advies gevraagd
Auteur Bericht
Joined : 03-jun-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 03-jun-2009 22:02:08
Onderwerp : advies gevraagd

Hallo,

ik heb een fiat stilo SW gekocht op 31-12-08 (82000 km op de teller, NAP). Nu hebben we er inmiddels 4000 km opzitten. Maar niet zonder problemen:

- de airco deed het niet (reparatie zelf betaald 200 euro), zijn we achter gekomen toen het warm weer werd
- de koppelingsplaat versleten (eigen garage raad aan om hem te vervangen voor de vakantie aanbreekt)

Het laatste punt biedt de verkoper (seldenrijk) aan om dit voor 400 euro te laten repareren bij hun buurman. Kost normaal meer geld, maar wil ons hierin tegemoet komen. We hebben de auto gekocht met garantie tot aan de deur. Geen garantie dus. Ik heb Seldenrijk nog een keer gebeld met het verzoek de reparatie kostenloos te laten verrichten. Wilde ze niet aan meewerken, ze vonden dat ze een redelijk voorstel hebben gedaan en daarmee de kous af. Had ik maar een auto bij de dealer moeten kopen. Had geen zin in het gesprek verder omdat ik ook geirriteerder werd.

Mijn vraag is: is de aangeboden reparatie redelijk en kan ik me evt. op het conformiteitsbeginsel beroepen? Mag je eisen van Seldenrijk dat het kostenloos gerepareerd moet gaan worden omdat ik er maar 4000 km mee heb gereden? Hij was op 31-12-08 al versleten, dat kan niet anders.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 03-jun-2009 23:32:57
Onderwerp : advies gevraagd

Hallo jaap,


Een vervelende kwestie. Het is jammer dat je nu al meer dan een half jaar verder bent, want binnen 6 maanden heb je namelijk nog meer rechten dan nu. Kijk de volgende stukken even door:


Deze website biedt nuttige info: blog.iusmentis.com


Ik heb zelf ook een artikel geschreven die betrekking heeft op deze kwestie: Verborgen gebreken, wat nu?


Onthoud in ieder geval dat géén garantie NIET betekent dat je aan je lot moet worden overgelaten als de auto van begin af aan niet goed geweest is. Het is jammer dat je nu alweer ruim een half jaar onderweg bent. Wil je je recht halen, dan moet je nu spijkers met koppen slaan en op basis van mijn artikel de dealer vertellen welke stappen je gaat zetten. Ben je verzekerd voor rechtsbijstand, neem dan ook met deze contact op.


Succes!