Gehandicapte marge of BTW auto?
Auteur Bericht
Joined : 24-mei-2012
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 24-mei-2012 18:47:29
Onderwerp : Gehandicapte marge of BTW auto?

Ik ben gehandicapt en zit in een scootmobiel. Nu zou ik graag een auto kopen, waar ik de scoot in mee zou kunnen nemen.
Helaas heb ik niet genoeg geld om een aangepaste, met lift en/of verlaagde bodem, auto te kopen.
Dus het zal waarschijnlijk een auto met grijs kenteken moeten worden.

Ik vind veel dingen nogal verwarrend.

Wat is voor mij het meest gunstige?

1. Kan ik nu het beste een Marge-auto kopen of een BTW-auto?

2. Is een grijs kenteken per definitie een bedrijfswagen?

BPM ook zoiets moeilijks.

3. Als ik als gehandicapte een occasion bedrijfswagen(BTW-auto) koop, waar moet ik dan op letten?

4. Als ik t.z.t. mijn auto weer wil verkopen, kan ik die dan alleen maar verkopen aan een gehandicapte? Of geldt die auto dan nog steeds als bedrijfswagen?

Heel graag zou ik wat tips en of advies ontvangen.

Alvast bedankt voor de moeite.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-mei-2012 22:28:25

Hallo Zoa,


Het is inderdaad lastig, maar ik zal proberen je vragen te beantwoorden.


1. Je bent neem ik aan een particulier, dus dan kun je geen BTW terugvorderen op de aankoop. Het maakt dan niet uit of je een marge of BTW auto koopt.


2. Een grijs kenteken auto moet voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Deze staan op de website van de belastingdienst. Als je een bestelauto koopt als bedrijf, dan betaal je geen BPM en een laag tarief wegenbelasting. Een particulier heeft deze voordelen niet.
Echter, voor een gehandicapte is er een aparte regeling, zie de volgende links: Vervoer van een gehandicapte en Gehandicaptenregeling


3. Als je als gehandicapte een occasion koopt moet je op dezelfde zaken letten als iemand zonder handicap. Staat van de auto, garantie of aankoopkeuring, etc. etc. Hiernaast moet je erop letten dat de auto minimaal vijf jaar in bezit is geweest van een ondernemer, anders moet je rest-BPM afdragen. Op de website van Autobelastingen staat hier een artikel over.


4. Zodra je de auto weer wilt verkopen kun je deze aan iedereen kwijt. Echter, je bent zelf een particulier, dus een bedrijf kan de BTW niet meer terugvorderen, dus je potentiële klantenkring is een stuk kleiner.
[Modified by: Marnix on mei 24, 2012 10:28 PM]

Zoa
Joined : 24-mei-2012
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 25-mei-2012 17:18:47

Dankjewel Marnix voor je genomen moeite,

Ik ben inderdaad een gehandicapte particulier.
Die linken heb ik doorgenomen, maar jeetje, ik blijf het maar ingewikkeld vinden, hoor.


Als ik dan een BTW-auto zie, die geschikt zou kunnen zijn voor het vervoer van een scootmobiel en waar de prijs zonder BTW erbij staat, betaal ik dan als gehandicapte diezelfde prijs, of moet ik dan de BTW nog er bovenop betalen? Als ik de BTW er nog bij moet betalen, geldt dat bijbetalen dan ook bij een auto, die ouder is als 5 jaar?
Het zal waarschijnlijk wel gaan om een auto, die ouder is als 5 jaar, denk ik, want mijn financiën zijn maar beperkt. Ik begreep dat daar een verschil inzit, in de leeftijd van de auto, bedoel ik.
Hoe hoog ligt die BTW dan eigenlijk?


Zodra je tegenwoordig iemand inschakelt om je te helpen, hangt er altijd direct een prijskaartje aan en dat is voor mij helaas niet meer mogelijk.
Garages helpen me ook alleen als ik daar de auto koop.............maar ja, niet elke auto is geschikt en niet elke garage wil duiken in de materie voor een gehandicaptenvoertuig, laat staan in hetgene wat voor de gehandicapte het voordeligste is.
Dan wil men alleen maar een auto verkopen met liftsysteem, want 'dat is toch zoveel handiger, in mijn geval'. Ja dat weet ik, maar er hangt ook een prijsje aan, hé.


Ik heb ook niet zoveel keuze in wat te kopen, denk ik, i.v.m. de afmetingen van de laadbak. Ik denk zelf aan een Citroen Berlingo of een Peugeot Partner, want dan kan ik met oprijplaten en eventueel bv. een lier de scootmobiel in de laadbak krijgen. Er moeten dan ook nog bevestigingsmogelijkheden geplaatst gaan worden, om binnen de regels te blijven.
Maar dat is heel wat goedkoper als zo een volledig liftsysteem. Want een reeds aangepaste auto, dan bedoel ik met liftsysteem, zijn voor mij veel te duur, want de eigen bijdragen voor de hulpmiddelen komt er ook aan.


Dank voor het meedenken.


[Modified by: Zoa on mei 25, 2012 05:21 PM]

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 27-mei-2012 11:20:13

Hallo,


Als een auto geadverteerd staat "ex BTW", dan betaal je tijdens de aankoop inderdaad nog 19% bovenop de verkoopprijs. De leeftijd van de auto maakt in deze niet uit.
De leeftijd van de auto is inderdaad van belang voor de BPM. Deze belasting betalen we allemaal zodra we een personenauto kopen. Een ondernemer kan in het geval van een grijs kenteken auto deze terugkrijgen. Wat ik op autobelastingen.nl lees is dat na 5 jaar gebruik van een grijs kenteken auto waarvan de BPM is teruggevorderd door de ondernemer, dat deze de auto dan kan verkopen en dat een particulier dan geen rest-BPM hoeft te betalen. Binnen die 5 jaar moet dat wel.


De BTW op auto's is altijd 19%, maar let op de regeringsplannen, de BTW wordt verhoogd naar 21%. De invoeringsdatum is nog niet bekend, maar dat kan al op 1 okt 2012 zijn.

Zoa
Joined : 24-mei-2012
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 27-mei-2012 12:32:06

Oké, dankjewel weer.