welke brandstof?
Auteur Bericht
Joined : 14-jan-2011
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 14-jan-2011 10:07:41
Onderwerp : welke brandstof?

Beste forum-leden,

Afgelopen maandag is helaas onze ford mondeo (1999) afgekeurd wegens doorroestende kokerbalken. Omdat repareren uitstel van executie is, zijn we nu op zoek naar een goede betrouwbare tweedehands; ook deze moet beschikken over genoeg trekkracht, omdat we een caravan hebben van 1500 kg.

Ons budget is maximaal 6000 euro, en zoeken een auto vanaf bouwjaar 2002.

We hebben een paar auto's op het oog (puur gekeken naar trekkracht):
citroen c5, diesel, 223000 km met bj 2003 voor 5900 euro
kia joice, benzine, 107000 km met bj 2002 voor 3950 euro

Maar wat is wijsheid?
we rijden per jaar tussen de 15000 en 16000 km, is het uberhaubt haalbaar (lees: goedkoper) om diesel te gaan rijden en wat is een acceptabele km stand voor een diesel wil je er nog een paar jaar mee rijden?
Ook heb ik me laten vertellen om evt een auto aan te schaffen die een G3 installatie heeft, omdat je dan wel ongeveer evenveel wegenbelasting betaald, maar de brandstof heel goedkoop is.

Met die g3, daar weten we dus absuluut niks van, hoe zit het met vermogen (trekkracht), en hoeveel km rijd je met een g3 installatie, voordat de grootste uitgaven beginnen? En ook hier weer, vanaf welke km stand kunnen we beter verder kijken?


Selma

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 14-jan-2011 16:30:43
Onderwerp : welke brandstof?

Hallo Selma,


Het is altijd lastig om te bepalen of een auto nog goed is, puur aan de km-stand of het bouwjaar. Belangrijker is dat je het onderhoudsboekje doorneemt en investeert in een aankoopkeuring.
Natuurlijk kun je zelf ook de kwaliteit bepalen, door aan de hand van het OccasionAdvies Handboek de website door te nemen.


Voor de brandstofkeuze heb ik een artikel op deze website gezet, Brandstof, omslagpunt


Succes!