1e auto
Auteur Bericht
Joined : 07-aug-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 07-aug-2007 14:14:43
Onderwerp : 1e auto

Tijdens het zoeken naar wat informatie over waar je op moet letten bij occasions kwam ik deze site tegen... Handig! Binnenkort wil ik mijn eerste auto gaan kopen. Maar ik weet niet zo goed voor welke ik moet gaan, kan iemand hier mij een tip geven??
Ik ga de auto gebruiken om naar mijn toekomstige werkgever te rijden.. dat is ongeveer op 29 km afstand of 40 min. rijden. Een beetje comfort is dus wel lekker, maar het hoeft geen grote auto te zijn. Mijn budget gaat tot ongeveer 2.000 E.
Zelf heb ik wat lopen zoeken en zat te denken aan een Peugotje 106 of zo iets.. Is dit een verstandige keus of kan ik beter voor een andere auto gaan?

Gr.

Rudolf

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 07-aug-2007 19:08:22
Onderwerp : 1e auto

Hallo,


Een Peugeot 106 is zeker geen verkeerde auto, maar wat altijd opletten geblazen is bij auto's in de lage prijsklasse is het onderhoud. Met een beetje pech koop je voor 2000 euro een auto waar je naderhand voor 600 tot 1000 euro aan moet laten opknappen... remmen, schokbrekers, aandrijfassen, etc.


Neem daarom goed alle artikelen door in het OccasionAdvies Handboek , zodat je een beetje voorbereid kan gaan shoppen. Want op deze klasse auto's wordt echt het minimale aan garantie gegeven, probeer daarom zo min mogelijk aan het toeval over te laten.


De vraag die je nu stelt is trouwens al een aantal keer in soort gelijke vorm in dit forum langsgekomen. Misschien is het interessant voor je om deze topics eens op te zoeken en door te nemen.


Succes! en laat even weten of je wat gevonden hebt.

Rudolf van Ee
Joined : 07-aug-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 08-aug-2007 9:56:34
Onderwerp : 1e auto

bedankt voor je reactie... ik zal het forum ff verder lezen en dat handboek is erg handig!
Als ik een auto heb gevonden zal ik het hier laten weten.

Rudolf van Ee
Joined : 07-aug-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 08-aug-2007 12:41:45
Onderwerp : 1e auto

Ik heb vandaag nog even verder zitten zoeken achter de pc en kwam de volgende occasion tegen:
http://www.autoscout.nl/Details.aspx?id=bub2mpcxczht

Dit is wel ongeveer de auto die ik zoek... het nadeel is de hoge kilometerstand, een auto is natuurlijk een keer op...
Ook weet ik niet of Fiat erg betrouwbare auto's levert of niet. Maar als hij nog ff meekan wil ik in deze auto wel een proefritje gaan maken.

Zou jij daar wat over kunnen zeggen?

edit:
Nog een intressante occasion, ik vind deze Toyota Yaris opvallend voordelig voor een auto uit 2003 zal dat een foutje zijn?
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=4496136&sprid=72694108&cache=no
[Modified by: Rudolf van Ee on augustus 08, 2007 04:38 PM]

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 11-aug-2007 18:11:48
Onderwerp : 1e auto

Hallo, sorry dat ik wat later reageer... weinig tijd gehad de laatste paar dagen.


Er zit wel een groot prijsverschil tussen deze twee auto's. Ik vind zelf de Fiat Bravo en Brava niet zo lekker rijden, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wel moet je er rekening mee houden dat een Fiat vaker een nieuwe distributieriem nodig heeft dan de gemiddelde auto.


Zo'n Toyota Yaris heeft natuurlijk zijn naam qua betrouwbaarheid mee en ik moet zeggen dat deze niet superscherp geprijsd is. Maar zeker wel een goede koop!


Wanneer je de auto langere tijd nodig hebt en afschrijft over minimaal 4 jaar dan is de Yaris denk ik uiteindelijk niet veel duurder dan de Bravo. Wil je hooguit een jaartje rijden en weet je niet hoelang je de auto nodig hebt dan is een goedkope auto weer interessant. Maar houdt er rekening mee dat de Bravo zeer waarschijnlijk meer onderhoud nodig heeft voor het einde van het jaar dan de Yaris.


Oja, de Toyota is voorzien van extra garantie: Toyota 1st Class occasion garantie

Dit is zeker een onderdeel van de aankoop om mee te nemen in je beslissing!

Rudolf van Ee
Joined : 07-aug-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 13-aug-2007 15:22:00
Onderwerp : 1e auto

Bedankt voor je reactie... ik ben echter niet voor die auto's gegaan. Een dag later kwam mijn broertje thuis met het verhaal dat een collega van hem een fiesta uit '96 te koop heeft. De auto is dit jaar voorzien van nieuwe voorbanden en uitlaat. De auto heeft 160.000 km gelopen.

De auto heeft wat schade, een roestplek bij de wielkast en een flinke (niet uitstekende) scheur in de voorbeumper.

Ik denk dat dit een prima autotje is om mee te beginnen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid toch nog wel is een deukje rijdt...

Zijn vraagprijs was eerst 1200 maar na wat onderhandelen is ie voor 900E voor mij. Is dit een goede deal??

(Volgens mij wel al vergelijk ik de prijzen met marktplaats en sites zoals autoscout, maar zie het toch graag bevestigd)

Edit: Nog een vraagje volgens mijn broertje zat in deze auto geen distrubitieriem maar een ketting ik lees net dat ook wel handig is omdat die minder snel vervangen hoeven worden.
De auto heeft nog apk tot eind januari


[Modified by: Rudolf van Ee on augustus 13, 2007 03:26 PM]

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 13-aug-2007 16:22:06
Onderwerp : 1e auto

Tja, voor 900 euro kun je eigenlijk geen miskoop doen... let er wel op dat de kapotte plekken in de toekomst mogelijk tot APK afkeur kunnen leiden. Er mogen namelijk geen scherpe randen aan de carrosserie van auto zitten. Wat betreft de roest, check de dorpels (ook onder de auto) heel goed. Zijn deze flink verrot dan zou ik 'em laten staan, dit is namelijk ook APK afkeur en deze auto is het dan niet waard om stukken in de dorpel te lassen.


Lees bij dit type auto's ook goed de stukken Motorblok en Wielen en ophanging door.


De ketting is inderdaad een kostenbesparend onderdeel, hoewel ik weel even contact zou opnemen met Ford om te weten te komen na hoeveel jaar/km een ketting vervangen moet worden.
[Modified by: Marnix on augustus 13, 2007 04:24 PM]

Rudolf van Ee
Joined : 07-aug-2007
Berichten : 5
Other Topics
Geplaatst : 13-aug-2007 17:18:07
Onderwerp : 1e auto

De dorpels van de auto zien er goed uit. De motor en wielophanging ook. Enige minpuntjes zijn dat de bekleding van de achterbank loszit, de al eerder genoemde schade en het contactslot werkt niet helemaal lekker. Weet je of die makkelijk te vervangen zijn??

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 13-aug-2007 17:54:50
Onderwerp : 1e auto

Hmm, misschien het contact even smeren en een paar stoelhoezen aanschaffen. Meer zou ik er niet aan doen.