Vaagheden omtrent staat/APK tweedehands occasion
Auteur Bericht
Joined : 31-dec-2015
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 31-dec-2015 20:24:42
Onderwerp : Vaagheden omtrent staat/APK tweedehands occasion

Beste OccasionAdvies,

Middels dit forum wilde ik eens wat informatie inwinnen gezien ik niet zo'n heel goed gevoel heb bij de aanschaf van mijn tweedehands occasion.
Ik zal op het moment nog geen naam noemen van deze autohandel gezien ik eerst wil afwachten hoe de situatie verloopt.

Op het moment ben ik nog niet in het bezit van de auto gezien ik sinds maandag wacht op de (door de handelaar) aangeboden nieuwe APK.
Het gaat om een Ford Focus stationwagon uit 2001 met een stand van 195000.

Zaken die mij zorgen maken zijn de vaagheid omtrent de staat van de distributieriem. Bij navraag werd er even met de garage gebeld waar de auto als laatste is geweest. Bij 144000 zou de riem zijn vervangen maar er ontbreekt een sticker onder de motorkap. Bij navraag hierover werd er gezegd dat dit kwam omdat de riem buiten werktijd is vervangen en dat er derhalve geen sticker is geplaatst. Voor mijn gevoel klinkt dit op zijn zachtst gezegd dubieus. Ook heb ik uiteraard niet de naam gehoord van de garage waarmee gebeld is, dus de verkoper zou dit ook ter plekke verzonnen kunnen hebben.

Verder zal ik een week moeten wachten totdat de auto APK gekeurd is terwijl de auto werd geadverteerd met de tekst: "In top staat". Dit geeft voor mijn gevoel al aan dat de auto waarschijnlijk toch niet in geadverteerde staat bevindt, gezien een keuring normaal binnen een half uur gedaan kan zijn mocht de auto in orde zijn. Ik heb 3 dagen later gebeld en gevraagd naar de status en hierin werd mij verteld dat de auto wel is worden nagekeken maar dat de aflevering nog ongeveer 2 dagen gaat duren ?

Wel moet ik zeggen dat de auto tijdens de korte proefrit zich keurig gedroeg. Derhalve ben ik ook overgehaald om alvast een kleine aanbetaling te doen, maar bij nader inzien spelen mijn onderbuikgevoelens op nadat ik meer nadenk over de bovenstaande zaken omtrent de staat van de auto.

Ik heb dan ook besloten dat ik op zijn minst een geldig APK keuringsrapport wil ontvangen voordat ik het gehele bedrag betaal / de auto meeneem, gezien ik weet dat er ook met zulke zaken gefraudeerd wordt.

Graag hoor ik wat jullie vinden van de door mij bovengenoemde zaken.

Alvast bedankt!

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 01-jan-2016 21:19:11

Hallo,


Als je het verhaal van de dealer niet vertrouwd, kun je deze wellicht bevestigen via het onderhoudsboekje? Hier staat als het goed is een dealerstempel in, welke je kunt vragen om een uitdraai van de onderhoudshistorie. Is dit niet bekend, wellicht dat een merkdealer via het kenteken kan achterhalen wanneer de auto voor het laatst bij een merkdealer is onderhouden. Wellicht kent deze de oude eigenaar nog, is ook een goede bron van info.


Wat betreft de distributieriem, deze is inderdaad belangrijk om op orde te hebben. Kilometerstand en houdbaarheidsdatum zijn hierin leidend, zaken als km-stand manipulatie en onjuiste informatie over het vervangen kunnen grote problemen opleveren. Zorg ervoor dat je deze info liefst verzekerd hebt van de persoon die hem heeft vervangen.


De APK stelt inderdaad niet veel voor, als alles op orde is ben je hier zo mee klaar. Dat de garage tijd nodig heeft om de auto in te plannen is begrijpelijk, wellicht hebben ze een drukke periode in de werkplaats. Een APK zegt verder ook niet alles over achterstallig onderhoud, wil je zeker zijn van een goede auto, biedt hem dan aan voor een aankoopkeuring bij een dealer, ANWB of DEKRA. Kost rond de 100 euro, maar is het zeker waard.


Afhankelijk van je garantie moet je meer of minder moeite in dit type speurwerk steken.


Succes!
[Modified by: Marnix on januari 01, 2016 09:21 PM]