tweede hands Hybride Honda Civic Sedan
Auteur Bericht
Joined : 21-jul-2011
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 21-jul-2011 19:12:05
Onderwerp : tweede hands Hybride Honda Civic Sedan

Ik ben opzoek naar een occasion. Nu is mijn oog gevallen op de Hybride Honda Civic en dan de Sedan uitvoering.
Ons Budget rijkt tot 6.000 euro. Maar waar moet ik op letten bij een tweede hands Hybride?
Hoe weet ik of de " hybride batterij" nog goed is en tot welke kilometerstand is verstandig om te kijken?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 21-jul-2011 19:30:53

Hallo Karin,


In ieder geval moet je op dezelfde zaken letten als bij een normale auto met brandstofmotor. Echter, nu heb je ook een elektrische aandrijving bestaande uit een elektromotor en accupakket. De kwaliteit van deze onderdelen is lastig om te controleren, een test die je kunt doen is tijdens de proefrit de auto volledig elektrisch rijden en onderzoeken hoe ver je komt. Komt deze afstand overeen met hetgeen er werd beloofd toen deze auto nog nieuw was. Hoe groter de afwijking (in negatieve zin), des te meer de accu's aankwaliteit hebben ingeleverd.


Verder kun je alleen afgaan op de ervaringen van mensen die nu met zo'n auto rijden. Zoek bijvoorbeeld eens naar forums waar eigenaren van hybrides samenkomen.


Ik heb over dit onderwerp een artikel geschreven op het weblog: Tweedehands Hybride

karin
Joined : 21-jul-2011
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 23-jul-2011 18:56:31

Nu zijn er verschillende occasions van een hybride Honda Civic , maar allemaal met een kilometer stand rond de 150.000. De keuze op een hybride was gekomen door het wetsvoorstel dat eraan zit te komen, en doordat je toch lagere benzine kosten hebt.
Is het dan slimmer om een LPG of Bezine auto met een lagere km stand te nemen?
Nu hebben we een diesel, maar aangezien ik part-time ben gaan werken, halen we het er niet meer uit.
We hebben nu niet echt een idee wat slim is, maar onze auto is HARD aan vervanging toe.. Dus alle suggesties zijn welkom.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-jul-2011 14:27:14

Hallo karin,


Welke wetsvoorstel bedoel je? De laatste berichten die heb gehoord was dat vanaf 2013 de auto's die nu in de categorie "schoon" vallen dit dan niet meer zijn. Dan ga je gewoon wegenbelasting betalen.


LPG is ten opzichte van benzine al snel goedkoper in het gebruik. Zeker als je een redelijk moderne auto neemt, dan moet het geen problemen geven. Koop je een LPG auto gebruikt, dan zit je niet meer met de aanschafprijs van dit systeem, terwijl je wel de voordelen aan de pomp hebt. Let wel op, sommige merken staan LPG inbouw niet toe. Zie je in de autozoeksites bijvoorbeeld heel weinig van een bepaald type met LPG, dan kan het zo zijn dat deze bij LPG inbouw niet door het merk ondersteund worden. Met andere woorden, ze hebben geen garantie meer op de motor.


Succes!

karin
Joined : 21-jul-2011
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 24-jul-2011 19:28:41

Oke, LPG heeft dan voor ons dus de voorkeur boven een bezine auto.
Echter staat een Hybride auto voor ons nog steeds op één. Maar ik zit een beetje met de 150.000 als kilometer stand.
Dat is toch erg veel of niet?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 24-jul-2011 20:08:40

Dat is inderdaad niet weinig, maar ook niet heel veel. Een complete onderhoudshistorie is wel belanglijk, zodoende kun je zien of de auto frequent is onderhouden. In de onderhoudsboekjes staat niet alles vermeld. Misschien zijn de rekeningen van het onderhoud aanwezig, anders kun je een uitgebreide historie opvragen bij de garage waar deze is onderhouden.


Hiernaast weet je dat deze auto al 150.000km is gebruikt. Zaken die niet in de uitgebreide onderhoudshistorie/rekeningen staan vermeld, zoals de wielophanging (draagarmen en schokdempers) en de uitlaat, gaan dan ook al zoveel kilometer mee en kunnen aan vervanging toe zijn. Neem dit mee in je overweging en laat de auto bij twijfel aankoopkeuren bij de merkdealer of ANWB.


Laat je niet door de kilometerstand afschrikken, maar neem dit mee en gebruik deze kennis om voorzichtiger te zijn op de punten die door lang gebruik verslijten.

karin
Joined : 21-jul-2011
Berichten : 4
Other Topics
Geplaatst : 25-jul-2011 12:20:41

Bedankt voor het advies Marnix.
Volgende week hebben we vakantie, dus dan weet ik wat me te doen staat.

Groetjes Karin