Wat is de beste keuze?
Auteur Bericht
Joined : 22-aug-2005
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 22-aug-2005 16:33:18
Onderwerp : Wat is de beste keuze?

Hallo,

Ik heb op dit moment een Renault 19 RN uit 1994 met 190.000 op de teller.
Ik heb deze gekocht in februari 1994, maar er zijn nu verschillende mankementen.
1. het slot van de deur rechts voor is kapot
2. de motorkap roest van binnen uit.
3. ik trap zo nu en dan door de koppeling heen, dit is een teken dat de veren bij de koppeling niet helemaal goed meer zijn.
4. als ik een bocht om ga dan hoor je een tikkend geluid, dit zijn de h..?, onderdeel van de vooras. Een teken dat de vooras toch binnenkort eens vervangen moet worden.
Nog een opmerking hierbij is dat de auto geen stuurbekrachtiging heeft, wat ik jammer vind en dat de auto weer voor apk moet in februari.

Ik rijd er ongeveer 15.000-17.000 kilometer per jaar mee.
Het duurt nog 2 jaar voordat ik klaar ben met mijn studie en dus een baan heb. Dan kijk ik ofwel voor een duurdere auto ofwel een auto van de zaak.

Nu heb ik 2 opties: of alles laten repareren en nog een tijd door rijden of een vervangende auto. Voorlopig gaat mijn eigen voorkeur uit naar een vervangende auto, een die in ieder geval stuurbekrachtiging heeft.  Aangezien de benzine steeds duurder wordt heb ik mijn oog laten vallen op G3. Dit scheelt mij qua brandstof minimaal 700 euro (afhankelijk van de zuinigheid en het gewicht van de auto).

Mijn budget is maximaal 3000 euro en ik ga er vanuit dat ik hooguit nog een paar honderd euro voor mijn huidige auto terug krijg. Nu is mijn vraag, zou ik met een auto van max 3000 euro die rijdt op G3 (renault laguna bijvoorbeeld) nog wel 2 jaar kunnen rijden? Of kan ik toch beter voor een goedkopere benzine gaan? Ik vind het eigenlijk zonde om ook die 3000 aan een benzine auto te besteden terwijl ik weet dat ik met G3 toch 700 euro kan besparen per jaar.

Wat is nu de beste keuze??

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2005 10:39:23

Geld investeren in een auto die het financieel niet meer waard is wordt in verzekeringskringen als Total Loss gezien. Wat u voor uw auto terugkrijgt is hooguit de korting die op de nieuw te kopen auto toch al wordt vergeven.

Als ik u was zou ik eens een sommetje maken van alle kosten en baten die blijven rijden in de Ren.19 of verkoop van de Ren.19 u op gaan leveren.

- Dus hoeveel zal een renovatie kosten afzetten tegen de aankoopprijs van de nieuwe auto.
- De winst die u met een LPG G3 installatie hoopt te verkrijgen afzetten tegen de hogere onderhoudskosten van bijvoorbeeld een Laguna en LPG installatie.

Zorg er in ieder geval wel voor dat de auto die u gaat kopen in een goede conditie verkeerd. Verborgen gebreken doen u namelijk financieel de das om. Want wanneer u gebreken wilt repareren, dan kunt u beter in uw huidige auto blijven rijden Wink

Succes met de aankoop en de studie Cool

Oscar
Joined : 22-aug-2005
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2005 12:26:23

Het probleem met de renovatie van de Renault is dat ik vermoed dat er al meer dingen, zoals de koppelingsplaten ook vrij versleten zijn en binnen een jaar ook vervangen zullen worden.

Wat dat betreft was de aankoop van deze auto achteraf dus wel een met veel verborgen gebreken. Een beetje pech.
Dus ookal renoveer ik de auto nu, ik denk dat ik er niet veel langer dan een jaar mee kan rijden. Wat dat betreft denk ik dat het een betere keuze is om een wat nieuwere auto te kopen met minder kilometers. Dit kan ik op dit moment betalen en dan heb ik het voordeel dat ik stuurbekrachtiging kan krijgen.

