te weinig olie
Auteur Bericht
Joined : 29-dec-2005
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 29-dec-2005 21:01:20
Onderwerp : te weinig olie

Hi
Ik ben sinds juni in het bezit van een suzuki jimny 1.3 uit 2000. Toen ik hem kocht stond er 26000 km op de teller. Nu staat hij op 40000
Na een paar maanden hoorde ik een tik in de motor. Vooral als hij koud was en bij lage toeren. Olie ed was al die tijd altijd goed, heb maar 1 keer 1 liter erbij hoeven doen.
Ik ben ermee teruggegaan naar de garage waar ik hem heb gekocht. Daar hebben ze de auto nagekeken. Olie was goed. Tik hoorde bij de motor maar was niet schadelijk werd mij verzekerd. 6 wkn na deze controle hoor ik plotseling het tikken ook tijdens hoge toeren. Vlak daarop begint de motor een raar geluid te maken. Ik ben meteen de snelweg afgegaan. Op de afrit, sloeg m'n auto af. ANWB erbij. Bleek dat er helemaal geen olie meer in zat.
Maar ik heb ook helemaal geen olielampje zien branden etc.
Auto is teruggegaan naar de garage waar ik hem heb gekocht. Moet een hele nieuwe bovenkop op.

nu vraag ik me af:
/ hoe kan 'n auto in 6 wkn 3 liter olie kwijtraken als je er geen rare dingen meedoet. Hiervoor heb ik een oude auto gehad en daarvan wist ik dat ik regelmatig de olie moest bijvullen. Bij deze was het na 10000 km nog maar 1 keer nodiggeweest, en toen maar een klein beetje. Hoe kan het verbruik ineens zoveel zijn geworden??
/ de garage wil 50% betalen maar dat betekent nog bijna 2000 euro voor eigen rekening. Heb ik recht om meer te vragen?
/ er is geen verklaring gevonden voor verlies van olie of verstopping. kan het toch te maken hebben met de tik?
/ ik ben het vertrouwen in deze auto nu kwijt, vooral omdat er geen oorzaak is gevonden. de garage wil er nog 7000 euro voor bieden. Is dat reeel of kan ik meer vragen (zeker omdat hij zei dat hij 50% van de kosten wil betalen) Anders is deze auot in 6 maanden 1/3 van zijn waarde kwijtgeraakt. Vind dat wel erg veel.

Hoop dat jullie wat antwoorden hebben.

Alvast bedankt




webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 30-dec-2005 11:34:38

Waar heeft u de auto gekocht, in de zin van; een Suzukidealer ( garantievoorwaarden ), Bovagbedrijf, enz?
Hoeveel garantie heeft u gekregen?
Heeft u al bij de Bovag geinformeerd wat uw mogelijkheden zijn?

Het lijkt mij dat een motor van een goed onderhouden auto niet zomaar kapot mag gaan, zeker wanneer het een auto betreft die niet op LPG rijdt. U mag dan ook verwachten dat zoiets dergelijks niet kan en mag voorkomen en de dealer moet u dan ook een heel goede verklaring geven betreffende het hoe en waarom de motor kapot is gegaan.

Kunnen zij dit niet dan lijkt het mij een verborgen fabrieksfout en zou ik contact opnemen met de Suzuki importeur. Het lijkt mij dat zij hun goede naam ook willen beschermen en dan kan een Suzuki (uit 2000) met een kapot motorblok niet zonder een nette afhandeling van de reparatiekosten plaatsvinden.

Wanneer u geen garantie meer heeft dan zou ik eerst de importeur bellen en uw verhaal uiteenzetten. Vraag naar de persoon die gaat over de garantieafhandeling van occasions.
Heeft deze geen oplossing voor u (en stel een termijn van een week), dan zou ik de Bovag bellen.

Succes! Laat ons weten hoe het verhaal verder gaat!

PS Is de onderhoudshistorie bekend?