airco defect na aanschaf zonde garantie
Auteur Bericht
Joined : 06-aug-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 06-aug-2009 13:25:31
Onderwerp : airco defect na aanschaf zonde garantie

Hallo,

Ik heb een auto uit 2004 aangeschaft bij een handelaar zonder garantie.
vooraf heb ik de onderhoudshistori nagekeken en hieruit bleek dat aan alle beurten keurig zijn voldaan. Tevesn is door de verkoper aangegeven dat voorlopig geen enekele onderhoud nodig is. Mede hierdoor heb ik geen garantie aangeschaft.
Nu twee weken na aanschaf doet het aircosysteem het niet meer (pomp) kapot. kosten 800€
Was waarschijnlijk al kapot bij aanschaf?

mijn vraag is:

Zijn de ksoten voor mij of voor de verkopende partij
en hoe moet ik handelen voor een goed resultaat.


webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 09-aug-2009 15:54:09

Beste jva,


Het is moeilijk om te bewijzen dat een bepaald onderdeel zoals een aircopomp als kapot was voor de aankoop rond was. Daar is nu net garantie voor. Omdat je de auto nog maar zo kort hebt ligt de bewijslast bij de verkopende partij. Deze zal moeten bewijzen dat de auto in orde was tijdens de aflevering. Dat hadden zij kunnen doen door tijdens de aflevering de belangrijkste zaken te demonstreren en u ervoor te laten tekenen.


Een professionele autodealer heeft namelijk (in tegenstelling tot een particulier die zijn auto verkoopt) tot een half jaar na de aankoop de bewijsplicht. Verkoopt deze nu een auto die na een paar maanden van ellende uit elkaar valt dan moet hij bewijzen dat het euvel pas na de verkoop ontstaan is.


Ik heb een artikel geschreven die kan helpen bij het krijgen van je recht: Verborgen gebreken, wat nu?


Succes!