Slechte ervaring met een garage in Heerhugowaard
Auteur Bericht
Joined : 10-okt-2010
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 11-okt-2010 8:12:36
Onderwerp : Slechte ervaring met een garage in Heerhugowaard

In oktober 2009 heben we een tweede auto gakocht, een Suzuki Alto uit `96, bij Auto Service Zandhorst. De garage eigenaar was benieuwd, waarom we een tweede auto kochten. We vertelden, dat we gingen verhuizen naar een andere provincie, 200 km verderop, en mijn vrouw had het nodig.
De auto was geleverd met apk, een grote beurt (tegen extra betaling) en 3 maanden garantie, en kostte ruim duizend euro. We hoopten, dat mijn vrouw nog 2-3 jaar mee kon rijden.
De eerste probleem deed zich voor al in januari , net buiten de garancieperiode. De accu was leeg,(kan gebeuren), het was een koude winter. Nadat we de auto weer aan de praat kregen,
ging ik voltanken. Tot mijn grote verbazing zag ik dat alle benzine uitliep... Er bleek een gat in de tank te zijn, en die was `gerepareerd` met een metaalplaatje en wat kit, wat losliet door de temperatuur-schommelingen. Gelukkig stond een garage naast het tankstation, en kon de auto daarheen gebracht worden.
We belden meteen de verkoper, en vertelden, wat er was bereurd. Hij stelde voor, dat we de auto daarheen zouden brengen, en hij zou het repareren, tegen materiaalkosten. Omdat we geen vervoerkosten wilden, lieten we de reparatie uitvoeren bij de garage, naast de tankstation. Nieuw accu + tank(uit sloop), kosten 275 euro. Daarna weer contact met de verkoper, maar hij was niet bereid om ook maar iets te vergoeden.
In oktober 2010 is de auto apk afgekeurd, omdat de kokerbalken(links en rechts)helemaal verrot zijn, uitlaat stuk en nog veel meer. We voelen ons behoorlijk belazerd door de auto verkoper, en vragen ons ook af, kan de verroesting van balken zo snel gaan?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 11-okt-2010 18:52:31

Tja, wat moet ik daar op zeggen. Een auto van 13 jaar oud voor duizend euro. Dat het chassis na een jaar zover verrot is dat deze niet meer door de APK komt, terwijl er geen opmerking op de oorspronkelijke keuring stond, geeft maar weer eens aan dat een APK laten uitvoeren door de verkopende partij op zijn zachtst gezegd tricky is.


De dealer zal u ongetwijfeld geen topauto verkocht hebben, maar dat ligt ook in het verwachtingspatroon... 13 jaar, 1000 euro. U heeft de auto gekocht zonder aankoopkeuring en zelfs na de aankoop geen keuring laten uitvoeren. Had u dat wel gedaan dan had de verkoper zijn garantieverplichting na moeten komen. Was u een beetje pro-actief geweest, dan had u uzelf heel wat kosten kunnen besparen.


Het is allemaal zeker niet leuk, maar zorg ervoor dat u bij de aankoop van een volgende auto zorgt voor technische ondersteuning. In de vorm van een kennis met technische achtergrond of een dealerbedrijf/Dekra/ANWB voor een aankoopkeuring. Laat anders de auto voor de aankoop eens op de brug zetten, dan heeft u zicht gehad op de kokerbalken en wielophanging. Lees natuurlijk ook de artikelen in het OccasionAdvies Handboek.