Occassion, maar welke??
Auteur Bericht
Joined : 01-sep-2010
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 01-sep-2010 22:20:30
Onderwerp : Occassion, maar welke??

Hallo,
Eind dit jaar wil ik een leuke ocassion kopen voor een niet al te hoog bedrag...scheiden kost nou eenmaal veel geld Smile
Nu heb ik een aantal auto's op het oog, maar weet niet de plus- en minpunten van deze modellen.

Het gaat om de Lancia Delta, Peugeot 306, Rover 400 serie en Suzuki Baleno Sedan. Voor allemaal geldt een bouwjaar van rond 1999.
Ik weet wel dat ik op onderhoudshistorie/distributieriem e.d./kmstand moet letten, maar de specifieke punten van deze auto's ken ik niet.

Wil iemand mij laten weten waar ik op moet letten?

Alvast hartelijk dank,

Groeten,
Alex

Johadvies
Joined : 27-sep-2010
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 27-sep-2010 20:52:24

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, voor zover ik weet heeft peugeot een niet zo goede naam als het om betrouwbaarheid gaat. Ook is de bouwkwalitiet iets minder. (blikkerig ) Wel rijden ze erg fijn en comfortabel. De meeste mensen vinden een Peugeot ook mooi.

Japanners hebben de naam betrouwbaar te zijn. De rover is eigenlijk een halve Honda, dus zou betrouwbaar moeten zijn.
De suzuki is in elk geval Japans. in theorie de meest betrouwbare van de auto's die je op het oog hebt.
En dan de Lancia, een apartere auto, met z'n eigen karakter en unieke eigenschappen. theoretisch de meest storingsgevoelige en kostbare qua onderhoud en reparatie.

Normaal gesproken zou je ook kostenplaatje-technisch gezien voor de Suzuki moeten gaan, maar alles valt en staat met hoe er door de vorige eigenaar mee om is gegaan.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 27-sep-2010 21:07:47

Hallo, het is inderdaad moeilijk om op merk in te schatten of een auto goed is. Het verhaal van Johadvies klopt als het om algemeenheden gaat. De Rover 400 is inderdaad op de Honda Civic gebaseerd, echter, Rover heeft de eigen K-serie motor gevoerd welke niet als een kwaliteitsproduct bekend staat. Peugeot heeft problemen (gehad) met kwaliteit (vooral elektra), echter, pak je een Peugoet 306 uit de laatste series, dan heb je toch eerder goede dan een slechte auto te pakken.


Daarom raad ik iedereen aan om met de kennis uit het OccasionAdvies Handboek de auto's te gaan bekijken en niet bevooroordeeld te zijn ten positieve of negatieve ten opzichte van bepaalde auto's. Als je eens wist hoe een slechte auto's de top merken gemaakt hebben, dan zou je nooit meer een auto durven kopen. Hier bovenop is een tweedehands auto een uniek product, omdat deze gedurende jaren door één of meerdere eigenaren is gereden en onderhouden. Dus probeer met de opgedane kennis zelf een inschatting te maken, zorg voor een gedegen garantieplan en wil je het helemaal goed doen, laat de auto dan aankoopkeuren door een autoriteit (ANWB, DEKRA, merkdealer).


Succes!

celticore
Joined : 01-sep-2010
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 30-sep-2010 23:30:23

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ben weer een stukje wijzer. Ik ben alvast aan het rondneuzen gegaan, en begin ook weer te denken aan de auto die ik door de scheiding ben kwijtgeraakt, een Mitsubishi Carisma 1.8GDI.
Dat was een hele fijne auto om te rijden, reed redelijk sportief en was toch comfortabel.
Voorlopig nog wel even tijd om te zoeken, maar vooral...te sparen Smile