Advies gevraagd
Auteur Bericht
Joined : 15-mei-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 9:18:31
Onderwerp : Advies gevraagd

Goede morgen,

Een vriend en ikzelf zijn opzoek naar een nieuwe occasion om een aantal jaar in te gaan rijden. Onze ogen zijn gevallen op de Rover 45 en Rover 75, luxe uitziende auto's voor een schappelijke prijs. Nou heb ik al het één en ander met mijn ouders overleg en deze zeggen zonder echt gegronde reden toe te hebben dat het een engelse auto is en die toch bekend staan om hun gebreken.

Dit is de toon die wij wel vaker krijgen als wij rond vragen bij vrienden/kennissen en wij vragen ons af of deze "geruchten" gegrond zijn. Tenslotte gaat het gezegde waar rook is is vuur.

Hopelijk kunnen wat onafhankelijke meningen ons wat verder helpen.

Wij zullen een soort gelijk bericht op het mg-r.nl forum plaatsen maar wij verwachten dat de meningen hier positief zullen zijn omdat dit allen liefhebbers zijn.

Met gepaste nieuwsgierigheid wachten wij op jullie meningen.

Groeten,

Folkert & Quoc

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 9:47:43
Onderwerp : Advies gevraagd

Hallo Folkert en Quoc,


Of je nu direct tegen problemen aanloopt wanneer je een Rover koopt weet ik niet. Wat ik wel weet: Rover heeft in de jaren '90 samen gewerkt met Honda, met als resultaat de Rover 400 (Honda Civic) en 600 (Honda Accord). En Honda heeft toch wel een goede reputatie.


De Rover 75 is ontwikkeld onder de vlag van BMW die nog een tijdje eigenaar is geweest en BMW heeft ook een goede reputatie. De boedel is nu al een aantal jaar failliet en ondergebracht bij het Chinese Roewe. Merkspecifieke onderdelen zullen moeilijker verkrijgbaar zijn en daardoor hoger geprijsd.


Waar ik goed voor zou oppassen is het motorblok type K. Deze is met een beetje pech bovengemiddeld snel aan een revisie toe. Dus probeer deze te mijden tijdens je zoektocht!


Succes!

F.B. ten Kate
Joined : 15-mei-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 12:54:36
Onderwerp : Advies gevraagd

Bedankt voor de snelle reactie!

Het type motorblok hoe herken ik dit? Wij zijn geen auto guru's en sleutelen dus ook niet in het weekend (nog niet in elk geval)

Het feit dat de 75 onder de vlag van BMW is ontwikkeld klinkt in elk geval geruststellend, is dit ook het geval voor de 45?

Nog over dat motorblok ik heb wat gelezen over een blok waar de koppakking het snel begaf en dan vervangen zou moeten worden, is dit het mankement waar je op doelde?

Groeten,

Folkert & Quoc

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 13:28:02
Onderwerp : Advies gevraagd

Op wikipedia staat een overzicht van de auto's waarin dit type motor voorkomt. Het is nogal een grote groep, echter waar ik van weet dat deze 2x problemen heeft gegeven is de 1600cc welke zowel een MG F als een Land Rover Freelander een revisie heeft gehad.


Waar je op moet letten is de motorcode, deze is voor de 1600: 16K4F
De motorcode vind je op het typeplaatje onder de motorkap of in de deursponning. Hier staat ook het chassisnummer.


PS. het stukje tekst is ook veelzeggend. De 1600 en 1800 versies zijn upgrades van de 1400 en niet geheel stabiel...

F.B. ten Kate
Joined : 15-mei-2009
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 14:06:07
Onderwerp : Advies gevraagd

Oke, zover wij zo snel kunnen zien (http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_400) hebben de Rover 45 allemaal het Type K motor de benzine varianten in elk geval, is het dan geen idee om na te vragen of de motor al een revisie gehad heeft? Of is deze motor zelfs na revisie nog een risico factor?

De 75 heeft wel andere motoren die tot de mogelijkheden behoren dus daar zal Quoc zeker rekening mee gaan houden.

Ps. Overigens weet ik niet of dit jouw pagina is maar moet zeggen dat hij erg handig is, bevat een hoop informatie die occasion beginners zoals wijzelf goed kunnen gebruiken.

Groeten,

Quoc & Folkert

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-mei-2009 16:17:55
Onderwerp : Advies gevraagd

Ja, het ziet er naar uit dat ze (bijna) allemaal dit type motor hebben. Echter, de 1600 en 1800 waar jullie waarschijnlijk op uitkomen zijn geupgrade versies van de 1400. Deze zijn echter niet 100% betrouwbaar, dat is jammer. Wanneer je er één vindt die recentelijk gereviseerd is kun je er in ieder geval weer een tijd tegenaan.

Maar het is in ieder geval van belang dat je het motorblok goed in de garantie hebt en wellicht voor de aankoop laat doorlichten.


Het is inderdaad mijn website. Is ontstaan vanuit mijn carrière in de autohandel, nu alweer een aantal jaar geleden. Merkte toen dat het ontbreken van kennis bij klanten aan de ene kant wantrouwen wekte jegens goede occasions, anderzijds kopen mensen vol vertrouwen slechte occasions bij slechte dealers vanwege de vriendelijke verkoper met zijn (te) lage verkoopprijs. Dus ben ik deze website gestart om beide type klanten handvatten te geven zodat zij met meer vertrouwen een occasion kunnen kopen of laten staan.


Bedankt voor de positieve reactie!

Franknmgn
Joined : 08-jul-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 08-jul-2009 12:46:43
Onderwerp : Advies gevraagd

Hallo,

Ik heb zelf een Rover 45 5-deurs zilvergrijs uit 2002 van familie gekocht. Deze heeft tot nu toe 50.000km nap gelopen.
Ik heb er heel heel plezier van, ook nooit problemen gehad. Alleen jammer dat je geen dealer meer hebt van rover.
Ik wil zelf een andere auto kopen, dus als je nog interesse hebt in bijna nieuwe auto..

Mvg,
Frank


Quote F.B. ten Kate:
Goede morgen,

Een vriend en ikzelf zijn opzoek naar een nieuwe occasion om een aantal jaar in te gaan rijden. Onze ogen zijn gevallen op de Rover 45 en Rover 75, luxe uitziende auto's voor een schappelijke prijs. Nou heb ik al het één en ander met mijn ouders overleg en deze zeggen zonder echt gegronde reden toe te hebben dat het een engelse auto is en die toch bekend staan om hun gebreken.

Dit is de toon die wij wel vaker krijgen als wij rond vragen bij vrienden/kennissen en wij vragen ons af of deze "geruchten" gegrond zijn. Tenslotte gaat het gezegde waar rook is is vuur.

Hopelijk kunnen wat onafhankelijke meningen ons wat verder helpen.

Wij zullen een soort gelijk bericht op het mg-r.nl forum plaatsen maar wij verwachten dat de meningen hier positief zullen zijn omdat dit allen liefhebbers zijn.

Met gepaste nieuwsgierigheid wachten wij op jullie meningen.

Groeten,

Folkert & Quoc