Na de koop alleen maar problemen
Auteur Bericht
Joined : 08-dec-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 08-dec-2009 22:22:31
Onderwerp : Na de koop alleen maar problemen

Hallo adviseurs,

Ik heb in juli een Ford Focus wagon b.j. 2003 gekocht in het dorp Zeeland.
Direct zijn wij vertrokken naar Italie. Het eerste wat opviel was dat er een enorme
hoeveelheid zwarte rook uitkwam met het gassen. En bij een helling van min. 8% trok de
auto voor geen meter op. De achterruitwisser maakte een onzettend kabaal en het achteruit
rijlicht was kapot.
Augustus: Terug naar Jan Wijnakker met deze klachten.
De garage hangt de uitlaat aan meet apparatuur waarbij de roet-uitstoot 1,9 aangeeft. Dit is echt in orde want er mag 3.0 uitkomen. (niks aan de hand vrouwke)
Turboslang nagekeken, ook niets te vinden.
Achteruitrijlamp is moeilijk te vervangen, doen we met de kleine beurt erbij.
Al met al werd ik gewoon weer naar huis gestuurd zonder enige reparatie of wat dan ook.


Oktober: De auto begint erg vreemde geluiden te vertonen met het starten en uitzetten.
Alsof er iets in de fik vliegt onder de motorkap. Een vriend die monteur is
wil er wel naar kijken. Bougies vervangen, maar dit verhelpt het probleem niet.
Bougies er weer uit. Roetfilter vervangen (dit geeft iets minder rook)
Achteruitrijlamp gemaakt, en wisserblad vernieuwd. (kosten €200)


December:De Ford Fuckus begint naar verbrand rubber te stinken en starten wordt een probleem.
Ook zie ik in de motorkap kleine ijzerdeeltjes rondvliegen als de motor eenmaal
draait.

Terug naar Jan Wijnakker met deze klachten. Constatering is dat de krukas poelie??? stuk is.
Kosten €400,-

Nu vind ik dat het autobedrijf mij niet echt tegemoet komt in alle kosten die ik heb moeten maken in 5 maanden tijd en vraag hem om coulant te zijn en mij te helpen.
Antwoord: Dit kan altijd gebeuren en behoort niet tot verborgen gebreken. Ik moet zelfs de
€400 meteen betalen (cash) anders krijg ik mijn auto niet mee.

Omdat ik nog nooit in deze situatie heb gezeten vraag ik nu advies over hoe te handelen en
hoe kan ik dit geschil het beste aanpakken?
Consumentenbond, Rechtsbijstand of welke instantie dan ook?

Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal!

Met vriendelijke groet,

Melinda

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 08-dec-2009 23:18:25

Hallo Melinda,


Je bent niet de eerste die met zo'n verhaal op het forum komt, dus ik heb hier omtrent speciaal een tweetal artikelen geschreven.

Recht en Verborgen gebreken, wat nu?

Bij nieuwe producten is de consumentenbescherming een uitgemaakte zaak. Tweedehands producten zijn lastiger. Echter, de eerste 6 maanden is de professionele verkoper (dealer, handelaar) verantwoordelijk voor het correct functioneren. De verkoper zal dus de moeite moeten nemen om uw problemen te verhelpen. Zeker als het de basis van de auto betreft: motor, versnellingsbak en aandrijving.

Confronteer de verkoper nogmaals na het lezen van de artikelen en als je de mogelijkheid hebt contacteer je rechtsbijstandverzekering. Vergeet ook niet om vast te leggen dat je binnen 6 maanden meerdere malen de verkoper om hulp hebt gevraagd betreffende motorproblemen.

PS. Zwarte rook duidt oa op verbrande motorolie, deze kan langs de zuigers de verbrandingskamer inkomen of via een lekkende pakking. Je merkt dit ook aan een hoog verbruik van de motorolie.

Succes.