netto catalogusprijs auto
Auteur Bericht
Joined : 18-apr-2010
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 18-apr-2010 18:08:58
Onderwerp : netto catalogusprijs auto

Ik wil een cadillac escalade importeren uit Florida, maar wanneer ik de rest BPM wil berekenen, weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Er staan wel allerlei BPM calculators op internet maar weet niet hoe ik aan de netto catalogusprijs van deze auto kom.
Het zou gaan om een cadillac escalade uit 2006.
Weet iemand hoe ik dat moet aanpakken?

Ton

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 18-apr-2010 20:27:12

Hallo Ton,


Moedige keuze Cool in deze tijd van Priussen en rijdende schoenendozen. Het gemakkelijkste is om via Autotelex.nl de BPM te bepalen. Dit kost een 15 euro meen ik, maar dan heb je wel een prijs die door de douane geaccepteerd wordt. Echter, nu gaat de douane geheel op eigen houtje zelf de prijs uitrekenen en kun jeje eigen rapportje weggooien. Tot zover de Nederlandse overheid.


Eigen berekeningen worden niet geaccepteerd door de douane, maar als je een indicatie wil hebben dan moet je het zo aanpakken. Ten eerste moet je weten dat de berekening gemaakt wordt op basis van de regels die in het jaar van de eerste tenaamstelling gelden. Voor jou is dat 2006, waarin de BPM 45,2% bedroeg. Ten tweede, de BPM wordt over de netto catalogus prijs berekend, dus de prijs zonder belastingen.


Voorbeeld:
Neem de waarde van de auto zoals die in Nederland in 2006 was, bijv. 90.000 euro. Gebruik nu de volgende formule:


(BPM 45,2%) x (Catalogus prijs) / (1 + BTW19% + BPM45,2%) of in Excel: =0,452*90000/(1+0,19+0,452)


De uitkomst: 24.774,67 euro BPM. Dit bedrag moet je afschrijven aan de hand van de BPM afschrijvingstabel. Dit is 57% plus de maandelijkse percentage: 24774,67 - 57% = 10.653 euro. Dit bedrag moet je dus nog optellen bij de aanschafprijs. Reken echter ook nog op invoerbelasting en BTW, omdat de auto van buiten de Europese Unie komt. Neem hierover contact op met de douane of belastingdienst. Oja, ik geloof dat de energielabels ook nog een bedrag toevoegen, want ik denk niet dat deze in de A, B of C categorie valt.


Succes!