Volswagen Lupo
Auteur Bericht
Joined : 07-mrt-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2007 15:51:25
Onderwerp : Volswagen Lupo

Natuurlijk is er wel eens eerder over gesproken, maar momenteel ben ik op zoek naar een occasion.
Mijn oog viel op een volkswagen Lupo 1.0 (50pk) uit 1999 met 94000km op de teller. Naar mijn idee is de vraagprijs van de garage redelijk (4000 Euro).

Echter, hoe zit het met het verbuik van de lupo. Regelmatig zal ik ritten maken van meer dan 200km en vraag mij af wat het verbruik dan zal zijn. De fabrieksopgave van Volkswagen is erg positief, alleen vraag ik mij af of de Lupo zuiniger kan rijden dan 1op15.

Wie heeft hier ervaring met de lupo en hoe is het verbruik van de auto?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2007 17:39:21
Onderwerp : Volswagen Lupo

Op veel zuiniger dan de fabrieksopgave moet je niet rekenen... de vraag is echter waar denk je tegenwoordig nog zuinig te kunnen rijden?
Het is het al moeilijk genoeg om normaal door te kunnen rijden, dus verwacht niet het zuinigheidsrecord te breken Smile


Koop je bij een Bovagbedrijf? Deze auto is minder 4.500 euro, dus dit bedrijf denkt waarschijnlijk dat er geen Bovaggarantie gegeven hoeft te worden. Maar... óók op auto's die meer dan 35% van de nieuwprijs kosten zit Bovaggarantie. Een Lupo kan in deze categorie vallen. Dan mag deze auto echter niet meer dan 4000/35 = 114,29 maal 100% = 11.400 euro nieuw gekost hebben. Is het een basis Lupo dan is de kans groot dat er gewoon 6 maanden Bovag garantie op moet! Mits je bij een Bovag bedrijf koopt natuurlijk.


Wil je echt zuinig rijden en maak je redelijk wat kilometers, zo'n 10.000/15.000km minimaal dan kan bijvoorbeeld een Lupo 3L uitkomst bieden. Deze moet 1 op 30 kunnen halen en beschikt volgens mij over het "Stop&Go" systeem. Dit houdt in dat de motor automatisch afslaat op het moment dat de auto stilstaat en weer aanslaat bij wegrijden.


Succes met de aankoop!

Aldert
Joined : 07-mrt-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2007 18:26:16
Onderwerp : Volswagen Lupo

Dank je voor je antwoord. Ik denk ook niet het zuinigheidsrecord te kunnen breken....echter op de carbase van autoweek staat echter dat de lupo bijna 1op20 kan rijden. Als ik naar reviews kijk, valt dit meestal nogal tegen

PRESTATIES
topsnelheid 152 km/h
acceleratie 0-100 km/h 17,7 s
verbruik binnen beb. kom 7,4 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,6 l/100km
verbruik gecombineerd 5,6 l/100km
CO2 uitstoot 134 g/km

bron: autoweek.nl/carbase

Daarnaast is het autobedrijf geen bovag lid. In hoeverre is dit nadelig?

Zojuist zag ik ook nog een citroen saxo te koop staan uit 1999, 1.4 en 125 000km. Prijs 3200 Euro. Wel een bovag lid. Zou dit een goed alternatief zijn? en als je een keuze zou moeten maken op basis van kwaliteit, welke van de twee is dan beter? Alvast bedankt voor je antwoord.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2007 20:30:32
Onderwerp : Volswagen Lupo

Oei.. 125.000km. let dan wel héél goed op het onderhoud van de distributieriem. Is deze al vervangen of moet dat nog.


Wat betreft de kwaliteit. Een Saxo is in principe een goede auto. Vraag je echter aan een VW rijder wat deze van een Citroën vindt in vergelijk met een Lupo dan zal er niets deugen, maar een Citroën rijder zal de VW saai en hard geveerd vinden. In werkelijkheid zijn het (mits goed onderhouden) beide goede autootjes. Ik zou vooral heel goed naar slijtage kijken van de versnellingsbak en wielophanging, is deze in orde dan zijn banden en remschijven/blokken ook interessant om te controleren. Dit alles kan namelijk een hoop onderhoudskosten besparen.


Tenslotte ziet het er naar uit dat er geen (Bovag)garanties zullen worden gegeven. Zorg er echter wel voor dat je een paar maanden garantie op het motorblok, versnellingsbak en aandrijving/wielophanging krijgt. Mochten er verborgen gebreken zijn dan worden deze juridisch wel gedekt, maar een garantie van de dealer maakt het hele proces een stuk soepeler wanneer er gebreken zijn.


Oja, een nieuwe APK is natuurlijk aan te raden en maak eerst een goede proefrit. En onthoudt: Je hoeft niet direct te beslissen, er zijn genoeg van deze soort auto's te koop!


Succes!

Aldert
Joined : 07-mrt-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2007 20:41:56
Onderwerp : Volswagen Lupo

Bedankt alweer voor je antwoord.

