Aanschaf eerste auto
Auteur Bericht
Natasja
Joined : 18-jul-2006
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 17-mrt-2006 10:20:59
Onderwerp : Aanschaf eerste auto

Hallo, ik heb pas mijn rijbewijs gehaald en wil graag een auto kopen.
Nu ben ik me een beetje aan het orienteren op wat er is, en wat een goede auto voor mij is. Ik heb niet veel geld te besteden, hooguit 2000,- en wil graag zuinig rijden en niet veel aan wegenbelasting en dergelijke betalen.
Ik heb gehoord dat Japanse auto's erg goed zijn. Ik dacht zelf al aan een Daihatsu Cuore, Mitsubishi Colt, Nissan Micra. Of anders dan Japanse auto's, een Fiat Cinquecento, Renault Clio of Peugeot 106.
Wat raad u mij aan?

Alvast bedankt!

Natasja
Joined : 29-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 17-mrt-2006 10:29:34

En is het beter om bij een erkende garage een auto te kopen, of kan ik het ook particulier doen? Ik weet namelijk niet of particulier goed te vertrouwen is, maar daar is vaak wel meer keuze..

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 17-mrt-2006 11:09:05

Om te beginnen met bij een particulier of dealer kopen.

Onder de 4.500 euro krijgt u geen Bovaggarantie, dus daar hoeft u in uw keuze geen rekening mee te houden. Wat wel een voordeel is van het kopen bij een dealer is het feit dat wanneer de auto echt slecht is dat u binnen 8 dagen deze in ieder geval weer terug kunt brengen en bij een particulier gaat dit veel moeilijker en ga er maar vanuit dat dit helemaal niet lukt.
Aan de andere kant zijn er weinig dealers die auto's in deze prijsklasse aanbieden, omdat de kosten aan deze auto's vaak hoger zijn dan de baten.

Particulier kopen is dus zo gek nog niet, maar zorg er wel voor dat u de auto bijvoorbeeld eerst APK laat keuren, zodat u in iider geval niet een onveilige auto koopt. Wilt u meer zekerheid dan moet u de auto laten keuren bij een ANWB keuringsstation of bij de DEKRA . De prijs ligt rond de 200 euro. Dus procentueel een hoge prijs in verhouding tot de waarde van de auto en dus niet iets om vaak te laten uitvoeren.

Ik raad u dus aan om de stukken op deze website te lezen, waarbij de volgende onderwerpen het belangrijkst zijn:
- Carrosserie
- Motorblok
- Versnellingsbak
- Wielen en ophanging

Verder moet u uitzoeken of de auto op tijd is onderhouden en of de verkoper de auto kwijt wil omdat deze toe is aan groot onderhoud of dat deze bij de dealer te weinig inruilwaarde kreeg en het nu zelf probeert. U kunt wel raden welke auto u niet wilt hebben.

Betreft de keuze van merk/type. Het belangrijkste is dat de auto goed onderhouden is en nog in een goede staat verkeerd. Dus geen roest, schadeverleden of bijvoorbeeld een slechte wielophanging.

Tenslotte, 2000 euro is niet veel voor een auto en wanneer u moet kiezen tussen een goede auto van 3000 en een bedenkelijke van 2000 dan wegen de lasten en kosten van de goedekopere auto vaak niet op tegen het net even wat meer uitgeven aan een duurdere auto.

Succes!

Natasja
Joined : 29-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 17-mrt-2006 11:13:38

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal de stukken op de website eens goed door gaan lezen, en als ik nog meer vragen heb stel ik ze wel hier  Smile