NAP weblabel bij particuliere verkoper op marktplaats
Auteur Bericht
Joined : 16-apr-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 16-apr-2009 0:56:25
Onderwerp : NAP weblabel bij particuliere verkoper op marktplaats

Misschien een domme vraag, maar (want?) ik kom het nergens tegen:
Hoe kan een auto aangeboden door een particulier op Marktplaats nu het NAP weblabel hebben? Ik zie dat steeds vaker.

Maar op de site van de Nationale Auto Pas staat toch echt:
"Alleen autobedrijven die zijn aangesloten bij de Nationale Auto Pas kunnen een occasion aanbieden met het NAP weblabel."

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 16-apr-2009 8:30:38

Ik zie wat je bedoelt...


Quote:
Het NAP weblabel is gekoppeld aan het kenteken van een auto. Alleen autobedrijven die zijn aangesloten bij de Nationale Auto Pas kunnen een occasion aanbieden met het NAP weblabel.


Er is echter ook de mogelijkheid om particulier een NAP uitdraai te krijgen als particulier of niet aangesloten autobedrijf.

NAP Check


Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze particulieren in werkelijkheid een bedrijfje hebben. Ze gebruiken de term particulier om zodoende niet garantieplichtig te zijn.

mindless
Joined : 16-apr-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 16-apr-2009 20:28:19

Aan dat laatste zat ik ook te denken. (de NAP uitdraai zal neem ik aan geen NAP weblabel opleveren).

Tenzij het zo is dat, als aan je kenteken een NAP gekoppeld is (niet te oude auto) en je zet 'm te koop via marktplaats, deze gegevens automatisch worden opgehaald en - bij groen licht - aan je advertentie toegevoegd... (maar dan zou de info op de autopas site weer niet kloppen).

Heeft iemand hier ervaring mee? (bijv. recent een vrij nieuwe auto te koop gezet via marktplaats).

mindless
Joined : 16-apr-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 16-apr-2009 22:40:36

of toch:

"Het gegeven dat Marktplaats de OccasionCheck inclusief de zogenaamde NAP Check van Nationale Auto Pas – waarmee de juistheid van de kilometerstand wordt gecontroleerd – volledig gratis aanbiedt voor haar bezoekers, is uniek in Nederland."

http://www.experian.nl/persberichten/PB%20Lancering%20OccasionCheck%20okt%202008.pdf

jan
Joined : 19-jul-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 19-jul-2009 12:20:49
Quote mindless:
Misschien een domme vraag, maar (want?) ik kom het nergens tegen:
Hoe kan een auto aangeboden door een particulier op Marktplaats nu het NAP weblabel hebben? Ik zie dat steeds vaker.

Maar op de site van de Nationale Auto Pas staat toch echt:
"Alleen autobedrijven die zijn aangesloten bij de Nationale Auto Pas kunnen een occasion aanbieden met het NAP weblabel."

hallo

dit gebeurt heel vaak automatisch.

heb laats een auto op marktplaats gezet en toen ik de adv bekeek zagik
ook het teken van nap bij de advertentie staan.
denk hoe kan dat nou.
mijn auto komt alleen bij de apk boer
dus let op met de nap
niet zonder meer aanne,en dat de kmstand korrekt is
eerst zien op de papieren

jan

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 19-jul-2009 19:35:41

Hoe denk je dat de NAP aan zijn kilometerstanden komt? Onder andere via APK keuringen. Tijdens zo'n keuring wordt de kilometerstand in een centraal computersysteem gezet. Dit systeem wordt door grote dealers gebruikt, maar ook door kleine APK boeren. Iedereen die een auto APK wil keuren is aangesloten op dit systeem.


In hoeverre de rapporten van de NAP altijd voor 100% kloppen durf ik niet te zeggen. Je kunt natuurlijk altijd frauderen, maar de standen zijn wel degelijk op correcte wijze geregistreerd. Ook bij kleine APK stations!