Ik zal beide auto's dit weekend testen...hopelijk heb ik dan een beter beeld :-))

Aldert
Joined : 07-mrt-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 11-mrt-2007 14:36:36
Onderwerp : Volswagen Lupo

Na nog een keer in de Lupo gereden te hebben, besloten wij nog eens een andere auto van een dichtbij gelegen garage te testen.

Gereden in een fiat punto uit dec 2000 (5deurs). Volgens de garagehouder ging het om een 1.2 ELX 16v, allemaal mooi en ik moet zeggen de auto rijd fijn. Wij hebben dan ook besloten om deze auto te kopen, echter nu wilde ik de verzekering gaan regelen en uit de gegevens van de RDW blijkt dat het niet om een punto 1.2 elx 16v gaat, maar een 1.2 ELX. Dit is toch een verschil, graag zou ik willen weten wat ik hiertegen kan doen, aangezien de garage geadverteerd heeft met een andere auto....sta ik hier in mijn recht en zou ik evt de koop nog af kunnen blazen?? Alvast bedankt voor het advies.

Nog even ter info, ik heb een aanbetaling van 250 Euro gedaan, de rest wilde ik bij aflevering betaling. Heeft iemand hier ervaring mee?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 11-mrt-2007 15:17:42
Onderwerp : Volswagen Lupo

Dat is wel apart, ja.. echter, voordat u boos in de pen/telefoon klimt eerst heel goed uitzoeken waar de fout zit, bij het RDW of bij de dealer. Dus bel de dealer eens op en vertel rustig wat u heeft geconstateerd en vraag of de dealer kan bevestigen dat de auto inderdaad geen 16 kleppen heeft, maar 8.
Is dit het geval dan kunt u aankaarten dat een 16V uitvoering 1400 euro duurder is dan een 8 kleppen uitvoering (zie AutoWeek/carbase


Kijk, ik neem aan dat u het verder een goede auto vindt... dus ik zou het niet op de spits drijven. Maar vraag wel wat de dealer hieraan denkt te gaan doen, als er een paar honderd euro extra korting wordt gegeven is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Tenslotte, de aanbetaling. Ik zou persoonlijk nooit aanbetalen, als de dealer een auto wil verkopen dan moet hij net zoveel vertrouwen hebben in de klant als anderom. Dus ik zou hooguit een tientje overleggen om te bewijzen dat ik geen grappenmaker ben, maar 250 euro... nee, dat zou ik niet doen. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die maar wat graag een auto willen verkopen zonder aanbetaling.


Ik hoop dat alles nog goed afloopt, zodat u met veel plezier van uw nieuwe auto gebruik kunt maken.
[Modified by: Marnix on maart 13, 2007 10:42 AM]

Aldert
Joined : 07-mrt-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 12-mrt-2007 21:30:59
Onderwerp : Volswagen Lupo

Vandaag heb ik contact gehad met de dealer....De autodealer vertelde mij dat hij aan de prijs niks meer kon veranderen en dat de auto al goed geprijsd was..

1.2 ELX 5d. uit dec 2000, prijs E 4750,-

Echter tijdens het gesprek waarin ik om korting vroeg, vertelde de dealer mij dat de distributieriem ook nog vervangen diende te worden en hij deze kosten dan wel wilde delen. Hij vroeg om een bijdrage van 150 Euro. Tijdens de prijs onderhandelingen stond mij bij dat hij zei de distributieriem te vervangen en nu komt hij daar op terug en zegt dat hij dat nooit gezegd heeft. Helaas ben ik ter goeder trouw geweest en heb dit niet op papier laten zetten bij de overeenkomst.

Wat nu te doen? Ofwel 150 Euro betalen en een nieuwe distributieriem + spanrollen of de koop annuleren en dan ben ik het aanbetaalde voorschot van 250 Euro kwijt. Kun je mij nogmaals van advies voorzien?

Wel wil ik nog kwijt dat de auto er goed uitziet en ook daadwerkelijk goed rijdt. Echter het handelen van de dealer heeft het vertrouwen in hem voor een groot deel ontnomen, helaas.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 13-mrt-2007 9:32:22
Onderwerp : Volswagen Lupo

Och, gaat hij nu moeilijk doen? Klopt het trouwens, dat de auto geen 16 klepper is? Als dit wel op het contract staat dan kan de dealer u niet de afgesproken auto leveren.


Onthoudt u ook dat de consument goed beschermd wordt in Nederland. Dus ik zou de dealer voorstellen dat de prijs gelijk blijft en de distributieriem vervangen wordt. Zoniet, dan wordt de koop ontbonden en krijgt u uw voorschot terug. (Dit zal wel de laatste keer zijn dat u een voorschot geeft Smile )


Ik ben geen jurist, maar u heeft zeker rechten en het belangrijkste is dat u zich niet laat overbluffen.


Sterkte!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 13-mrt-2007 10:44:49
Onderwerp : Volswagen Lupo

Is het trouwens een Bovag dealer? Zoja, dan kunt u bij de Bovag nog advies vragen!