Ik vind het moeilijk om een schatting te maken van de onderhoudskosten van een G3 installatie. Als de auto nog 2 jaar kan rijden, dan bespaar ik qua brandstof zo'n 1400 euro in die twee jaar. Om G3 duurder te maken dan benzine moet ik dus meer dan 1400 euro aan extra onderhoud hebben aan de G3 installatie. Heb ik pech, zal het inderdaad duurder zijn, heb ik geluk, is het dat niet..beetje koffiedik kijken, of niet?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2005 18:46:35

Een beetje wel natuurlijk, maar u heeft natuurlijk kort geleden al eens een auto gekocht en hebt nu dus al wat meer ervaring. Heeft u tijdens de aankoop van uw huidige auto de info van deze website gebruikt? Lees anders eens wat stukken door, zoals Versnellingsbak en Wielen en ophanging

Misschien dat u (terugdenkend aan de aankoop van uw huidige auto) aan de hand van de artikelen de signalen kan herkennen die nu als verborgen gebreken naar boven komen.

Oscar
Joined : 22-aug-2005
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 23-aug-2005 21:29:57

Helaas wist ik het bestaan van deze site toen nog niet, dus heb ik het zonder handleiding gedaan en vooral uitgegaan van adviezen van mijn vader en schoonvader.

Wat betreft de Wielen en ophanging, een maand of twee nadat ik de auto had gekocht zagen we een scheurtje in de achterband, maar die kan ik er zelf ook met een stoeprand in hebben gereden. In ieder geval wilden we daar eerst de reserveband maar even opzetten. Die bleek dus echt helemaal niets meer voor te stellen en dus hebben we maar meteen twee nieuwe achterbanden gehaald en de reserveband vervangen voor de oude, goede achterband.

Een tijdje later was 1 remblok volledig weggesleten en die hebben we dan ook vervangen. meteen de remschijven opnieuw laten bijslijpen enzo. Toen bleek echter een van de stofhoezen inderdaad kapot te zijn. Op dat moment hebben we de garage opgebeld, want in zo'n korte tijd na aankoop al deze mankementen was toch een beetje te veel van het goede. De garage heeft toen de hoes kosteloos vervangen, wat wel weer goede service was.

Bij deze aankoop zal ik zeker de checklist mee nemen!

Ik heb niet echt veel haast dus kan wel wachten op een mooie G3 voor mijn budget. Daar heb ik nog een vraag over. Hoe heilig is die 200.000 kilometer grens?  Ik ga er van uit dat ik zelf met de auto nog tussen de 30 en de 40 duizend ga rijden totdat ik klaar ben met de studie en dus een andere betere auto ga kopen.  Is dat nog te doen als een auto 210000 heeft gereden? Ik zal waarschijnlijk altijd rond de 170.000 zitten, maar toch vraag ik me af wat het risico is voor 200000 en dan nog 40.0000 willen rijden..

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-aug-2005 10:56:47

Hoe hoog de risico's precies zijn weet niemand. Dat de kans bij iedere 100.000km op reparatie en groot onderhoud groter wordt is duidelijk. Maar houdt ook in gedachte dat deze getallen vooral psychologische weerstanden bij mensen oproepen. Want wanneer een auto precies de 200.000km aantikt wil niet zeggen dat deze direct van ellende inelkaar zakt.

Deze weerstanden komen natuurlijk wel ergens vandaan en volgens mij ligt dat aan bepaald groot onderhoud dat na 100.000km gepleegd moet worden. Bijvoorbeeld, na deze stand komt er weer een grote beurt aan en dan zijn de schijven/blokken ook weer aan de beurt. Dit zijn redelijk hoge kosten, vooral wanneer de distributieriem ook vervangen moet worden. Op deze manier krijgt de eigenaar van de auto in 1 keer een hele hoge rekening. Dat deze nu weer een tijd door kan blijven rijden is dan even niet belangrijk, net als het feit dat autorijden gewoon duur is.

