Autokloon
Auteur Bericht
Joined : 11-mrt-2013
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 11-mrt-2013 19:58:20
Onderwerp : Autokloon

Zo'n 2 weken geleden heb ik een auto gekocht, die na circa 2u weer was gestolen. De auto had ik all-risk verzekerd.
Eind vorige week belde de politie mij met de mededeling dat de eigenaar van de auto (met hetzelfde kenteken) heeft gebeld, waarom de auto als gestolen geregistreerd staat. Er is waarschijnlijk sprake van een autokloon.
De kentekenbewijzen zijn identiek heeft de schade-expert mij verteld, maar mijn auto wordt als autokloon aangezien. Ik vind dat niet terecht, want het valt niet te bewijzen welke van de auto's de kloon is in deze. Of wel?

Daarnaast heb ik onderzoek gedaan; de RDW zou per 1 januari 2012 een extra maatregel hebben genomen tegen autoklonen, namelijk een extra controleletter op het kentekenbewijs. Bij overschrijving op het postkantoor zou het niet mogelijk moeten zijn om dezelfde of een andere controleletter in te voeren. Zie voor dit artikel de RDW en Bovag site. Nu is bekend dat beide kentekenbewijzen dezelfde controleletter hebben. Voor mij onbegrijpelijk hoe dit dan toch kan.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 11-mrt-2013 20:19:19
Onderwerp : Autokloon

Hallo Rick,


Dat klinkt heel vervelend, ik hoop dat je alles terug krijgt van de verzekering.


Wie uiteindelijk de echte auto heeft, daar kun je alleen achter komen als je de chassisnummers gaat bekijken op het voertuig. Verder kun je wellicht via het motornummer op het motorblok achterhalen of deze origineel van de auto is met het foute/juiste chassisnummer. De gekloonde auto zou dan zogenaamd niet het originele motorblok meer hebben. Maar dat is allemaal theorie.


Het is inderdaad merkwaardig dat de verkoper van deze auto beschikt over de juiste controleletter. Kennelijk is het systeem nog niet waterdicht. Je kunt alleen gissen hoe ze hieraan zijn gekomen. Misschien hebben ze het overschrijvingsbewijs van de andere eigenaar gezien? Lijkt me vergezocht. Of werken ze samen met deze eigenaar? Lijkt me ook sterk, deze staat namelijk gelijk in de belangstelling. Je kan nog bedenken dat ze de server van de RDW gehackt hebben.


Heb ik nog wel een vraag. Heb je deze auto gekocht bij iemand thuis? Want er wordt namelijk gewaarschuwd dat je geen deals moet doen op anonieme plaatsen, waardoor de verkoper later niet meer te achterhalen is.

Rick
Joined : 11-mrt-2013
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 13-mrt-2013 18:46:57
Onderwerp : Autokloon

Mogelijk is de verkoper een vorige eigenaar geweest, en zodoende bekend met het kentekenbewijs. Naast het motorblok kan misschien ook via de autosleutels te achterhalen zijn van welke auto die afkomstig zijn, maar ik weet niet of die informatie in die chip staat.

Marnix, ik heb de auto inderdaad particulier gekocht, en ben niet bij die persoon binnen geweest. De waarschuwing was bij mij niet bekend, en bij velen denk ik nog niet. Zelfs tegen de politie en de RDW moet ik het verhaal 3x uitleggen.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 13-mrt-2013 19:37:00
Onderwerp : Autokloon

Hallo Rick,


Of het chassisnummer in de chip van de sleutel staat weet ik niet. Ik heb een tijd terug al eens een artikel geschreven over het klonen van auto's, op basis van een televisieprogramma van de BBC. Hier werd vooral gewezen op het nakijken van de chassisnummers. Ik zou persoonlijk ook heel veel waarde hechten aan een adres, dat je niet op een anonieme plek de verkoper ontmoet.


Het nummer op het kentekenbewijs deel 2 (overschrijvingsbewijs) moet geloof ik bij iedere tenaamstelling wijzigen. Dus het kennen van het nummer op een vorige versie zal dan geen nut hebben.


Oja, nog een artikel over autoklonen, op basis van een uitzending van de Tros Opgelicht.
[Modified by: Marnix on maart 13, 2013 07:44 PM]