trilingen in het stuur
Auteur Bericht
gerdy
Joined : 18-jul-2006
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 04-aug-2006 23:24:38
Onderwerp : trilingen in het stuur

ik ben vandaag naar een autotje wezen kijken, een peugeot 106je 1.1 uit  1991
hij zag er vrij netjes uit.
alleen in de bochten maakte de auto trillingen die je kunt voelen aan het stuur,
dit heeft waarschijnlijk iets met de wielophanging te maken?
en de kogels die erin zitten.
de beschermhoezen zijn een tijdje beschadigd geweest, en zijn na lange tijd weer gemaakt waardoor er wel zand en vuil bij de kogels zijn gekomen en volgens hem de verkoper (particulier) komt dat daardoor,
kan iemand mij hier meer over vertellen, en vertellen wat er dan uiteindelijk kan gebeuren (verslijten, kapot gaan)
alvast bedankt
groetjes gerdy

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 05-aug-2006 11:11:21

De beschemhoezen van de stuurkogels en aandrijfas zitten er niet voor de sier. Deze kogelgewrichten moeten namelijk gevrijwaard blijven van zand/vuil en water. Gaat zo'n hoes kapot dan komt er vuil tussen die hoogstwaarschijnlijk na het vernieuwen van de hoes nog steeds tussen de gewrichten zit en langzaam maar zeker de gewrichten steeds verder slijt.
Er komt dus steeds meer speling op een onderdeel waar geen speling in mag zitten.

Het gevolg van deze slijtage is:
1. Slijtage aan de koppeling (homokineet) tussen aandrijfas en wiel => Het wiel kan letterlijk van de as aflopen! Zeer gevaarlijk!
2. Slijtage aan de koppeling tussen stuurstang en wiel (stuurkogel) => De auto is niet goed of helemaal niet meer te besturen! Ook niet geheel ongevaarlijk!  Wink

Als de auto geheel naar uw smaak is en er verder netjes uitziet is bovenstaande geen reden tot afwijzen. U moet de auto alleen wel laten nakijken en repareren! De vraag is: Wie gaat dit betalen!?

Ik zou de auto zeker APK laten keuren en de problemen laten verhelpen. U kunt ervoor kiezen om de kosten te delen met de verkoper, maar dat is aan u.

Succes met de aankoop!

gerdy
Joined : 04-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 05-aug-2006 11:50:13

hey
hartstikke bedankt voor je reactie!
het was echt een heel leuk autotje, en best wel goedkoop. kan je mij misschien ook vertellen hoe duur zoiets is omdat te laten repareren?
in ieder geval bedankt nou weet ik ongeveer wel hoe dat het is enzo. ik ben benieuwd hoeveel zoiets zal gaan kosten en als het echt een flinke reparatie is dan laat ik hem lekker staan en zoek ik gewoon weer verder.
alvast bedankt Happy
groetjes gerdy

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 05-aug-2006 12:40:49