Snelle taxatie inruil auto dealer
Auteur Bericht
Joined : 30-okt-2011
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 30-okt-2011 14:28:41
Onderwerp : Snelle taxatie inruil auto dealer

H<all>o,

Vorige week ben ik met een kennis mee geweest naar een dealer om een nieuwe auto aan te schaffen.
Wat mij opviel is dat de taxatie van zijn inruil auto (Opel bj 2004 / APK mei 2012) wel erg snel klaar was. Volgens mij is er niet eens in gereden. De overeenkomst (ook inruil prijs dus) is reeds getekend.

Wat ik mij afvraag is: wat gaat zo'n dealer met deze inruil doen? Eerst helemaal repareren / opknappen (na 7 jaar zijn er de nodige gebruikssporen - slijtages) om vervolgens in hun eigen Ocassion Showroom te plaatsen? Of wordt deze weer verhandeld met andere bedrijven?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 30-okt-2011 14:40:30

Hey Gowron,


Dat is sterk afhankelijk van het soort autobedrijf. Aangezien je een nieuwe auto terugkoopt, denk ik niet dat de merkdealer deze auto nog in zijn eigen showroom neerzet. Dan is de vraag, wat krijg je voor de inruil terug. Praat je over een enkele duizenden euro's waarin de korting op de nieuwe auto verwerkt zit, dan gaat deze auto de handel in en is de werkelijke prijs van de inruiler dermate laag, dat deze er niet meer toe doet.


Praat je over een auto met een werkelijke waarde van zeg, tenminste 5.000 euro, dan is deze nog goed door te verkopen via de handel en wil je toch echt weten of zaken als de motor en versnellingsbak, wielophanging en airconditioning, nog in werkende staat zijn. Aangezien de verkoper weinig interesse had in de auto, zal deze tijdens de taxatie contact gehad hebben met een opkoper om te vragen of deze nog 500 of 1000 euro wil geven.


Marnix

Gowron
Joined : 30-okt-2011
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 30-okt-2011 15:06:17

Hallo Marnix,

De inruil was idd onder de 5000 eur (parkeerschade e.d. vermoed ik - Astra 42000 km)
Ik denk ook niet dat deze in hun showroom komt.

Kunnen ze (dealer) overigens na het tekenen van de overeenkomst de oude eigenaar nog aanspreken op gebreken van de inruil auto die ze in een later stadium ontdekken?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 30-okt-2011 15:30:32

Zolang de auto in dezelfde staat verkeert tijdens de daadwerkelijk inruil als bij de taxatie, zal er de dealer de oude eigenaar niet aanspreken op achteraf ontdekte gebreken. Kijk, als je na de taxatie een flinke schade rijdt of de banden nog even glad spint, kun je hierover natuurlijk een opmerking krijgen, maar dit is normaliter niet gebruikelijk. Verder vertel je dat de verkoper weinig tijd genomen heeft voor de taxatie, en hij heeft geen taxatieformulier gemaakt? en de eigenaar laten tekenen voor de staat van de auto. Dus... de verkoper is behoorlijk nonchalant.


Marnix

Gowron
Joined : 30-okt-2011
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 30-okt-2011 17:40:29
Quote Marnix:
Zolang de auto in dezelfde staat verkeert tijdens de daadwerkelijk inruil als bij de taxatie, zal er de dealer de oude eigenaar niet aanspreken op achteraf ontdekte gebreken. Kijk, als je na de taxatie een flinke schade rijdt of de banden nog even glad spint, kun je hierover natuurlijk een opmerking krijgen, maar dit is normaliter niet gebruikelijk. Verder vertel je dat de verkoper weinig tijd genomen heeft voor de taxatie, en hij heeft geen taxatieformulier gemaakt? en de eigenaar laten tekenen voor de staat van de auto. Dus... de verkoper is behoorlijk nonchalant.

Marnix

Nope... geen taxatierapport gezien, laat staan getekend. De enige krabbel die gezet is is die op de koopovereenkomst, dus gaan beide partijen akkoord lijkt mij. Dus kan je vermoeden dat de verkoper / dealer denkt: "Laat maar.. wij raken die inruil wel ergens kwijt..."