Wat te doen als je geen kennis met verstand van auto's hebt?
Auteur Bericht
Joined : 16-sep-2010
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 22-sep-2010 22:44:48
Onderwerp : Wat te doen als je geen kennis met verstand van auto's hebt?

Ik sta op het punt om naar een andere auto te gaan zoeken met een budget van maximaal 3500 euro, liefst iets goedkoper zodat er nog wat overblijft indien er zich onverwachts mankementen voordoen. Maar ik heb op 't moment niemand die verstand heeft van auto's om mee te gaan kijken. Alleen gaan is voor mij geen optie. Ik weet in principe wel waar je op moet letten, maar ben zo atechnisch dat ik echt niet zie, hoor of merk als er iets niet goed is.
Weet iemand hier een oplossing? Ik weet van de ANWB aankoopkeuring, maar die is er geen hier in de buurt, en dat slokt, als je toch naar meer dan één auto gaat kijken, een erg groot deel van het budget op.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-sep-2010 9:59:47

Tja, als je geen technische kennis hebt, een beperkt budget en je wilt de auto niet laten keuren bij een keuringsstation of bijvoorbeeld merkdealer. Dan kun je je risico's inperken door bij een hoog aangeschreven autobedrijf te kopen of eentje waarmee jij of familie en vrienden goede ervaringen hebben.


Koop je een kat in de zak, dan zou je willen dat je een aankoopkeuring had laten uitvoeren. Je moet ook vooral niet 4 of 5 auto's laten keuren en dan je keuze maken. Zoek een goede auto uit en pas op het moment dat alles rond is prijs, garantie, etc... Dan ga je met de auto naar een keuringsstation. Wordt de auto goed bevonden, zet dan je handtekening. Blijkt de auto nu heel slecht, dan heb je een financiële strop weten te ontwijken en dat is zeker 100 euro waard.


Anders kan ik je alleen aanraden om een goede fiets en of OV abonnement te nemen Razz Autorijden kost nu eenmaal geld.


PS. Neem de artikelen in het OccasionAdvies Handboek door. Dan kom je in ieder geval met voorkennis de showroom binnen.


Succes!

ratta
Joined : 16-sep-2010
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 23-sep-2010 13:29:59
Quote Marnix:
Tja, als je geen technische kennis hebt, een beperkt budget en je wilt de auto niet laten keuren bij een keuringsstation of bijvoorbeeld merkdealer. Dan kun je je risico's inperken door bij een hoog aangeschreven autobedrijf te kopen of eentje waarmee jij of familie en vrienden goede ervaringen hebben.


Koop je een kat in de zak, dan zou je willen dat je een aankoopkeuring had laten uitvoeren. Je moet ook vooral niet 4 of 5 auto's laten keuren en dan je keuze maken. Zoek een goede auto uit en pas op het moment dat alles rond is prijs, garantie, etc... Dan ga je met de auto naar een keuringsstation. Wordt de auto goed bevonden, zet dan je handtekening. Blijkt de auto nu heel slecht, dan heb je een financiële strop weten te ontwijken en dat is zeker 100 euro waard.


Anders kan ik je alleen aanraden om een goede fiets en of OV abonnement te nemen Razz Autorijden kost nu eenmaal geld.


PS. Neem de artikelen in het OccasionAdvies Handboek door. Dan kom je in ieder geval met voorkennis de showroom binnen.
Succes!


Punt is niet dat ik er die 100 euro niet voor over zou hebben, maar de anwb-keuring bijvoorbeeld, is een stuk duurder, en bovendien een heel eind hier uit de buurt.
Nu heb ik twee andere adressen gevonden:
http://www.auto-kennis.nl/
http://www.checkpoint4cars.nl/index.html

Ook niet echt in de buurt, maar de eerste, die komen naar je toe, en die tweede, daar had ik op internet een auto gezien bij een bedrijf daar in de omgeving.
Als iemand een dergelijk adres kent in Brabant?


webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-sep-2010 13:56:40

Dat kan, maar een merkdealer is vaak ook al in staat om de auto goed en onafhankelijk door te lichten. En deze zijn nooit ver weg.


Mvg,

Jaap
Joined : 11-apr-2008
Berichten : 7
Other Topics
Geplaatst : 07-nov-2010 0:17:39
Quote Marnix:
Dat kan, maar een merkdealer is vaak ook al in staat om de auto goed en onafhankelijk door te lichten. En deze zijn nooit ver weg.


Mvg,

Helemaal waar Marnix, de merkdealer is absoluut "in staat" om een goed advies te geven en de auto goed door te lichten.

