Consumentengarantie?
Auteur Bericht
Liz Barbian
Joined : 18-jul-2006
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 02-aug-2006 12:27:42
Onderwerp : Consumentengarantie?

Hallo! Kunnen jullie mij helpen? Ik heb 2 maanden geleden een gebruikte Susuki Vitara Automaat van een dealer gekocht. Ondanks dat er maar 71000 km op stonden en hij door de dealer net APK gekeurd was blijkt nu (de uitlaat viel er bijna onder uit) dat de katalisator helemaal leeg is (!!). Dat de uitlaat er nog maar net eronder hing en ook al diverse keeren niet netjes was dichtgesmeert nog daaraantoe. Mijn vraag is dan ook: Wat is mijn recht als kooper? Bestaat er niet een consumentengarantie (niet BOVAG) voor occasions? En mag een auto op deze manier dan goedgekeurd worden? Heel graag hoor ik van jullie!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 02-aug-2006 13:51:36

De APK keuring is een lijst van veiligheids- en milieu eisen waar een auto aan moet voldoen. Hoe jonger de auto is, des te strenger de eisen zijn. Ik ga ervan uit dat de Vitara jong genoeg is om verplicht een katalysator te moeten hebben. Dus is de katalysator leeg  Surprised , dan komt de auto niet door de APK!
Hiernaast begrijp ik dat de uitlaat flink dichtgesmeerd zit, want het uitlaattraject is een gesloten traject tot het gat in het eindstuk natuurlijk! Dus om de uitlaat zo goedkoop mogelijk APK goedkeuring te geven smeer je de boel dicht.

Het feit dat de uitlaat dichtgesmeerd is en iemand heeft de katalysator leeggemaakt geeft blijk dat de vorige eigenaar (dealer) hier weet van gehad heeft. Hoewel de dealer niet bij de Bovag is aangesloten is het toch een autodealer en hier mag meer van verwacht worden dan dat u de auto van een particulier heeft gekocht.

Had u de auto bij een Bovagdealer gekocht dan had de Bovag dit voor u opgelost. Dat is het hele voordeel van een Bovagdealer. Omdat u de auto heeft gekocht bij een niet-Bovagdealer moet u zelf het geschil oplossen. Wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u hier een zaak van maken. Ik zou zelf eerst met de dealer contact opnemen en overleggen hoe u dit samen het beste kunt oplossen. Ik weet niet onder welke voorwaarden u de auto heeft gekocht, maar de eis dat alle onderdelen van deze auto in ieder geval compleet zijn lijkt mij redelijk.

Gaat de dealer niet akkoord, dan kunt u de zaak laten voorkomen. Ik zou dan de auto eerst laten keuren door bijvoorbeeld de ANWB of DEKRA. Want bedenk goed, als er al geprutst wordt met de uitlaat hoe staat het er dan voor met de rest van de auto!?

Conclusie: U heeft meer rechten dan u denkt!

Succes en laat ons horen hoe het afgelopen is.

gti
Joined : 22-apr-2006
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 02-aug-2006 18:24:10

ik heb zelf de ervaring dat een rechtsbijstandverzekering je niet helpt bij een niet-bovag garage. mijn huidige auto heb ik gekocht bij een bovag garage,de uitlaat was lek dit is onder garantie vevangen[nieuwe tussen demper]

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 02-aug-2006 20:17:59

Vreemd dat een rechtsbijstandverzekering niet helpt bij problemen met een niet-Bovagbedrijf. Volgens mij heb je als consument het recht op een goed product. Dus zonder verborgen gebreken.

Ik zou toch echt deze auto laten keuren, want de voortekenen geven mij het gevoel dat dit niet het enige is dat er aan deze auto mankeerd. Maar ik kan het mis hebben. Confused