particulier of zakelijk kopen
Auteur Bericht
Joined : 14-dec-2005
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 14-dec-2005 20:28:59
Onderwerp : particulier of zakelijk kopen

??? Vraagje:
Ben voornemens om begin volgend jaar een eigen bedrijf te starten als zzp-er.
Nu denk ik er over hiervoor een bestelwagen op grijs kenteken aan te schaffen. Wie kan mij advies geven of ik dit nu zal doen als particulier of straks na mijn inschrijving bij de KvK.
Wat zijn de evt. voordelen / nadelen? De bestelwagen zal zo'n 6-9 jaar oud zijn.
Bvd voor uw reactie.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 15-dec-2005 11:25:51

Tegenwoordig kunt u bij het kopen van een nieuwe auto op grijs keteken alleen nog de BPM terugvorderen bij de belasting wanneer u deze zakelijk koopt. Zie Grijs kenteken

Aangezien u de auto gebruikt koopt heeft u daar geen last van. Wel moet u voor uzelf uitmaken wat voor u het voordeligst is.

1. U vordert de BTW terug en bent dus gebonden aan het kopen van een BTW auto. De auto is nu van de zaak en wanneer u de hoofdbestuurder bent dan moet u 25% van de (nieuw)prijs bij uw inkomsten(belasting) optellen. Of het de nieuwprijs of de waarde tijdens de aanschaf is weet ik niet zeker.

2. U koopt de auto particulier en kan dus geen BTW terugvorderen. Wel kan de bestuurder nu 18ct per zakelijk gereden kilometer declareren.

U moet nu voor uzelf uitmaken wat het meeste voor u gaat opleveren. Check de gegeven informatie nog even met een deskundige, ik ben vrij zeker dat ik het bij het rechte eind heb maar pin me er niet op vast  ::)

Laat nog even horen welke keuze u gemaakt heeft en waarom.... dan kunnen de andere bezoekers van dit forum in de toekomst hiervan profiteren!

Succes met de aankoop!