Alfa Romeo 156 gekocht en na 100km stuk
Auteur Bericht
Martin
Joined : 18-jul-2006
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 13-mrt-2006 22:06:59
Onderwerp : Alfa Romeo 156 gekocht en na 100km stuk

Hoi, ik zal even in het kort neerzetten wat er gebeurd is.

Ik heb een alfa romeo 156 gekocht voor 4000 euro zonder garantie, na 100 km kon ik de anwb bellen omdat me motor een ratelend geluid maakte.

Toen de beste man van de anwb er was, starte ik de motor en hij zei "zet maar uit dit is een verloren zaak, jij hebt een rivisie nodig"

Blijkt dat me lagers ofzo eruit liggen (ben een enorme leek met auto's)

Ik dus de garage gebeld en vertelde dat ik nog niet eens thuis gekomen was met de auto, hij zei "ow dat is wel balen zeg, breng die auto maar terug en dan kijken we wel wat we kunnen doen"

Zo gezegt zo gedaan, hij heeft de lagers vervangen (zegt hij) maar volgens hem blijft het geluid dus moet er een nieuwe motor in. (Toen ik de lagers te zien kreeg die hij er zogenaamd uitgehaald heeft stond er Fiat op, ik weet dat Alfa romeo van Fiat is, maar kan dit kloppen?)

Dit was een maand geleden, ondertussen staat me auto nog steeds bij de garage, en nu wilt hij dat ik meer dan de helft van de prijs aan de motor betaal, die hij trouwens nog steeds niet heeft weten te vinden, de goedkoopste was 1500 euro en dat wil hij niet betalen, tenzij ik 1000euro betaal

Wat is een normale prijs voor een 2e hands redelijke motor voor een Alfa Romeo 156?

Ik wil helemaal niets meer betalen, hebben hun niet een plicht om een goede auto af te leveren?


Mvg Martin

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-mrt-2006 9:58:04

Natuurlijk moet een dealer een auto leveren die in een redelijke tot goede staat is. Wanneer u de hoofdprijs voor een auto betaalt mag u meer van de auto verwachten dan wanneer u een hele scherpe deal maakt of in uw geval een auto koopt zonder garantie. Tussen een particulier en een bedrijf bestaat volgens mij niet zoiets als "garantie tot de stoep" Wink

Wanneer u nu een auto voor 4000 euro koopt en er voor 1500 euro aan moet gaan verbouwen dan zou het dat voor mij niet waard zijn. Kijk als de dealer de auto voor u in orde wil maken dan moet u deze de kans geven. Maar maak de dealer wel duidelijk dat u de auto terugbrengt in het geval dat de auto niet in orde is.

U kunt nu met de dealer overleggen of deze het de moeite waard vindt, maar ga in geen geval extra geld steken in de reparatie van een auto die in eerste instantie goed had moeten zijn. Stel de dealer ook een termijn waarbinnen de auto in orde moet zijn. U kunt dit op papier zetten om een schriftelijke overeenkomst te krijgen, wat uw zaak gemakkelijker maakt te verdedigen. Afhankelijk van de reactie van de dealer raad ik u aan om eens informatie te gaan inwinnen bij een advocaat. Zodat u in ieder geval niet uw geld kwijtraakt.

Heeft u trouwens het ratelende geluid niet tijdens de proefrit waargenomen? Want er is een hele paragraaf aan dit probleem gewijd op deze website.

Succes met deze affaire en laat ons weten hoe het afloopt, zodat de toekomstige bezoekers van uw ervaring kunnen leren.

Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 14-mrt-2006 17:41:04

Nee, het ratelend geluid was niet te merken.

De Anwb man zei ook dat er dikke olie in zat waardoor je het geluid niet kon horen totdat de olie warm zou zijn.

Nu wil ik morgen de auto gewoon terug slepen, en een bedrag erbij vragen voor de reparatie, die ik wel ergens anders laat uitvoeren.
Ik heb nog geen flauw idee of ze het doen of niet, maar als ik hem daar laat staan gaat het alleen maar langer en langer duren.

Ik had onder de motorkap gekeken, uitlaat bekeken, had zelfs aantal dingetjes aangewezen die ik nog gerepareerd wou zien.
Had goed geluisterd naar het geluid van de motor, snel optrekken tot hard remmen.

Ik zal laten weten hoe het afloopt.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-mrt-2006 20:27:14

Dus u wilt de auto wel hebben? Ik denk dat de kans klein is dat u van de dealer geld krijgt om de auto ergens anders te laten maken.
Een termijn stellen waarbinnen de auto gerepareerd moet zijn of anders uw geld terug is naar mening een effectievere oplossing. De auto blijft bij de dealer en u hoeft zelf niet met deze auto aan de sleep om ervoor te zorgen dat deze gerepareerd wordt.

