Ex lease auto kopen?
Auteur Bericht
Joined : 10-dec-2009
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 10-dec-2009 8:59:22
Onderwerp : Ex lease auto kopen?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede jonge 2de hands auto. De prijzen liggen toch redelijk hoog, meer dat wat ik er eigenlijk voor over hebt. Maar ik heb natuurlijk ook de mogelijkheid om een ex lease auto te kopen. Maar is dit wel zo verstandig? Heb ik dan niet snel een miskoop, en ook geen garantie? Op leaseautokopen .net staat redelijk wat informatie over het wel of niet kopen, maar ik twijfel wel nog. Heeft iemand hier ervaring mee?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-dec-2009 19:25:40

Een leaseauto is niet anders dan een gewone auto. Er is natuurlijk in een relatief korte tijd veel mee gereden. Een nadeel kan zijn dat de bestuurder niet de eigenaar van de auto is en er misschien niet even voorzichtig mee is omgesprongen als ware het zijn eigen auto. Aan de andere kant rij je wel een auto met een recent bouwjaar voor een gunstige prijs. Je kunt er ook van uitgaan dat de auto frequent zijn beurtjes gehad heeft, zeker omdat het de bestuurder niets kost, dus is er geen reden om beurtjes uit te stellen.


Waar je wel op moet letten is de laatste beurt. Is deze uitgevoerd? Want een leasemaatschappij heeft geen enkele reden om de laatste beurt uit te laten voeren op het moment dat de auto uit de lease gaat en doorverkocht wordt. Houd dit dus goed in de gaten.


Grmbl67
Joined : 17-jan-2010
Berichten : 3
Other Topics
Geplaatst : 17-jan-2010 14:32:55

Marcel,
tot op heden heb ik 2x een ex lease auto aangeschaft en beide waren dat Renaults waarvan 1x niet toevallig (Renault blijft een gok zeggen de mensen). Een goede vriend van me heeft dit inmiddels ook 2x gedaan (jawel ook Renaults) en de 2e keer omdat hij zeer tevreden was.

Mijn 1e wagen bij een handelaar een benzine Mégane ex garantie aangeschaft. De Mégane was 3 jaar jong en technisch ok en deze hebben we 8 jaar gereden. Enkele onverwachte kosten waren niet aan ex-lease te verwijten maar zijn echt die lichting Renault.

De 2e is een diesel Scénic van 2004 en die heb ik thans in gebruik: na uitgebreide zoektocht aangeschaft met 6 maanden BOVAG+NAP garantie, een basismodel voor een gunstige prijs en prima kilometers (128d) maar met enkele door mij gewenste zaken. Ook deze 2e is betrouwbaar (starten-lopen geen storingen) en gaat nu naar dealer terug voor een afsluitende garantie-beurt. Tot op heden een prima ervaring met dit bedrijf.

Hieronder mijn indrukken en ervaringen uit de zoektocht en contacten.

Aanschaf en garantie rechtstreeks bij de leasemaatschappij: in mijn ervaring doen ARVAL (voorheen ARMA) en ING Car Lease dit prima. Ervaring die mij bekend is: 2x auto aangeschaft met BOVAG aflevering en garantie; bij problemen wordt de merkdealer in de eigen woonplaats ingeschakeld, daarvan maakt men geen enkel probleem. Tevens heb ik in mijn zoektocht naar een ex-lease op dit front vooral goede contacten en ervaringen opgedaan: duidelijke informatie en afspraken, op papier.

Misfits waren er ook bij 'massa'handelaren van (onder andere) ex-lease wagens:
Vaartland Helmond had de auto verkocht terwijl ik onderweg was naar de afspraak voor een proefrit. Erg vervelend temeer daar men voor mij niets ter compensatie wenste te doen na een rit van 1 uur.
Auto Hoofddorp haalde en bracht me keurig van het station, maar de besproken auto bleek niet in 1 van de gebouwen of terreinen te staan. Zonder dat men het wist was de auto toch de voorgaande avond verkocht, ondanks de telefonische contacten en de verzekering dat de wagen er nog stond. In beide gevallen tonen deze organisaties weinig interesse in het belang van hun klant. Toch iets van 'maar er staat ook nog wat anders' terwijl jij daar niet voor komt..

3e is nog anders: Auto Euro kon mij duidelijke informatie over de bekeken auto's geven. Tegen meerprijs regelen zij bijv. DEKRA keuring op lokatie of tegen meerprijs koop je een BOVAG garantiepakket. Per auto kreeg ik een gericht advies - en dat beviel goed.

Uiteindelijk bij een klein en persoonlijk bedrijf (Vrielink Eindhoven) 'de' auto kunnen kopen.

ERGO: Doe het zoals het bij je past.
Zoek je meer zekerheid bij een deal dan rechtstreeks bij de lease of duurder bedrijf.
Of als je zelf de goede auto's eruit weet te halen, wachttijden en ongemak kunt weerstaan dan kun je bij de massa handel je slag slaan want daar is wel zeker prijsvoordeel te behalen.