In de praktijk blijkt "onafhankelijk" vaak een probleem te zijn is mijn ervaring. Die merkdealer heeft namelijk buiten de keuring die uitgevoerd wordt een ander belang. Dat andere belang is een voorraad auto`s, waar zeer waarschijnlijk een vergelijkbare auto tussen staat die nog wel verkocht moet worden op de niet makkelijke markt van tweedehands auto's. Die auto kost geld zolang hij daar staat.
Een leuk voorbeeld wat ik mij herinner als de dag van gisteren was een aankoopkeuring die ik zelf uit moest voeren op een 3 jaar oude in nieuwstaat verkerende BMW 530. In tegenstelling tot normaal kwam ik bij de verkoper maar was er geen koper. Aangegeven werd op mijn formulier dat er contant zou worden afgerekend dus ik verwachte de potentiële koper als opdrachtgeverwat normaal altijd het geval is.

Wat was nu de reden: De eigenaar van de auto beklede hoge functies voor een internationaal opererend bedrijf en was een jaar ervoor uit Zwitserland met de auto naar Nederland gekomen. De auto was nieuw gekocht door hem en had minder dan 50.000km gelopen, onderhoud en historie volledig aanwezig en na te trekken bij de Zwitserse dealer. Auto was absoluut schadevrij en had absoluut geen schadeverleden waarop de auto uiterst zorgvuldig is geïnspecteerd.
De eigenaar stond op het punt de auto te verkopen omdat hij voor het bedrijf 2 jaar in Amerika ging werken en had een koper.......had een koper ja. Deze koper wilde i.v.m. de niet geringe waarde van de auto zekerheid en stelde voor de auto te laten controleren bij ....juist! De dealer.
De rest van het verhaal laat zich raden; de dealer maakte geen rapport op, maar kwam met de mededelingen dat de auto "wat fors was bereden", dat de kilometerstand zomaar meer kon zijn omdat de auto de eerste jaren niet NAP-ingevoerd was geweest en.....de auto had een flinke schade gehad konden zij zien!
Na de door mij uitgevoerde keuring en de bevindingen op papier over de staat van de auto die de eigenaar dus al wist heeft hij zijn advocaat opdracht gegeven de zaak in behandeling te nemen. Je raad het al, tot een zaak is het nooit gekomen, 2 briefjes van zijn advocaat waren voldoende. De dealer heeft wel 'geschikt' . De potentiële klant is overigens een vergelijkbare auto aangeboden door die bewuste dealer maar heeft daar door de hogere prijs vanaf gezien. Helaas een voorbeeld waar uit blijkt dat andere belangen voor kunnen gaan als er genoeg geld mee gemoeid is.

Gelukkig gaat het vaak goed, en is het advies wat de merkdealer uitbrengt bij een keuring daar eerlijk en oprecht. Helaas gaat het ook wel eens fout omdat er nu eenmaal meer valt te verdienen op de "eigen" auto die verkocht wordt dan aan de aankoopkeuring. Een mooie tussenweg is dan nog de auto de werkplaats in zien te krijgen voor de zo noodzakelijke reparaties en of onderhoud, iets wat we al jaren tegenkomen bij de verplichte APK keuring die hier nog wel eens voor wordt gebruikt.

Dat dealers soms net mensen lijken en dus vatbaar zijn voor geld is al vaker gebleken; ANWB onderzoeken naar beurten met rekeningen waar niet uitgevoerde zaken opstaan; gebruikte auto`s van eigen merk die bij de afleverbeurt waarbij de dealer zelf de kosten draagt ( na aftrek van de vaste afleverkosten die de klant in rekening worden gebracht ) opeens volgens andere normen worden klaargemaakt ( lees zaken niet vervangen worden die volgens specificaties van het merk wel vervangen behoren te worden ).

Kortom, naar mijn idee, is de enige juiste keuze voor een aankoopkeuring een partij die volledig onafhankelijk is. Een partij die niet repareert en geen auto`s verkoopt. Je houdt dan maar een paar partijen over, namelijk de ANWB, de TÜV, de Dekra en Auto-Kennis. Andere initiatieven maken gebruik van lokale garagebedrijven waar hetzelfde risico geldt als bij de merkdealer. Zelfs als de dan keurende garage geen vergelijkbare auto heeft staan is voor de garage met een beetje netwerk de gezochte auto zo gevonden.

Van de genoemde partijen is Auto-Kennis de goedkoopste en daarmee in verhouding een minder hoge drempel om toch een aankoopkeuring te laten uitvoeren ook als je een goedkopere ( lees tussen €1000 en € 3000 ) wilt kopen.