Dit alles herhaalt zich na 200.000km. De vraag is nu: "Hoe kan je ervoor zorgen dat er naast deze onderhoudskosten zich geen dure reparaties voordoen."
Dit is tijdens de aankoop van de auto af te vangen. Voordat u uw handtekening zet, zorg dat u weet dat de auto goed is onderhouden. Kijk de onderhoudsboekjes in en bel desnoods de dealer waar de auto in onderhoud is geweest en vraag om een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis van deze auto. In deze geschiedenis kunt u terugvinden welke onderdelen van de auto overmatig zijn vervangen en bijvoorbeeld duiden op "sportief"  Wink rijgedrag.
Zorg er ook voor dat de u de auto goed bekijkt met behulp van de checklist. Deze is natuurlijk alleeen goed te gebruiken wanneer u de aanverwante artikelen heeft gelezen. Dus zijn de stofhoezen nog heel en zoniet, dan is de kans groot dat de homokineet kapot is. Voor uw huidige auto is uit coulance de stofhoes vervangen, maar deze beschermt de homokineet tegen vuil en vocht. (De pleister is vervangen, maar de wond zit er nog steeds onder.) Dus dat is de reden dat u nu met een tikkende vooras rondrijdt. Ik zou hier in ieder geval eens door een garage naar laten kijken, want wanneer u hier te lang mee blijft rijden dat krijgt u ongelukken.

Tenslotte, op auto's onder de 4.500 euro wordt geen Bovaggarantie gegeven. Vraag echter wel aan de dealer of dat deze 3 maanden garantie wil geven op de draaiende mechanische delen, zoals de motor, versnellingsbak, aandrijving, wielophanging. Als deze achter zijn product staat moet dit geen probleem zijn.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-aug-2005 10:57:01

Hoe hoog de risico's precies zijn weet niemand. Dat de kans bij iedere 100.000km op reparatie en groot onderhoud groter wordt is duidelijk. Maar houdt ook in gedachte dat deze getallen vooral psychologische weerstanden bij mensen oproepen. Want wanneer een auto precies de 200.000km aantikt wil niet zeggen dat deze direct van ellende inelkaar zakt.

Deze weerstanden komen natuurlijk wel ergens vandaan en volgens mij ligt dat aan bepaald groot onderhoud dat na 100.000km gepleegd moet worden. Bijvoorbeeld, na deze stand komt er weer een grote beurt aan en dan zijn de schijven/blokken ook weer aan de beurt. Dit zijn redelijk hoge kosten, vooral wanneer de distributieriem ook vervangen moet worden. Op deze manier krijgt de eigenaar van de auto in 1 keer een hele hoge rekening. Dat deze nu weer een tijd door kan blijven rijden is dan even niet belangrijk, net als het feit dat autorijden gewoon duur is.

Dit alles herhaalt zich na 200.000km. De vraag is nu: "Hoe kan je ervoor zorgen dat er naast deze onderhoudskosten zich geen dure reparaties voordoen."
Dit is tijdens de aankoop van de auto af te vangen. Voordat u uw handtekening zet, zorg dat u weet dat de auto goed is onderhouden. Kijk de onderhoudsboekjes in en bel desnoods de dealer waar de auto in onderhoud is geweest en vraag om een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis van deze auto. In deze geschiedenis kunt u terugvinden welke onderdelen van de auto overmatig zijn vervangen en bijvoorbeeld duiden op "sportief"  Wink rijgedrag.
Zorg er ook voor dat de u de auto goed bekijkt met behulp van de checklist. Deze is natuurlijk alleeen goed te gebruiken wanneer u de aanverwante artikelen heeft gelezen. Dus zijn de stofhoezen nog heel en zoniet, dan is de kan groot dat de homokineet kapot is. Voor uw huidige auto is uit coulance de stofhoes vervangen, maar deze beschermt de homokineet tegen vuil en vocht. Dus dat is de reden dat u nu met een tikkende vooras rondrijdt. Ik zou hier in ieder geval eens door een garage naar laten kijken, want wanneer u hier te lang mee blijft rijden dat krijgt u ongelukken.

