Seat Arosa, zijn er tips voor de aanschaf van een 1e auto?
Auteur Bericht
Joined : 29-mrt-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 29-mrt-2009 19:42:20
Onderwerp : Seat Arosa, zijn er tips voor de aanschaf van een 1e auto?

Hallo,

ik ben me al een maandje aan het orienteren op de aanschaf van een eerste auto. Ik was helemaal gevallen voor de Toyota Aygo, maar ik vind deze nog wel erg duur (zeker omdat ik net klaar ben met studeren). Na een beetje verder gezocht te hebben, ben ik uiteindelijk helemaal verliefd geworden op de Seat Arosa, ik vind het echt een schattig autootje. Nu is het zo dat deze autootjes niet meer gemaakt worden en je automatisch bij een tweedehands auto komt. Ik ben echter een beetje huiverig om een tweedehands auto te kopen omdat ik in mijn omgeving 2x heb gezien dat iemand een tweedehands auto had gekocht en er binnen 3 maanden mee stil stond. Dit wil ik graag voorkomen want ik heb absoluut geen verstand van auto's.

Ik wil allereerst dus weten waar ik op moet letten als ik een auto koop. Kan ik het beste naar een dealer of kan ik ook particulier kopen?

Verder wil ik graag weten of iemand ervaringen heeft met de Seat Arosa. Zijn er gebreken die vaak voorkomen of iets in die richting.

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Groetjes Anique

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 29-mrt-2009 20:15:32

Hallo Anique,


De enige manier om zeker te zijn van je aankoop is zelf een beetje autokennis opdoen, zodat je niet in de simpele verkooptrucs trapt en na een paar weken de problemen krijgt.


Deze kennis kun je vergaren aan de hand van de artikelen in het OccasionAdvies Handboek


Wanneer je bij een particulier koopt heb je geen garantie. Koop je bij een dealer dan heb je dit volgens de wet consumentenbescherming wel. Maar als de dealer niet meewerkt, dan is het moeilijk om je gelijk te halen. Vaak gaat het om bedragen van een paar honderd euro en daar ga je geen rechtzaken voor voeren.
Wat je vooral niet moet doen is overhaast beslissen. Neem je tijd!


Succes!

Bjorn
Joined : 16-feb-2009
Berichten : 10
Other Topics
Geplaatst : 31-mrt-2009 9:48:53

Als je het budget hebt om een nieuwe auto te kopen dan kan je ook kijken voor tweedehands auto's met een redelijk lage kilometerstand die maar een paar maanden of misschien net een jaar oud zijn. Meestal komen deze auto's ook met een goeie (fabriek)garantie (wel informeren). Daarnaast is het ook een goed idee om iemand anders met auto-kennis mee te vragen om er na te kijken of iemand die er een beetje verstand van heeft maar erg kritische is.

Anique
Joined : 29-mrt-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 31-mrt-2009 17:51:22

Helaas heb ik het budget niet echt voor een nieuwe. Ik zou hem wel gefinancierd kunnen kopen, maar ik vind dat voor iemand die net is afgestudeerd en dus pas net werkt, nog bij haar ouders woont en toch op zichzelf woont, misschien toch niet zo'n goed idee (voor mijzelf dus Wink ) De arosa's kosten rond de 3 a 4 duizend en dat is eigenlijk wat ik er max aan uit wil geven. en voor die prijs heb je geen bijna nieuwe auto... helaas