En wie weet, misschien is de motor niet het enige onderdeel aan de auto dat vervangen moet worden. Wanneer u deze auto echt wilt hebben, dan is een ANWB keuring misschien zo'n slecht idee nog niet!

Bedankt dat u nog laat weten hoe het afloopt  Smile

Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 15-mrt-2006 15:55:31

Ik kom net terug van de dealer, ik heb de auto gewoon mee terug genomen en heb 600 euro erbij gekregen om het ergens anders te laten repareren.

Nu maar hopen dat 600 euro genoeg is.

De auto stond daar al 6weken, daarom dat ik over ben gegaan op dit plan.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-mrt-2006 16:51:41

Ik denk niet dat het genoeg is. De dealer kon een nieuwe motor kopen voor 1500 euro en dan moest u 1000 euro betalen, maar dat deed u niet. In andere woorden de dealer wilde u 500 euro tegemoet komen voor een reparatie die minimaal 1500 euro kost. Nu neemt u genoegen met 600 euro??? Dus 100 euro extra?

Ik begrijp niet waar u aan begonnen bent. Waarom heeft u niet gewoon uw geld teruggevraagd? Als particulier heeft u een heleboel rechten! Al koopt u een auto zonder garantie dan heeft deze dealer nog de plicht om u een deugdelijk product te verkopen, tenzij hij u een sloopauto verkoopt, natuurlijk.

Nee, ik denk niet dat u de beste keuze heeft gemaakt. Tel maar op, een auto van 4000 euro plus 1500 aan kosten om de motor te vervangen. Dan kom je uit op 5500 euro, dit is ruim binnen de prijsklasse waar u Bovaggarantie krijgt.

Had u dus van begin af aan dit bedrag uitgetrokken, dan had u nu geen extra kosten gehad.

Jammer.

Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 15-mrt-2006 19:20:55

Hij kon het alleen voor 1500 of meer voor elkaar krijgen.
Een vriend van me vader, is een garage eigenaar, dus zou ik alleen de motor hoeven te betalen, en de inbouw is gratis.



webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-mrt-2006 21:57:43

Nou, dat is dan nog een geluk bij een ongeluk.

Ik zou hem vragen om dan gelijk de hele auto eens grondig te inspecteren om er zeker van te zijn dat de rest wel in een goede staat is.

Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 05-apr-2006 12:14:48

Gister op het nieuws, Autogarant is opgerold wegens het terug draaien van kilometerstanden en nog een aantal dingen, laat ik toevallig daar mijn auto gekocht hebben, meteen ff langs de politie gegaan en ff me gegevens doorgegeven aan de politie die het onderzoek doet.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 05-apr-2006 14:39:46
Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 05-apr-2006 19:39:10

haha denk gegarendeer opgelicht ja, er was bij ongeveer 400 auto's sprake van oplichting met kilometerstanden.

Mwah, hij wou wel eigenlijk zonder moeilijk te doen 500 euro omlaag, naar 4000 toe, dat is volgens mij een scherpe prijs.
Hij wou geen grote afleveringsbeurt meer geven, hij wou de olie checken en een paar lampjes maken.

Ik vond hem wel wat gladjes, en 2 vrienden van me die erbij waren vertrouwde hem niet 100%

De auto is nog niet opgeknapt, ik ga kijken wat ik terug kan krijgen.

Martin
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 06-apr-2006 21:13:24

Ben er vandaag achter gekomen dat me auto niet 166000 km heeft gereden zoals autogarant beweerde, maar 220000km lullig verschilletje van 60000km

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 07-apr-2006 10:30:42

Dat was wel te verwachten. Ik hoop dat u de auto nog terug kunt geven... maar de vraag is of er nog geld in deze onderneming zit.

Denkt u dat u binnenkort nog wat te horen krijgt van de politie?

Sander
Joined : 05-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 20-sep-2006 22:08:06

Hmmm, goed dat ik dit lees, Ben namelijk aan het kijken voor een suzuki alto en Autogarant biedt er eentje aan uit juni 2004 met nog geen 8000 km. op de teller voor E 6.950,- Vergeleken met andere aanbieders kan dat gewoon niet.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 21-sep-2006 10:02:21

Ja, als het allemaal te goed is om waar te zijn dan is dat meestal ook zo. Dus dubbel zo goed opletten!

Het is trouwens de zelfde dealer? Maar ja, eigenlijk verbaast het mij niet dat hij gewoon weer doorgaat.