gti
Auteur Bericht
Joined : 11-dec-2006
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 11-dec-2006 12:33:04
Onderwerp : gti

Wij hebben in juli dit jaar een peugeot 206 gti 2.0 16v gekocht bij Schaftenaar's auto's te Wezep, Zwolle, deze garage is 350 km van waar wij wonen. De auto heeft 71000 km gereden en is van bouwjaar 2000.
Vanwege de afstand hebben wij geen garantie genomen. Achteraf oerstom. Al op de terugweg begonnen er diverse lampjes te branden, 1 van de abs en 1 van de remvloeistof. Toen we thuiswaren en opnieuw wilden starten deed hij het niet meer. Toen bleek dat de accu losgetrild was, omdat er een kleinere accu ingezet is dan de originele. Verder was er nog een probleem achter 1 van de velgen. Daar droop de olie/ smeer uit. Dit hebben wij laten maken. De auto is erna voor 5 maanden geschorst tot vorige week. We zetten hem terug in de wegenbelasting, reden er nog geen 5 km mee en er begon weer een lampje te branden. Dit keer van de zelfdiagnose motor. De andere lampjes branden nu niet meer. De originele radio/cd speler was door de garage eruit gehaald. Ze hebben er 1 van onszelf ingezet. Als je hem harder zet dan springt hij uit. Ten einde raad ben ik ermee naar een garage in de buurt gegaan, die hem hebben doorgemeten en 7 foutmeldingen kregen t.w.

PO 338 krukas
PO 135 Lambda verwarmingskring defect
PO 122 gasklep pedaalstandsensor
PO 327 klopsensor
PO 650 sturing uitlaatgaslamp
P1525 Stationairsteller kortsluiting
PO 170 brandstofcorrectie Cil.bank 1

Ik heb gebeld naar Schaftenaar, want ik vind het gewoon niet kunnen. We hebben nog geen 500 km gereden en hebben niks dan problemen. Het antwoord was dat we geen garantie hebben en dat het dus ons probleem is. De korting die we hebben gehad vanwege geen garantie kunnen we dan mooi gebruiken voor de reparatie werd me verteld.
Kan dit zomaar? Ik heb begrepen dat ze bij deze garage de hogedrukspuit gebruiken om onder de motorkap de boel schoon te spuiten. Dit kan dus ook de verklaring zijn (vocht) van de elektronische problemen.Verder is er achter het kapje onder het stuur waar de bedrading zit, ook plakband gebruikt aan de bedradign, ze hebben daar ook in zitten prutsen om het maar zo te noemen. Ik moet hem nu maar naar de garage in de buurt brengen en afwachten wat de kosten zullen zijn. Ik ben echt stomverbaasd dat er geen enkele tegemoetkoming is vanuit Wezep.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 11-dec-2006 19:58:37
Onderwerp : gti

Haha, die uitspraak van de dealer is grappig. Dat zeggen ze namelijk altijd, maar een bedrijf die iets aan een particulier verkoopt verbindt zich altijd in meer of mindere mate.

Dus u heeft geen garantie? Als een particulier een auto koopt bij een bedrijf (dealer, handelaar, ed) dan heeft u altijd de garantie dat de auto in een redelijke staat moet zijn. Dus koopt u een auto voor een marktconforme prijs, dan moet deze ook eenzelfde kwaliteit hebben.

U heeft nu extra korting gehad, maar als de kosten voor de reparatie om deze auto in orde te krijgen (plus de auto zelf) hoger zijn dan dat een gelijkwaardige "goede" auto dan moet de dealer toch wel zeker over de brug komen.

Mogelijk probleem is dat u al te lang gewacht heeft (5 maanden schorsing?). Deze geschillen kunnen het best in een paar weken opgelost worden.

Oja, een rechter gaat er ook vanuit dat een dealer weet waar hij/zij mee bezig is en neemt de consument in bescherming. Als u nog iets wilt regelen, dan moet u nu wel gaan handelen en rekening houden met een klein verlies. Maar goed, ik heb geen rechten gestudeerd, dus win ook nog wat extra info in bij de mensen die hiervoor hebben gestudeerd.