Valt dit onder BOVAG garantie?
Auteur Bericht
Joined : 25-mei-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 25-mei-2009 19:40:31
Onderwerp : Valt dit onder BOVAG garantie?

In februari heb ik een auto gekocht met 6 maanden BOVAG garantie.
Nu, ca. 10.000 km verder heb ik een vakantiecheck laten uitvoeren bij een andere garage. Hieruit zijn een aantal punten naar voren gekomen:
- Ruitenwisserbladen links en rechts moeten vervangen worden
- multiriem is versleten
- er zit een gaatje in de aandrijfashoes linksvoor
- rechts achterlicht is stuk
- achterbanden hebben beide droogtescheurtjes

Ik vroeg me af welke van deze dingen wel en niet onder BOVAG garantie worden vervangen, ik heb namelijk met deze dealer al eerder een discussie gehad of een reparatie wel/niet onder BOVAG garantie viel (kapotte koppakking).

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 25-mei-2009 20:48:04

Hallo Peter,


Het ziet er inderdaad naar uit dat de dealer de auto niet goed heeft nagekeken voordat deze werd afgeleverd. De kapotte koppakking was inderdaad garantiewerk, daar is geen discussie over mogelijk. De huidige problemen zijn moeilijker te claimen, want het zijn allemaal slijtende onderdelen.

Echter, de Bovag biedt u wel ruimte om uw gelijk te halen bij de dealer. Ik heb de Bovagvoorwaarden op deze website staan en punt 3 is zeker interessant:


Quote:

Reparaties of vervanging van onderdelen ter gelegenheid van normale gebruikelijke onderhoudsbeurten, voor zover niet voortvloeiend uit de gebrekkige uitvoering van de voor de aflevering door de verkoper verrichte onderhoudsbeurt, vallen niet onder de garantie.


Dus, wanneer u kunt bewijzen dat de afleverbeurt niet volledig is geweest, dan moet de dealer u tegemoet komen. U bent al halverwege, want de lijst is wel erg lang... echter, u bent ook alweer 10 duizend kilometer onderweg en een multiriem (distributieriem?) wordt vaak na een bepaald aantal kilometers vervangen. Op deze website geef ik mensen het advies om tijdens de aankoop deze zaken te bespreken en als onderdeel van de afleverbeurt mee te laten nemen indien zaken zoals de riem binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden.


Het zal lastig zijn en een telefoontje naar de Bovag voor advies is zeker aan te raden. De genoemde onderdelen vallen in een grijs gebied. Het is in principe allemaal onderhoud, de vraag is in hoeverre de dealer de auto gebrekkig heeft afgeleverd.


Mijn advies: Probeer het vooral zakelijk te houden en stel voor de kosten te delen. Maar misschien vindt de Bovag wel dat alles 100% vergoed moet worden... houd ons op de hoogte!