Toerental verieert bij ingetrapte koppeling
Auteur Bericht
Joined : 24-jan-2007
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 24-jan-2007 19:52:12
Onderwerp : Toerental verieert bij ingetrapte koppeling

Ik heb een BMW 325 uit 1996. Indien ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht, trap ik de koppeling in en schakel terug. Tijdens het uitdrijven met ingetrapte koppeling, beweegt mijn toerenteller. Dit stopt zodra ik stil sta. Wat kan hier de oorzaak van zijn? De koppeling is echt helemaal ingetrapt

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 25-jan-2007 12:49:58

Als u de koppeling intrapt zal het toerental omlaag vallen.


Doet uw auto dat ook? Hiernaast is de vraag: Hoe beweegt de toerenteller? Trilt deze een beetje of zwiept deze bij wijze van spreken door het hele toerengebied heen?

gkin
Joined : 24-jan-2007
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 26-jan-2007 9:40:04

dat klopt het is normaal dat deze terugvalt. De toerenteller trilt, zeg een millimeter of 3 uitslag naar beide kanten. Alsof hij zijn toerental aan het zoeken is.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 27-jan-2007 10:51:46

Dat is niet veel... hoor je de motor ook onregelmatig lopen? Zo ja, is dit voornamelijk bij een koude motor of ook als deze opgewarmd is?


Zo op een afstand is het natuurlijk moeilijk beoordelen, als dit "probleem" zich ook voordoet bij een warme motor dan kan het zijn dat het aantal toeren bij stationair te laag staat afgesteld en dat deze dus een klein beetje tegen een te laag toerental aanhikt. Of de motor loopt niet helemaal stabiel, door bijvoorbeeld een te lage compressie in een cilinder.


Misschien is het ook wel BMW eigen? Heb je al eens contact opgenomen met een dealer? Misschien dat deze je zo kan vertellen dat alle BMW's uit deze serie zo'n trillende toerenteller hebben.
[Modified by: Marnix on januari 27, 2007 10:52 AM]