Corsa 1.7 of Polo 1.9?
Auteur Bericht
Joined : 28-jan-2008
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 28-jan-2008 16:52:46
Onderwerp : Corsa 1.7 of Polo 1.9?

Hallo,

Voor woon-werk verkeer + prive gebruik schat ik zo' n circa 35.000 km per jaar te rijden.
Mijn budget is 6500 / 7000. Nu zoek ik hier een dieseltje voor. Op dit moment heb ik twee opties: een corsa, 2003, 110.000 km en een polo, 2003, 200.000 km. Beiden auto's zijn goed onderhouden (volgens onderhoudsboekje) en groot onderhoud op korte termijn (banden + distributie) is niet aanwezig. Tevens zijn beiden auto's vrij "kaal" ingericht.

Mijn vraag:

Een VW polo met 200.000 op de teller of een Opel Corsa met 110.000 op de teller?

Verdere tips ook altijd welkom

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 28-jan-2008 17:34:43

Poeh, dat is moeilijk. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de auto met de minste kilometers de beste keuze zou zijn. Opvallend dat de Polo zoveel duurder is vergelijk met de Corsa, want 90.000km meer voor eenzelfde prijs is toch wel erg veel!


Wanneer je deze auto's vergelijkt dan is de kans groot dat de Polo er wat uitgeleefder uitziet. Er is bijna tweemaal zoveel mee gereden, dus dat moet je aan het interieur kunnen afzien. Omdat de Polo meer gebruikt is zullen onderdelen, zoals de airco, wielophanging, versnellingsbak, etc. meer geleden hebben. Houd dit dan ook goed in de gaten tijdens de proefrit.


Ik lees ook dat de onderhoudshistorie er netjes en compleet uitziet, dat is natuurlijk voor beide auto's een pré. Vergeet echter niet dat dit niet direct betekent dat de auto onderhoudsvrij is. Een extra zekerheid die je hierin kan bouwen is door de auto APK te laten keuren. Onderdelen zoals de remmen, schokbrekers, banden en uitlaat worden tijdens deze keuring gecontroleerd en dit geeft u een idee welke kosten eraan zitten te komen en welke onderdelen de dealer als onderdeel van de afleverbeurt moet vervangen.


Tenslotte zou ik garantie een belangrijke voorwaarde tot de aankoop vinden, zeker bij auto's zoals de Polo met een redelijk hoge kilometerstand. Wanneer er geen garantie is dan zou ik de auto vóór aankoop onafhankelijk laten keuren bij bijvoorbeeld de ANWB of DEKRA.


Succes en ik ben benieuwd welke auto het gaat worden!

shennepe
Joined : 28-jan-2008
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 29-jan-2008 8:36:51

Bedankt voor u reactie. Nog wat aanvullende info: beiden auto's hebben BOVAG garantie en worden afgeleverd met APK + een beurt + inspectie (welk onderhoud is te verwachten).
Verder verwacht ik dat de polo ongeveer 10% goedkoper is dan de corsa.

Qua interieur heeft u inderdaad gelijk. Alhoewel, bij de Corsa ook duidelijk te zien is dat hij niet zo uit de showroom komt.

Ik ben van plan om er ongeveer 4 jaar mee te rijden. Dit zal betekenen dat de Corsa loopt tot 270.000 en de Polo tot 360.000. Nu heb ik wel eens gehoord, dat een Volkswagen veel betrouwbaarder is dan een Opel en de motor/versnellingsbak etc. veel langer meegaat dan een corsa. Deelt u die mening?

Verder begrijp ik uit u reactie dat, normaal gesproken de voorkeur uitgaat voor de auto met de minste kilometers. Maar in dit geval?

Alvast bedankt!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 29-jan-2008 9:44:24

Volkswagen heeft inderdaad een betere naam betreffende kwaliteit en diesels in vergelijk met Opel.

Maar u moet het zo zien, wanneer u kunt leven met het meer uitgeleefde interieur van de Polo en de onderdelen, zoals de versnellingsbak, voelen tussen de Polo en Corsa niet aan alsof er dermate veel verschil in slijtage zit dat het verstandiger is om direct één van beide auto's af te laten vallen. Dan lijkt mij de keuze helemaal aan u! Wanneer u op basis van het handboek beide auto's heeft bekeken, dan weet ik zeker dat u de goede keuze maakt. Ik kan nu wel zonder de auto's gezien te hebben mijn voorkeur geven, maar dan mist u toch helemaal het doel van deze website.


Ik kan namelijk niet op afstand een beoordeling geven, het mooie van OccasionAdvies.nl is dat u alle handvatten aangereikt krijgt die u nodig heeft om een verstandige keuze te maken!

shennepe
Joined : 28-jan-2008
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 31-jan-2008 9:22:52

Hoi Marnix,

Ik begrijp het doel van de website. Dit heeft mij zeker geholpen. Toch nog een vervolgvraag: Ik heb inmiddels in beiden auto' s een proefrit gemaakt en kom tot de conclusie dat de polo comfortabeler zit, fijner rijd en 1.100 goedkoper is. Mijn keus is dan ook in principe gevallen op de polo.. Alhoewel de corsa een goed alternatief is, maar toch graag een advies over het volgende:

De polo is 5.400 euro
Deze prijs is inclusief, nieuwe APK, onderhoudsbeurt, reinigen bekleding, poetsen en polijsten auto, bijwerken lak en nieuwe voorbanden.

Indien ik BOVAG garantie zal willen dan zal de prijs 850,- duurder uitvallen en uitkomen op 6.250,- euro.
Nu zegt de verkoper dat de BOVAG garantie inhoud dat: dit geldt voor maximaal 10.000 km rijden, of maximaal 6 maanden.
Klopt deze redenatie? In mijn geval (40.000 km p/jaar) zal dit betekenen dat de BOVAG garantie dus ca. 3 maanden is.

Ikzelf vind een bedrag van 850,- euro vrij veel, in verhouding tot het aantal kilometers waarop grantie wordt gegeven. Met andere woorden ben ik aan het overwegen om het risico te nemen en dus de auto te kopen, zonder BOVAG garantie. Kun jij mij aangeven wat gedekt wordt door de BOVAG garantie en wat de gemiddelde reparatie prijzen zullen zijn?

Tot slot, of ben jij van mening dat ik altijd garantie moet nemen met een auto die ca. 200.000 km heeft gelopen?

Alvast bedankt,



webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 31-jan-2008 9:47:53

Hmm... of 10.000km, die is weer nieuw. Je moet het zo zien, een dealer mag natuurlijk altijd zijn eigen voorwaarden toevoegen aan de Bovag standaard voorwaarden. Dus, al is dit niet een Bovag voorwaarde, dan mag de dealer het wel inbouwen.


Ik vind 850 euro net als u aan de pittige kant. Zeker omdat je bij de ANWB of DEKRA de auto kan aanbieden voor een aankoopkeuring. Deze kost volgens mij rond de 200 euro, dus een aardige variant wanneer je de garantie afslaat en toch zekerheid wilt hebben.


Als het onderhoud in orde is en de keuring brengt geen opmerkelijkheden aan het licht dan kunt u met een gerust hart voor de Polo kiezen. Een goede diesel kan namelijk makkelijk 500.000km rijden, het is echter de rest van de onderdelen die kunnen gaan bezwijken.
Mijn mooiste voorbeeld is nog wel het bedrijfsautootje bij een dealerbedrijf waar ik gewerkt heb, deze had 350.000km gereden... de auto begon aan alle kanten te roesten... maar bleef gewoon doorgaan.