Auto 3,5 maand koppakking
Auteur Bericht
Joined : 17-dec-2014
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 17-dec-2014 14:55:42
Onderwerp : Auto 3,5 maand koppakking

Op 26 augustus heb ik een ford fiesta gekocht van 2000, km-stand 94.000 voor 1250 euro bij autoveld. Een voor mij een heel bedrag waarvoor ik hard moest schrapen. Dat wist de verkoper: als er iets is kom maar, dan regelen we wel wat. Op die grond durfde ik het aan. De startmotor was meteen kapot, die is inderdaad gerepareerd tegen kostprijs, 60 euro.
Dit weekend is de koppakking kapot gegaan, pechhulp en naar garage. De pechthulp schatte in dat er gebruik gemaakt zou worden van een coulance regeling.


Maandag belde ik de garage: er staat een zelfde ford fiesta werd me gezegd, die geven we je mee met eventueel een beetje bijbetalen. Heel netjes en ik was gerustgesteld.


Zojuist heb ik weer contact, verkoper heeft in de boeken gekeken en kwam nu met een heel andere oplossing. Voor 200 euro erbij krijg ik een oude peugeot 106 met deuk. Volgens hem delen we dan de schade. Toen ik zei dat ik verbaasd was na wat hij toezei afgelopen maandag, zei hij dat hij helemaal niets hoeft te doen. Het is meer dan drie maanden geleden, hij kan me ook met 75 euro voor de sloop naar huis sturen. De auto repareren wil hij delen (nieuw motorblok erin) 1400 dus 700 de man.


Ik weet voor de wet heeft hij gelijk. Maar is dit normaal? Het voelt zo niet eerlijk, ik heb een eerlijk bedrag voor deze auto betaald. De verkoper weet dat ik met m'n jonge kids van minimum leven (wat mij geen rechten geeft!!! maar wel extra argument voor een eerlijke oplossing).
Bij mijn getwijfel bij de verkoop in augustus zei de verkoper een paar keer als er iets was kon ik terugkomen en zouden we wat regelen. Nu klinkt het mij of hij op twee auto's winst maakt. En ik krijg er een lelijke oude auto met deuk voor terug, waar ik met grotere kans kosten aan ga hebben.


Eerlijk vind ik tenminste, dan delen we de schade. De winst die hij gemaakt heeft op de vorige auto delen we door twee, dat trekken we van een volgende auto af. Dit vind ik eigenlijk minimaal.


Het is zo een ander bericht dan zijn eerste reaktie.
Is dit normaal in autoland, mag ik in mijn geval niet op een coulanceregeling rekening zoals oa de pechhulp wel inschatte?


Hartelijk dank voor moeite,
Ellis


Ellis
Joined : 17-dec-2014
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 17-dec-2014 21:19:25

Ik lees me in hier en op site anwb: is dit niet een verborgen gebrek? Dan heb ik mogelijk wel rechten.
De anwb heeft het bij auto zonder garantie binnen zes maanden, hier over binnen enkele weken. Ben ik binnen de termijn?

[Modified by: Ellis on december 17, 2014 09:20 PM]

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 26-dec-2014 15:15:03

Hallo Ellis,


Het is altijd lastig met gebruikte producten, want het gaat erom wat men in redelijkheid mag verwachten én welke afspraken er gemaakt worden. Koop je een auto van 14 jaar oud, dan kun je verwachten dat er gebreken naar voren komen. De vraag is nu of de verkoper hier in alle redelijkheid vooraf van af heeft geweten. Veel mogelijke gebreken zijn door een professionele verkoper (garagist) vooraf beter te beoordelen, omdat deze hier de kennis en apparatuur voor heeft, zoals een brug om de auto van onderen te inspecteren.


Een kapotte koppakking kun je in principe aan zien komen, bijvoorbeeld via olieophopingen rond de koppakking aan de buitenkant van het motorblok en witte rook uit de uitlaat wat aangeeft dat er koelvloeistof de cilinders inloopt aan de binnenzijde van het blok. Om dit op te merken moet je weten wat je doet en hier heeft de gemiddelde koper geen verstand van. Na 3,5 maand is het de vraag of dit probleem al speelde tijdens de verkoop of dat het gedurende deze tijd echt tot ontwikkeling is gekomen. Altijd lastig.


De verkoper biedt nu een andere auto aan met een deuk. Als de deuk in een deur of voor-/achterscherm zit kun de deze wellicht via een autodemontagebedrijf goedkoop laten vervangen. Belangrijker is de staat van deze auto onderhuids. Laat hem vooraf aankoopkeuren door ANWB of merkdealer. Ga niet weer gokken en blind een auto aanschaffen. Zo'n keuring kost rond de 100 euro, maar dan heb je tenminste de kennis om een goede beslissing te nemen.


Succes!