Auto gekocht, 1 dag er na wiellager stuk???
Auteur Bericht
Joined : 02-mrt-2006
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 02-mrt-2006 19:30:41
Onderwerp : Auto gekocht, 1 dag er na wiellager stuk???

Hallo,

Ik heb een vraag c.q. probleem...
Wij hebben gisteren een Renault Twingo 1.2 uit 1993 met 115.000 km op de teller particulier gekocht voor 1675 euro. Echter een dag na aankoop heb ik al een reparatie van rond de 400 euro aan mijn broek hangen. Kan dit zomaar?   Confused

We hebben afgelopen zondag proefgereden in deze Twingo, en dat beviel ons prima, buiten het feit dat hij best wat lawaai maakte met het rijden boven de 50 km/u.  Maar de verkoper verzekerde ons dat dit "erbij hoorde" en dat hij dat altijd al deed. Verder bood hij ons nog aan om de auto nog effe te laten keuren, want hij stond er 100% achter dat hij motorisch perfect in orde was.
Met die keuring in ons achterhoofd hebben we de auto gekocht en deze woensdag opgehaald. Inderdaad was de auto overnieuw gekeurd en ook goedgekeurd (er stond alleen een melding van een ietwat slechtere voorband). Vandaag ben ik er toch maar even mee langs de plaatselijke Renault garage gegaan om hun naar dat geluid te laten luisteren. Tot mijn grote schrik zijn er 1 of misschien wel 2 wiellagers kapot!!! (Kosten, 220 of 400 euro!!! Evil
Bovenop de verkoopprijs van 1675 euro een dure grap!! Volgens de garage had de auto nooit goedgekeurd mogen worden, alleen al vanwege het geluid wat hij produceert.

Nu is mijn vraag: Kan ik iets van deze reparatie verhalen op de garage waar de auto zogenaamd gekeurd is? Want volgens mij kan ik op de  vorige eigenaar niets meer verhalen?

Alle tips zijn welkom!!! ???

Alvast bedankt...
Fanny

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 03-mrt-2006 10:22:23

Ik zou zeker contact op nemen met de garage die de auto heeft goedgekeurd. U bent namelijk overgegaan tot de aankoop op basis van het keuringsrapport dat dit bedrijf geleverd heeft. Er vanuit gaande dat de verkopende parij ter goeder trouw is kunt u op deze geen kosten verhalen. Hoewel de kans groot is dat deze particulier heeft gedacht "verdorie er komt groot onderhoud aan, verkopen die auto" kunt u dit niet bewijzen.

Ik zou me dus richten op het bedrijf dat geen goede keuring heeft afgeleverd en de instantie die verantwoordelijk is voor de APK keuring. Ik neem tenminste aan dat u het over de APK keuring heeft.

Neem dus eerst contact op met de RDW en vraag hier om aanwijzingen betreffende de stappen die u moet nemen.

De RDW heeft het volgende te melden betreffende het APK keuringsrapport. Let op de dikke schuingedrukte zin:

Quote:

ls uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig. Zorg dat u het keuringsrapport altijd krijgt. U hebt dit rapport nodig als u tegen het resultaat van de keuring in beroep wilt gaan. Het keuringsrapport (bij een goedgekeurde auto) moet u tijdens het gebruik van het voertuig bij u hebben. De politie kan er om vragen.

Sinds 1 maart 2000 moeten op het keuringsrapport niet alleen de reparatie- en afkeurpunten worden aangegeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde gebreken die nog niet tot afkeuring van uw voertuig leiden maar wel binnen afzienbare tijd vervangen of gerepareerd moeten worden.
Nieuw is ook dat de APK-instantie voertuigonderdelen die zijn vervangen ten behoeve van een APK-goedkeuring moet bewaren totdat er een eventuele steekproef is geweest en totdat u het keuringsrapport heeft ontvangen.



Succes en laat ons weten hoe het afloopt, dan kunnen andere bezoekers die hetzelfde meemaken daar hun voordeel mee doen.