Misleiding door Opel Dealer met BOVAG garantie
Auteur Bericht
Joined : 23-aug-2011
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2011 10:31:59
Onderwerp : Misleiding door Opel Dealer met BOVAG garantie

3 maanden geleden bij een Opel Dealer uit Huizen een Opel bedrijfswagen uit 2006 gekocht van 5.500 ex BTW via mijn ZZP-bedrijf.
Geld overgemaakt, dag van aflevering gepland. Bleek op die dag de accu en dynamo kapot te zijn.
Voor 800 euro op mijn kosten kon dit gemaakt worden. Uiteindelijk 2e hands laten maken bij hun, voor 283,00
bijbetaling.

Beetje naar gevoel erover. Garantie erop voor 3 maanden op draaiende onderdelen van de moter uit naam van BOVAG.
Rij per dag 375 km (woon-werk verkeer). Nieuwe banden, nieuwe remmen, uitbalanceren, uitlijnen, nog maar een keer belanceren aan de auto WANT DIE HOBBEL BLIJF IK MAAR VOELEN......

Aan het eind van de garantie van 3 maanden de Opel Dealer gebeld. Volgende week gaan ze kijken of ze de oorzaak van de hobbel kunnen vinden en of die onder de garantie valt.

BOVAG vanochtend gebeld. Zij helpen je niet omdag de auto zakelijk is gekocht.

Dus afhankelijk van de Opel Dealer en dus hun garantie. Wat stelt dit dan voor? en als er een geschil gaat optreden?

Marja

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2011 20:12:20

Hallo Marja,


Het klinkt inderdaad een beetje vreemd. Bovaggarantie is 6 maanden volledige garantie, niet 3 maanden op draaiende delen. Natuurlijk mag de verkoper de garantieperiode aanpassen naar zijn goeddunken. Maar dit ligt wel heel ver van de oorspronkelijke Bovag standaardvoorwaarden af.


Wat ik ook raar vind is dat de Bovag niet wil helpen omdat de auto zakelijk is gekocht. Mag een zakelijk rijder geen kwaliteit verwachten? Ik zal de Bovag eens contacten en vragen wat dit voor moet voorstellen.


Ik houd u op de hoogte.

marja
Joined : 23-aug-2011
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 24-aug-2011 13:25:45

Hallo Marnix,

Bedankt voor je reactie. Mensen uit mijn omgeving reageren net zoals jij? Het zou toch discriminatie
zijn als de BOVAG alleen maar garanties afgeeft voor de particulieren markt.

Toch kreeg ik dat echt te horen toen ik belde naar het 0900 nummer van BOVAG.

Wat moet je dan denken van de autodealers die zo een BOVAG garantie afgeven aan hun klanten en je
kan van je recht dan geen gebruik maken? Wat stelt zo een papiertje dan voor?

Ik wacht met spanning op je reactie.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 30-aug-2011 22:04:03

Hallo Marja,


Ik heb antwoord gehad van de Bovag. Zij maken echt een strikte scheiding tussen particuliere en zakelijk klanten. Zodra een particulier een auto koopt valt deze onder de consumentenbescherming, terwijl een zakelijke klant hier wettelijk niet onder valt. Dit betekent dat het niet uit maakt of u zzp'ers, multi-national of autohandelaar bent, u valt niet onder de consumentenbescherming. Hierin volgt de Bovag de Nederlandse wet.
Deze Opel dealer heeft u dus niet misleid, hooguit nagelaten om u volledig te informeren betreffende de garantievoorwaarden


Ik moet wel zeggen dat het mij ook verbaasde, want je gaat er blindelings van uit dat een Bovag dealer u ook als zakelijke klant 6 maanden Bovaggarantie geeft en dat u ondersteuning krijgt van de Bovag tijdens geschillen. Dit is dus niet zo.


U heeft in ieder geval wel 3 maanden garantie gehad op basis van de Bovag voorwaarden. Omdat u al problemen gehad heeft met de auto raad ik u aan om de auto voor een garantie afloopkeuring naar bijvoorbeeld de ANWB of DEKRA te brengen. Deze kunnen precies zeggen waar de zwakke punten zitten, wellicht dat een en ander nog binnen de garantie valt.


Ik ga hier een artikel over schrijven, zodat collega zzp'ers en kleine ondernemers die een gebruikte auto willen anschaffen van te voren op de hoogte zijn. Bedankt voor de tip!
[Modified by: Marnix on augustus 30, 2011 10:05 PM]