verrasing bij autokeuring
Auteur Bericht
Joined : 14-feb-2007
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 14-feb-2007 11:51:52
Onderwerp : verrasing bij autokeuring

Hallo,
Wie kan mij advies geven in het volgende: In maart 2006 heb ik een Ford Mondeo Wagon uit 2002 gekocht bij een dealer. Helaas toen geen aankoopkeuring laten verrichten door de ANWB.
Eergisteren wel een totaalkeuring door het ANWB keuringsstation laten verrichten. Nu bljkt dat de auto in 2004 2 plaatschades heeft gehad. Schades zijn links voor en rechtsachter geweest.
Met de carrosserie is niets aan de hand.Schades zijn door een Ford dealer gerepareerd.
Ik heb de auto nu een jaar en rijdt uitstekend. Van de schades nooit iets gemerkt. Ik ben met de auto nooit naar de dealer waar ik hem gekocht heb teruggeweest omdat ik tot op heden nooit problemen heb gehad.
Bij aankoop van de auto heb ik bewust gevraagd of hij schade heeft gehad. De verkoper zei toen dat de auto geen schade heeft gehad.
Ik hoor deze week nog van de dealer wat voor schades het zijn geweest.
Moet en kan ik hier nu nog iets mee? Is hier sprake van dwaling?
Als ik had geweten dat de auto schade heeft gehad had ik hem waarschijnlijk niet gekocht.
Kan ik de koopovereenkomst nog laten ontbinden?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-feb-2007 12:41:06

Tja, hett is alweer bijna een jaar geleden dat de auto is gekocht en de uitspraak van de verkoper staat zeker niet op papier?


Je moet jezelf ook niet gek maken. OK de auto heeft schade gehad, maar het was alleen plaatschade en als dat netjes is gerepareerd dan zou ik mij geen zorgen maken. Schade is alleen erg als deze slecht is gerepareerd of niet echt te repareren is (krom chassis)of alleen is verbloemd (motorschade).


Kennelijk is de schade aan de Mondeo goed gerepareerd aangezien er een professional voor nodig was om dit te constateren en een verkoper is ook geen schade expert... dus de kans is groot dat de verkoper niets wist van de plaatschade en de auto dus ook als schadevrij weer inruilt.

simmons
Joined : 14-feb-2007
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 14-feb-2007 13:14:30

Marnix,
bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk. Ik moet mezelf niet gek maken.
Uitspraak verkoper staat inderdaad niet op papier.
Vanmiddag hoor ik meer van de dealer. Hij gaat na wat er exact aan de auto is gerepareerd.
Mogelijk valt het dus mee.
Ik laat nog even weten wat de dealer mij heeft verteld.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-feb-2007 18:54:06

Ik ben benieuwd...

simmons
Joined : 14-feb-2007
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 18-feb-2007 23:07:40

Hallo, daar ben ik weer. Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht, vertelde mij dat het zou gaan om een terugroepactie van Ford ivm corrossie schade. Ik heb van de ANWB een overzicht ontvangen waaruit blijkt wanneer en bij welk autobedrijf schades zijn getaxeerd. Ik ben bij het bedrijf langs geweest waar ze de schades hebben getaxeerd. In ieder geval is mij duidelijk geworden dat die 2 schades niets te maken hebben met een terugroepactie van Ford.
Nou ja, ik kan het nog wel verder gaan uitspitten, maar ik kan er verder toch niet zo veel meer mee. Daarnaast is er van schades in het verleden aan het plaatwerk niets te zien en rij ik al een jaar zonder problemen.
Ik heb er in ieder geval wel van geleerd dat ik bij een volgende koop van een occasion zeker een aankoopkeuring door de ANWB laat uitvoeren en anders maar een nieuwe auto kopen.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 19-feb-2007 10:23:32

Ja, daar zijn ze voor die aankoopkeuringen.


Maar hier moet je inderdaad niet nog meer tijd in gaan steken, dat kost je meer tijd dan dat het waard is. En de komende auto laten keuren voor aankoop is voor het gevoel natuurlijk heel belangrijk. Maar houd de artikelen op OccasionAdvies.nl goed in je achterhoofd tijdens het uitzoeken van de auto, zodat je niet drie auto's hoeft te laten keuren voordat je een goede te pakken hebt. Want de kosten zijn in de meeste gevallen voor eigen rekening.