occasion kopen
Auteur Bericht
Joined : 12-apr-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 12-apr-2009 11:08:00
Onderwerp : occasion kopen

Wij moeten een andere auto hebben. Geen geld voor een nieuwe, dus het wordt een 2e handse..
Nadat ik op deze site heb rond gekeken, ben ik een beetje zenuwachtig geworden... Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden en op moet letten.
En dan die verschrikkelijke verhalen van de mensen die min of meer opgelicht zijn.. ( maar er staan ook veel handige tips op)

Wanneer we een auto kopen, willen we onze huidige auto inruilen. Alleen van deze, is het stuurkolom lek. Omdat de kosten te hoog worden om te laten maken, gaan we een andere kopen. Maar is het mogelijk om bij een dealer een auto die niet volledig werkt, in te ruilen. Zo niet, waar zouden we deze auto dan kwijt kunnen om er toch nog iets voor terug te krijgen. Ik heb begrepen dat de sloop bijna niks meer oplevert.

De informatie die ik niet terug kon vinden op de site was over het verbruik van een auto.
Als je bijv op autoscout24 gaat kijken, dan staat er bij wat het verbruik van de auto is. Hoe betrouwbaar is deze informatie? Ik neem aan dat dit maar richtlijnen zijn? Maar zal het veel van de werkelijkheid afwijken.

Verder vraag ik me af, wat een redelijke kilometerstand is? Wanneer is het echt te veel? Ik had van iemand gehoord dat je 10.000 km per jaar van uit moet gaan. klopt dit een beetje?

Best spannend om een andere te kopen. We gaan zowieso niet bij een particulier kopen. Er lopen naar mijn idee iets te veel oplichters rond tegenwoordig.
Onze budget is 10.000 euro. Moet je toch zeker wel iets leuks van kunnen kopen!

Kan iemand mij advies geven. Ik vind het teveel geld om een miskoop te doen!!

Groetjes

Marieke

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 12-apr-2009 12:43:11
Onderwerp : occasion kopen

Hallo Marieke,


Er is inderdaad heel veel om op te letten. Laat je echter niet afschrikken door de verhalen op deze website, want dit is een opeenstapeling van teleurgestelde mensen die er achteraf achterkomen dat de miskoop die ze gedaan hebben (misschien) voorkomen had kunnen worden. Als iedereen die tevreden is over zijn aankoop zijn verhaal hier zou doen zou ik full time dit forum moeten bemannen.


Je hebt 10.000 euro te besteden, hier kun je een nieuwe auto voor kopen. Denk aan de kleine modellen, zoals de Toyota Aygo of Suzuki Alto en een slagje groter: de Dacia. Maar een goede gebruikte auto van een jaar of 3 is ook een uitstekende keuze. Ben je echt bang geworden, dan is een merkdealer een goede plek om de auto te kopen. Deze geeft huismerkgarantie van 1 tot 3 jaar.


De brandstofkosten van een auto vormen een belangrijk deel van de kosten na aanschaf. De verbruiksindicatie die je van Autoscout haalt is (denk ik) de fabrieksopgave. Deze zijn onder optimale omstandigheden gemeten. Wat van belang is dat je weet of je veel stadskilometers rijdt of veel snelweg.
Hiernaast moet je de verbruiksgegevens niet letterlijk zien maar in een vergelijk meenemen, omdat het verbruik in 9 van de 10 gevallen tegenvalt. Dus, niet het letterlijke verbruik aan kilometers per liter gebruiken, maar hoeveel kilometers kun je per liter méér rijden.


Het gemiddelde aantal kilometers dat er met een auto per jaar gereden wordt is niet met een vuistregel te benoemen. Met diesels en LPG wordt echt meer dan 10.000km per jaar gereden. Benzine zou kunnen, maar die blijven met lage kilometerstanden van 10.000km per jaar goed in de markt liggen en daar moet voor betaald worden. Ik zou zeggen dat 20.000km voor een benzine net zo vaak voorkomt als 10.000km voor een benzineauto.


Tenslotte, je oude auto kun je gewoon inruilen. Je kunt vragen wat je moet bijbetalen met inruil en zonder. Dan kun je nog beslissen wat je doet. Uiteindelijk wil je er toch vanaf.


Succes!