marge of btw
Auteur Bericht
Joined : 12-feb-2003
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 12-feb-2003 10:42:35
Onderwerp : marge of btw

Bij het zoeken van occasions op het web, zie je achter een prijs vak staan (marge)
Wat bedoelt men hiermee en wat zijn de gevolgen voor de werkelijke te betalen prijs als je als particulier zo'n auto wilt kopen

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 12-feb-2003 21:29:14
Onderwerp : Re: marge of btw

Wanneer een paticulier een auto koopt heeft het marge/BTW systeem geen invloed.
Het marge/BTW systeem is van toepassing op het moment dat de auto zakelijk wordt gekocht. Dus
op het moment dat de auto op naam van een bedrijf wordt gezet. Koopt een bedrijf een particulier gereden
occasion (marge auto) dan is het niet mogelijk de BTW terug te vorderen. Koopt een bedrijf een zakelijk gereden
occasion (BTW auto) dan kan de BTW wel terug gevorderd worden.
Of een auto een marge of BTW auto is wordt dus bepaald door de vorige eigenaar.

Kortom, het heeft geen invloed op de prijs en je hoeft er als particulier geen rekening mee te houden.

Mark
Joined : 12-feb-2003
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 18-feb-2003 10:44:36
Onderwerp : Re: marge of btw

dank je wel voor de duidelijke uitleg.

Broekie
Joined : 28-jan-2004
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 28-jan-2004 16:59:42
Onderwerp : Re: marge of btw

Hallo,
ik ben ook op zoek naar een occassion, in de prijsklasse van 9.000 - 13.000,
maar ik vraag me nu af wat de voordelen van een BTW auto t.o.v. een marge auto zijn.
Ik kan hem nl. zakelijk of prive zetten, maar heb gehoord dat er ook verschillende nadelen aan een BTW auto zitten. En omdat ik niet zo heel veel zakelijk rijd dacht ik dat het financieel minder aantrekkelijk zou zijn om een BTW auto aan te schaffen. Klopt dit?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 28-jan-2004 22:33:54
Onderwerp : Re: marge of btw

Het enige voordeel is:
Koopt u zakelijk een BTW-auto dan kunt u de BTW terugvorderen

Op de site van de belastingdienst staat ook veel nuttige informatie. Bijvoorbeeld, wanneer u zakelijk een auto rijdt dan moet u minimaal 22% van de waarde van de auto bij uw inkomen optellen. Ik durf alleen niet te zeggen of dit de aanschafwaarde/nieuwwaarde of dagwaarde is. Alleen op het moment dat u minder dan 500 km per jaar prive rijdt dan hoeft u niets bij te tellen, maar dit is bij u niet het geval. Ik heb deze informatie uit het volgende stukje:

belastingdienst.nl

Conclusie:
-  Koopt u zakelijk een BTW-auto, dan kunt u de BTW terugvorderen, betaald u 22% bijtelling en kunt u de zakelijke kilometers aftrekken van de belasting.
-  Koopt u prive een auto, dan kunt u de BTW niet terugvorderen, heeft u geen bijtelling en kunt u zakelijke kilometers declareren op de zaak. Deze vergoeding is +/- 18 cent.

U heeft het nog over verscheidene voor en nadelen. Wat heeft u hier over gehoord?

kanters
Joined : 02-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 12-jan-2005 23:47:04
Onderwerp : Re: marge of btw

Handige site,
bedankt voor de uitleg.
groeten,
Eugéne Kanters

Rossel
Joined : 06-nov-2006
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 06-nov-2006 18:38:59
Onderwerp : marge of btw

Ik ben bij een garage geweest die mij eerst vertelde dat de betreffende auto waar ik interesse in had geen btw auto was. Toen ik zei dat ik op zoek was naar een btw auto werd de auto ineens een btw auto. Hoe kan ik nagaan of hij de waarheid spreekt?
Mocht ik een factuur krijgen met BTW en achteraf blijkt dat het geen btw auto is kan ik dan naar dat geld fluiten??
Wie is de verantwoordelijke??

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 06-nov-2006 18:52:35
Onderwerp : marge of btw

Haha, dat ging wel heel gemakkelijk...

Wanneer u de auto koopt, laat dan heel duidelijk vastleggen op het koopcontract dat het een BTW auto betreft.

Ik weet niet of en waar u kunt zien of de auto onder de BTW regeling valt. Dat is afhankelijk van de vorige eigenaar, is de auto op naam van een bedrijf gekocht of particulier.

Dus vraag in ieder geval wie de vorige eigenaar was en laat heel duidelijk vastleggen dat u een BTW auto koopt. Dus mocht er iets niet in orde zijn, dat u de auto weer terug kunt brengen.