Tenslotte, op auto's onder de 4.500 euro wordt geen Bovaggarantie gegeven. Vraag echter wel aan de dealer of dat deze 3 maanden garantie wil geven op de draaiende mechanische delen, zoals de motor, versnellingsbak, aandrijving, wielophanging. Als deze achter zijn product staat moet dit geen probleem zijn.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-aug-2005 10:57:24

Hoe hoog de risico's precies zijn weet niemand. Dat de kans bij iedere 100.000km op reparatie en groot onderhoud groter wordt is duidelijk. Maar houdt ook in gedachte dat deze getallen vooral psychologische weerstanden bij mensen oproepen. Want wanneer een auto precies de 200.000km aantikt wil niet zeggen dat deze direct van ellende inelkaar zakt.

Deze weerstanden komen natuurlijk wel ergens vandaan en volgens mij ligt dat aan bepaald groot onderhoud dat na 100.000km gepleegd moet worden. Bijvoorbeeld, na deze stand komt er weer een grote beurt aan en dan zijn de schijven/blokken ook weer aan de beurt. Dit zijn redelijk hoge kosten, vooral wanneer de distributieriem ook vervangen moet worden. Op deze manier krijgt de eigenaar van de auto in 1 keer een hele hoge rekening. Dat deze nu weer een tijd door kan blijven rijden is dan even niet belangrijk, net als het feit dat autorijden gewoon duur is.

Dit alles herhaalt zich na 200.000km. De vraag is nu: "Hoe kan je ervoor zorgen dat er naast deze onderhoudskosten zich geen dure reparaties voordoen."
Dit is tijdens de aankoop van de auto af te vangen. Voordat u uw handtekening zet, zorg dat u weet dat de auto goed is onderhouden. Kijk de onderhoudsboekjes in en bel desnoods de dealer waar de auto in onderhoud is geweest en vraag om een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis van deze auto. In deze geschiedenis kunt u terugvinden welke onderdelen van de auto overmatig zijn vervangen, die bijvoorbeeld duiden op "sportief"  Wink rijgedrag.
Zorg er ook voor dat de u de auto goed bekijkt met behulp van de checklist. Deze is natuurlijk alleeen goed te gebruiken wanneer u de aanverwante artikelen heeft gelezen. Dus zijn de stofhoezen nog heel en zoniet, dan is de kans groot dat de homokineet kapot is. Voor uw huidige auto is uit coulance de stofhoes vervangen, maar deze beschermt de homokineet tegen vuil en vocht. (De pleister is vervangen, maar de wond zit er nog steeds onder.) Dus dat is de reden dat u nu met een tikkende vooras rondrijdt. Ik zou hier in ieder geval eens door een garage naar laten kijken, want wanneer u hier te lang mee blijft rijden dat krijgt u ongelukken.

Tenslotte, op auto's onder de 4.500 euro wordt geen Bovaggarantie gegeven. Vraag echter wel aan de dealer of dat deze 3 maanden garantie wil geven op de draaiende mechanische delen, zoals de motor, versnellingsbak, aandrijving, wielophanging. Als deze achter zijn product staat moet dit geen probleem zijn.

blijerijder
Joined : 04-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 26-aug-2005 17:43:04

Een auto tot 3000 euro en dat op g-3...succes met zoeken...ik ben zo eigenwijs te schrijven, dat het je niet gaat lukken.
Ik zou opteren voor een leuke Toyota Starlet of een Suzuki Swift...die zijn lekker goedkoop in gebruik.
Succes

Oscar
Joined : 22-aug-2005
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 26-aug-2005 21:45:54

Ik heb er al een aantal gezien, maar de meesten hebben meer dan 200.000 kilometer gereden of waren al verkocht. Volgens mij zijn zowel de starlet als de swift vrij klein en daar ik bijna 2 meter lang ben wil ik graag iets groter. Kan altijd een renault laguna op benzine nemen of zoiets, maar ik heb geen haast. Ben er van overtuigd dat er wel wat langs zal komen binnen een maand.

We zullen zien  Wink

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 27-aug-2005 10:16:13

Ik moet de Blijerijder wel gelijk geven op het gebied dat een goede Laguna op LPG voor deze prijs moeilijk te vinden is. De beste kans om zo'n auto te vinden is via de particuliere markt, bijvoorbeeld via marktplaats.nl of de krant.

Oja, een kennis van mij is ook bijna 2 meter en hij rijdt met volle tevredenheid een Fiat Punto.

Succes.