

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 21-sep-2008 22:46:28

Het heeft veel te maken met de hogere temperaturen waar een benzinemotor mee te maken krijgt na ombouw naar LPG. De hogere verbrandingstemperatuur is in principe niet schadelijk voor de motor, mits de kleppen goed getimed staan. Dit houdt in dat de kleppen vaker gesteld moeten worden, zeg iedere 10.000km.


Koopt u een auto met 8 kleppen per cilinder (in een 4 cilinder motorblok natuurlijk) dan betekent dit dat er totaal 4 inlaatkleppen zijn en 4 uitlaat, ofwel 1 uitlaatklep per cilinder. Mocht nu 1 van deze uitlaatkleppen niet op het juiste moment openen, dan kunnen de hete uitlaatgassen niet goed weg en kan er oververhitting ontstaan.
Bij een motorblok met 16 kleppen, zijn er 2 inlaat en 2 uitlaatkleppen. Dit houdt in dat de uitlaatgassen gemakkelijker weg kunnen, ook al is de timing niet helemaal perfect. Zodoende hebben 16Valve (kleppen) motoren altijd een streepje voor op 8V.


Ik hoop dat uw vraag hiermee beantwoord is, zorg er echter altijd voor dat u op tijd en vaak de kleppen laat stellen!