Wat is nu een hoge Kilometerstand??
Auteur Bericht
Joined : 02-sep-2007
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 02-sep-2007 10:36:31
Onderwerp : Wat is nu een hoge Kilometerstand??

hallo

Ik vraag mij af wat nu een hoge kilometerstand is voor een auto, natuurlijk verschilt dat lijkt mij per kwaliteit auto en motor
maar als bijv. een kleine Hyundai Getz uit 2002 met 100.000km
Is dat nu veel of weining

mvg
Serge

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 02-sep-2007 20:43:03

Hallo Serge,


Ik neem aan dat de genoemde Getz een benzineauto is. Dan is de kilometerstand verdeeld over 5 tot 6 jaar heel behoorlijk, maar zeker niet te hoog om de auto af te wijzen.


Weet je wat het is met kilometerstanden en bouwjaren. Het geeft de koper een hint om extra oplettend te zijn op onderhoud dat eraan zit te komen. Zo wordt er bij de meeste auto's met een kilometerstand rond de 100.000km de distributieriem vervangen. Dit is een kostbare aangelegenheid wat onderhoudskosten betreft.


Heb je interesse in deze auto dan is het van belang dat je het onderhoudsboekje eens goed doorneemt en voor jezelf optelt welke onderhoudskosten nog bij de aanschafwaarde moeten worden gerekend. Koop je de auto bij een particulier dan zal je deze kosten voor eigen rekening moeten nemen, koop je bij een dealer dan kun je deze laten verwerken in de afleverbeurt als onderdeel van de prijsonderhandeling.


Om de echt hoge onderhoudskosten te vermijden worden benzineauto's met standen richting de 200.000km bijna niet meer verhandeld in Nederland. Dit wil niet zeggen dat de auto direct slecht is, wanneer deze goed is onderhouden is 300 tot 400 duizend kilometer geen probleem. De kosten gaan zich echter opstapelen: schokbrekers, 2de of 3de distributieriem komt eraan, misschien is de versnellingsbak aan revisie toe of de airco-unit gaat kapot... dit zijn allemaal puntjes die een auto met hoge kilometerstand (intensief gebruik) minder interessant maken.


Zo, ik hoop dat je wat aan de info hebt... succes met de zoektocht!