Berekening BTW regeling aankoop occasion met inruil BTW auto
Auteur Bericht
Joined : 09-aug-2012
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 09-aug-2012 22:46:03
Onderwerp : Berekening BTW regeling aankoop occasion met inruil BTW auto

Hoi, ik ben van plan mijn huidige auto voor een nieuwere auto bij een merkdealer te gaan inruilen.

De dealer stuurde mij een offerte waarin de BTW en BPM van beide autos worden berekend en het nog te betalen bedrag wordt vermeldt.

Mijn vraag aan jullie hier op het forum is; hoe kan ik zelf deze bedragen berekenen om te controleren dat de offerte van de dealer wel klopt? Is er ergens een formule om tot de juiste berekening te komen?

Wat ik interessant vind is dat de dealer eerst een bedrag van 23.590,00 Eur. als inruilwaarde noemde maar dat blijkt incl. BPM en BTW te zijn. klopt dat wel?

Voor de duidelijkheid de prijs van de occasion is 35.340,00 Eur. incl. BTW (het is wel een auto zonder BPM omdat het CO2 zuinig is)

Groet,

Vianen

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 10-aug-2012 21:08:28

Hallo Vianen,


Je wilt de rest-BPM berekenen van je inruilauto, als ik het goed begrijp, want over dit gedeelte van de inruilwaarde hoef je inderdaad geen BTW te berekenen. Wat betreft het BPM-bedrag, deze staat op het kenteken. De afschrijving van de BPM kan via verschillende methode, zoals een waardebepaling door een taxateur, maar ook via de afschrijvingstabel van de belastingdienst. Ik heb hierover een artikel geschreven en de tabel bijgevoegd: Marge&BTW

Zie ook de website van de belastingdienst